Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Hon uttrycker sig i extrema plattityder på samma nivå som en högstadieelev, framlagt med en enorm brist på självdistans vilket sammantaget ger ett extremt korkat intryck. Men det finns säkert en del finniga kepskillar i tonåren som ser henne som geni.
Jag håller med instagam (och jag passar inte heller in i din svepande genderalisering om finniga tonåringspojkar). Stenkorkad är hon ju verkligen inte. Skulle jag gissa, enbart på hennes medverkan i AMK, skulle jag gissa strax över medelvärdet i intelligens. Din motivering är ju tämligen usel med. Är man stenkorkad för att man använder en del plattityder och har låg självdistans?
Jag kan ge dig att hon kan komma med en del självklarheter eller klichéer ibland men jag drar inte slutsatsen att hon är stenkorkad för det. Jag tror det lika mycket kan vara ett sätt att fylla i samtalet eller leda det. Ett hypotetiskt exempel: I en diskussion om rehabilitering av kriminella kan jag lätt föreställa mig henne säga nåt i stil med "men det är ju svårt för ex-kriminella att anpassa sig till samhället även om de vill...). En självklarhet, men den kan ändå fylla en social funktion genom att föra samtalet vidare. Lite som kallprat, man är ju inte stenkorkad för att man konstaterar att det regnar ute om det regnar ute. I en daglig tvåtimmarspodcast blir det en del utfyllnad. Kanske också att hon är lite benägen att säga självklarheter för att hon omedvetet söker bekräftelse som kompensation för lite lägre självkänsla än optimalt.
Ovan är bara gissningar, men de är åtminstone bättre än den om att hon skulle vara stenkorkad.
Sen är ju AMK en casual podcast med fokus på lättillgängliga nyheter, populärkultur, och stand-up komik. Inte direkt bästa stället att demonstrera ens intelligens på, förutsatt att man har någon form av social kompetens.