Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-26, 11:50
Medlem
ramsays avatar
Det går över med tiden, du är inte ensam om att ha biverkningar.
Citera
2013-02-27, 19:26
Medlem
Hade inga direkta biverkningar utom brutal trötthet. Har nu ätit 20mg i ett par månader och är fortfarande ganska trött men mycket bättre. Tröttheten jag har kvar kan dock bero på djup depression.

Cipralex har hjälpt mig som fan mot mina tvångstankar och social fobi. Inte "frisk" i övrigt då jag har en del annan skit , men bättre än någonsin tidigare på ovannämnda punkter.
Citera
2013-05-05, 12:23
Medlem
A-llusions avatar
Lånar tråden om ok!
Har ätit cipralex en månad snart men har fortfarande öronsusningar på morgonen,torr i mun,kass mage och äter nästan ingenting alls!
Orklös att göra saker som att handla mjölk 5 min bort...
Väldigt apatisk blir jag,ringer inte nån alls,sitter bara hemma och "är".

Hur länge skall detta pågå?!
Min överläkare skrev ut 10mg om dagen men nu har han slutat så kan inte prata med någon om mina problem.

Har hemskt svårt att ta mig utanför dörren,soffan,städa/diska/tvätta har blivit ett större problem än det redan var innan...

Sorry för Off-topic.

Mvh
Citera
2013-05-05, 19:48
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-llusion
Lånar tråden om ok!
Har ätit cipralex en månad snart men har fortfarande öronsusningar på morgonen,torr i mun,kass mage och äter nästan ingenting alls!

Min överläkare skrev ut 10mg om dagen men nu har han slutat så kan inte prata med någon om mina problem.

Har hemskt svårt att ta mig utanför dörren,soffan,städa/diska/tvätta har blivit ett större problem än det redan var innan...

Sorry för Off-topic.

Mvh

Vissa tål inte cipralex alls. Kass mage och apati brukar inte hålla i sig en månad, berätta det här för din läkare så att du får byta till något som du iaf inte mår sämre än normalt av.
Citera
2013-05-05, 20:24
Medlem
A-llusions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av failure
Vissa tål inte cipralex alls. Kass mage och apati brukar inte hålla i sig en månad, berätta det här för din läkare så att du får byta till något som du iaf inte mår sämre än normalt av.

Han sa att det kan ta 6 veckor innan full effekt,känner mig bättre på kvällarna däremot.
Sen har han slutat så finns ingen överläkare jag kan få träffa så snabbt,dom är ruskigt sega på VPM...

Får hålla ut nån vecka till annars blir det en vanlig läkare men det är väntetid där med :/
Att höja dosen är en rekommendation kanske?

Hoppas det blir bättre annars får jag pröva nån annan för har prövat allt ifrån efefor/Voxra/Zoloft och ett par till och cipralexen är bäst men bieffekterna däremot!
Citera
2013-05-05, 21:30
Medlem
Wheelhunters avatar
Citat:
Lånar tråden om ok!

Sorry för Off-topic.

Mvh

För mig som gick på cipralex i cirka 2år så håll det mer eller mindre i sig hela tiden. Saker som jag inte inser förrän jag började trappa ner. Var uppe på 25mg som mest.
Magen krånglade och jag fick magkatarr hela tiden och så uppstötningar. Men anledningen till at jag bestämde mig för att påbörja avvänjning från pillerknaprandet var efter ännu en upptrappning efter en depression (fast jag stod på 20mg) var de intensiva känslorna av meningslöshet och total känslokyla mot allt. Ångest är otrevligt men om man inte ens kan känna någon mening när man är uppe så är det illa.
Citera
2013-05-06, 15:03
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Han sa att det kan ta 6 veckor innan full effekt,känner mig bättre på kvällarna däremot.
Sen har han slutat så finns ingen överläkare jag kan få träffa så snabbt,dom är ruskigt sega på VPM...

Får hålla ut nån vecka till annars blir det en vanlig läkare men det är väntetid där med :/
Att höja dosen är en rekommendation kanske?

Hoppas det blir bättre annars får jag pröva nån annan för har prövat allt ifrån efefor/Voxra/Zoloft och ett par till och cipralexen är bäst men bieffekterna däremot!

För att nå bättre effekt så är det vettigt att höja dosen, men sen får man ju inte må extremt dåligt av biverkningarna. Har du testat någon annan ssri. Sertralin har nästan lika god effekt som cipralex, många tycker den är jättebra.
Citera
2013-05-06, 16:42
Medlem
A-llusions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
För att nå bättre effekt så är det vettigt att höja dosen, men sen får man ju inte må extremt dåligt av biverkningarna. Har du testat någon annan ssri. Sertralin har nästan lika god effekt som cipralex, många tycker den är jättebra.

