Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2012-11-18, 19:35
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Nej. Att frivilligt bjuda på kött som har framställts genom stort lidande är inte en så bra idé. Skippa halaltramset.
Hur menar du nu?
Citera
2012-11-18, 20:03
Medlem
Terugflitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Hahaha... Ja mina polare blev snea som fan när jag gav dom mackor med halalslaktat pålägg, utan att berätta
Jag med flera har säkerligen ätit halal utan att veta om det, det är inte så
lätt att se den lilla märkningen på förpackningen.
Citera
2012-11-18, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terugflits
Det är ingen skillnad på köttet, men däremot så är det en etisk/moralisk fråga.
Skulle någon lura i mej halalkött så får personen i fråga räkna med en käftsmäll!

Tur att mina vänner är öppensinnade. Jag skrev ju att jag ska berätta att det är halalslaktat innan de äter. Av att tolka från ditt inlägg + inställning tror jag inte du behöver vara orolig över att någon ska bjuda dig på halalkött - du kommer hely enkelt få köpa det själv om du vill ha det.
Citera
2012-11-18, 20:22
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Hur menar du nu?
Du tror väl inte att de behandlar djuren med respekt och bedövar dem innan slakt?
Citera
2012-11-18, 21:59
Medlem
Terugflitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notaboutyou
Tur att mina vänner är öppensinnade. Jag skrev ju att jag ska berätta att det är halalslaktat innan de äter. Av att tolka från ditt inlägg + inställning tror jag inte du behöver vara orolig över att någon ska bjuda dig på halalkött - du kommer hely enkelt få köpa det själv om du vill ha det.
Ja, och?
Citera
2012-11-18, 23:08
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Du tror väl inte att de behandlar djuren med respekt och bedövar dem innan slakt?
Det är ju rätt stor del av de djur som halal-slaktas som får bedövning, och i Sverige använder ju alla slakterier bedövning innan de halal-slaktar ett djur. Så man får väl bara hoppas på att TS inköpta halal-kött var slaktat i Sverige.
Och för att det ska vara riktigt halal-kött måste slaktaren ha behandlat djuret med respekt, annars är det inte halal-kött.

Och de djur som nu blir halal-slaktade utan bedövning får väl en rätt hemsk död men de lever ju troligen ett bättre liv än de grisar som ligger ner på det kalla metallgolvet i väntan på döden, då halal-köttet måste vara krav-märkt.

TS, jag tror inte att dina vänner har något emot att äta halal-kött men jag tycker inte heller att det är lönt att köpa då det är i stort sett samma sak i smaken.
Citera
2012-11-19, 08:09
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Mycket möjligt. Men det är lite pest eller kolera.

Jag skulle vilja säga att det är en väldigt stor skillnad, nämligen den att djur som halalslaktas utomlands inte blir bedövade innan de avblodas. Sådan slakt är strikt förbjuden i Sverige.
Citera
2012-11-22, 19:45
Medlem
Afrolovers avatar
Finns ingen anledning att göra två rätter. Halalkött smakar inte annorlunda än kött som slaktats på annat sätt.

Sedan är det en etisk/moralisk fråga om man vill främja slaktmetoden.

Själv köpte jag mycket goda frysta lammkotletter här om året. Visade sig vara halalslaktade men upptäckte det först efter måltiden när jag slängde förpackningen/plasten. Enda gången i Sverige jag ätit halalkött - vad jag vet.
Citera
2012-11-22, 19:50
Medlem
bjöd en polare på vanligt kött, fast han sa att han bara åt halalslaktat.. han märkte ingenting, berättade de efteråt och han blev sk.t sur.. bad mig dra åt helete men men nu festar vi som vanligt igen..
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in