Sertralin har jag hört talas om ja.
Idag är en sån där dag då jag har en "rädsla" inom mig men kan inte sätta fokus på vad,skitjobbigt
Känns som första dagen jag tog min första tablett,blev skev/konstig eller snurrig är nog det rätta ordet och biter på naglarna som fn,tog precis en lergigan i hopp att det skall hjälpa lite,har tagit mer stesolid än vanligt så har bara 2 kvar nu tills på torsdagen.

Sen väntar jag en tid hos en överläkare men det kan ta ett bra tag det där och jag mår inte bättre när jag inte äter något heller.

Tack för svar och tips,skriver nog igen!
Kom gärna med mer tips =)

Mvh
Senast redigerad av A-llusion 2013-05-06 kl. 17:29.
Citera
2013-05-06, 21:35
Medlem
Wheelhunters avatar
Citat:
Sertralin har jag hört talas om ja.
Idag är en sån där dag då jag har en "rädsla" inom mig men kan inte sätta fokus på vad,skitjobbigt
Känns som första dagen jag tog min första tablett,blev skev/konstig eller snurrig är nog det rätta ordet och biter på naglarna som fn,tog precis en lergigan i hopp att det skall hjälpa lite,har tagit mer stesolid än vanligt så har bara 2 kvar nu tills på torsdagen.

Sen väntar jag en tid hos en överläkare men det kan ta ett bra tag det där och jag mår inte bättre när jag inte äter något heller.

Tack för svar och tips,skriver nog igen!
Kom gärna med mer tips =)

Mvh

Du skrev innan att du har ätit zoloft, då har du testat sertralin då zoloft innehåller just sertralin.

Men 10mg cipralex är ganska lite så du kanske måste gå upp. officiella maxdosen är 20mg men du dör inte om du går förbi det.
Citera
2013-05-06, 22:51
Medlem
A-llusions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelhunter
Du skrev innan att du har ätit zoloft, då har du testat sertralin då zoloft innehåller just sertralin.

Men 10mg cipralex är ganska lite så du kanske måste gå upp. officiella maxdosen är 20mg men du dör inte om du går förbi det.

Nästan så jag har lust att trappa upp utan en doktors ordination då jag som vanligt får vänta månader på träffa en.

Dom skriver ut cipralex och sen sen slutar personen bara sådär,blir så förbannad så...

Jo sertralin har samma ämne i Zoloft när jag tittat runt och dom har jag testat fast det var några år tillbaka iofs. Tror inte det skulle bli någon större betydelse att prova igen men vill inte må såhär iaf,somnade en stund förut och känner mig piggare nu iaf!

Kanske skall höja till 15mg imorgon men får se,blir inom snar framtid iaf =)
Citera
2013-05-07, 01:14
Medlem
Wheelhunters avatar
Citat:
Nästan så jag har lust att trappa upp utan en doktors ordination då jag som vanligt får vänta månader på träffa en.

Dom skriver ut cipralex och sen sen slutar personen bara sådär,blir så förbannad så...

Jo sertralin har samma ämne i Zoloft när jag tittat runt och dom har jag testat fast det var några år tillbaka iofs. Tror inte det skulle bli någon större betydelse att prova igen men vill inte må såhär iaf,somnade en stund förut och känner mig piggare nu iaf!

Kanske skall höja till 15mg imorgon men får se,blir inom snar framtid iaf =)

Cipralex är en stark SSRI med god bevisad effekt. 10mg är dock ganska lite. Tar dock tid innan det ger full effekt i vilket fall.
Själv ökade jag mängden när jag kände att jag behövde. Går man över 20mg kanska man ska kontakta läkare först. Det är egentligen inte några avancerade tester läkare gör för att se om du kan öka mängden, om man däremot märker tråkiga effekter så bör man kontakta läkare.
Citera
2013-05-07, 13:23
Medlem
A-llusions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelhunter
Cipralex är en stark SSRI med god bevisad effekt. 10mg är dock ganska lite. Tar dock tid innan det ger full effekt i vilket fall.
Själv ökade jag mängden när jag kände att jag behövde. Går man över 20mg kanska man ska kontakta läkare först. Det är egentligen inte några avancerade tester läkare gör för att se om du kan öka mängden, om man däremot märker tråkiga effekter så bör man kontakta läkare.

Pratade nyss med min samtalskontakt då jag inte har någon läkare för tillfället och hon sa att det kan hålla på så här 2-3 månader (?!)
Hon är ingen medicinexpert kan jag säga här och nu och ingen vidare bra kontakt heller.

Frågade om upptrappning men måste vänta på en läkare och det lär ta tid.
Jag sa då att jag måste ju ändå vänta på en läkare om jag skall sluta med dom här men inget svar fick jag då.
Dom verkar inte bry sig ett skit hur du mår,skall kolla imorgon hur många uttag jag har så höjer jag dosen oavsett...
Jag skall inte vänta ett par veckor annars tror ni eller är det upptrappning som gäller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in