2016-02-03, 11:37
Medlem
frantiks avatar
Glad att det inte blev sex personer i studion idag. För det fungerar fan knappt med fem personer. Fyra är precis lagom.
Citera
2016-02-04, 05:59
Medlem
De pengar som Martin får in genom Patreon klassificeras som remuneratoriska gåvor och är således skattepliktiga. Att pengarna går omvägen via ett amerikanskt företag har ingen betydelse utan full moms ska betalas på de donationer som kommer från privatpersoner bosatta inom EU och arbetsgivaravgifter/egenavgifter (beroende på bolagsform) ska betalas på vinsten.

Jag hoppas för guds skull att Martin inte är så naiv att han tror att donationerna klassificeras som gåvor och därmed är skattefria för i så fall har han en rejäl upptaxering och ev. ett fängelsestraff och näringsförbud att se fram emot.
Citera
2016-02-04, 11:27
Medlem
camejos avatar
En annan sak jag har tänkt på är hur det kommer bli med gästerna sen om han får ihop 8000 och kör varje dag. Det är en ganska liten grupp gäster som kör regelbundet, kommer alla vara sugna på att komma in och podda gratis ett par gånger i veckan? De får visserligen plugga hur mycket de vill men är det verkligen värt att stiga upp klockan sex bara för det?
Citera
2016-02-04, 11:46
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camejo
En annan sak jag har tänkt på är hur det kommer bli med gästerna sen om han får ihop 8000 och kör varje dag. Det är en ganska liten grupp gäster som kör regelbundet, kommer alla vara sugna på att komma in och podda gratis ett par gånger i veckan? De får visserligen plugga hur mycket de vill men är det verkligen värt att stiga upp klockan sex bara för det?
Det är nog mer en kul grej också. Dessutom verkar några av dom ha vanliga jobb. Så att gå upp tidigt och få ge ut gratis reklam till 50 000~ lyssnare är nog inga större problem.

Måste dock säga att det måste vara färre i studion. Det blir för mycket med fem eller sex personer. Tre eller fyra är nog det bästa. Märktes idag när dom var tre - hur lugnt och väl samtalen gick. Det var skönt.

Lite andra gäster hade varit kul.
Jag undrar om tidigare AMK medlemmar (främst Nisse som har sin turné framöver) har fått förfrågan att vara med och sagt nej, eller om dom själva frågat och fått nej.
Citera
2016-02-04, 11:47
Medlem
swimp78s avatar
Jag förstår faktiskt inte alls grejen med att det ska vara jättetidigt på morgonen. Hela den här grejen med att folk ska lyssna "på väg till jobbet" och att amk morgon ska lajva "live morgonradio" är ju inte nåt som sker i praktiken. Skulle gissa på att majoriteten av de typ 200 pers som lyssnar via mixlr och den handfull som är i chatten är typ studenter eller arbetslösa som sitter hemma framför datorn.

Det skulle lika gärna kunnat börja spelas in klockan 10 på förmiddagen. Det är en kul ide med att det är en chatt under inspelningen, det ger lite livekänsla. Men själva tiden är helt onödigt.
Citera
2016-02-04, 11:50
Medlem
DolphinMelters avatar
Första timmen idag var suverän, Martin, Sandra och Simon var ett mysigt gäng. Max 4 pers i studion samtidigt ok!
Citera
2016-02-04, 12:15
Medlem
Gillar podden överlag, rolig och ofta bra gäster. Det enda jag ogillar är när Martin sprider desinformation. I går (3/2) sa han t.ex. att Sverige är tryggt, rikt och att arbetslösheten går ner. Att påstå att våldsbrott, våldtäkter och dylikt minskar är fan helt jävla otroligt. Alltid gillat AMK men polishatet och vurmet för mångkultur/invandring är ibland lite svårsmält. Kommer inte att sluta lyssna, men mina planer på att börja donera pengar skrotades idag. Lite verklighetsförankring tack. Martin är ju fan värre än DN.
Citera
2016-02-04, 18:44
Medlem
CO2s avatar
Har det gått nån vecka utan att Martin gnäller över att han är så trött, att det är så jobbigt att gå upp så tidigt? Det är ju ungefär så alla som har riktiga jobb måste göra. Jävla gnäll.
Citera
2016-02-04, 18:53
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CO2
Har det gått nån vecka utan att Martin gnäller över att han är så trött, att det är så jobbigt att gå upp så tidigt? Det är ju ungefär så alla som har riktiga jobb måste göra. Jävla gnäll.

Fast de kanske inte är ute och "gigar" till halv två på natten dagen innan? Olika dygnsrytm och arbetsschema bara. Jag personligen har inga problem att vara uppe i ottan men skulle tycka det var sjukt jobbigt att ställa mig på en scen klockan tio på kvällen en tisdag.
Citera
2016-02-05, 18:12
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DolphinMelter
Första timmen idag var suverän, Martin, Sandra och Simon var ett mysigt gäng. Max 4 pers i studion samtidigt ok!
Snackar du för goja, alla mina kamraterpodden är väl nerlagd nu?
Citera
2016-02-05, 19:14
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Snackar du för goja, alla mina kamraterpodden är väl nerlagd nu?
Har du läst något här i tråden? Åtminstone sisådär 300 inlägg har skrivits sedan november , och de borde väl tyda på något. Soneby kör AMK Morgon utan de där andra tre som var med i höstas, precis som han förklarade i avslutningsavsnittet av den vanliga podden.
Citera
2016-02-06, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namnvandare
Gillar podden överlag, rolig och ofta bra gäster. Det enda jag ogillar är när Martin sprider desinformation. I går (3/2) sa han t.ex. att Sverige är tryggt, rikt och att arbetslösheten går ner. Att påstå att våldsbrott, våldtäkter och dylikt minskar är fan helt jävla otroligt. Alltid gillat AMK men polishatet och vurmet för mångkultur/invandring är ibland lite svårsmält. Kommer inte att sluta lyssna, men mina planer på att börja donera pengar skrotades idag. Lite verklighetsförankring tack. Martin är ju fan värre än DN.
Enligt BRÅ så har anmälningarna kring såväl misshandel som våldtäkt ökat de senaste tio åren. Mellan åren 2004-2013 ökade antalet dömda för våldtäkt med 47,4%. Uppfattade inte vad Martin använt för källor. Hursomhelst tycker jag att han är väldigt rolig, men jag stör mig också på när han diskuterar invandring.

Någon jag inte tål i AMK är Ahmed Behran. Utöver de platta skämten och de engelska uttrycken så har han även märkliga åsikter. I avsnitt 157 av Ahmeds och Brannes egna podd satt de och diskuterade massövergreppen i Kungsträdgården där Ahmed säger att svenskar är lika benägna att begå sexualbrott som män i alla andra länder. Han påstod även att det alltid varit sådär på svenska festivaler och jämförde med vanliga Ung 08-festivaler. Detta är såklart ren bullshit. Mest uppseendeväckande var att han inledde den diskussionen med att säga att alla män "bär på en inre våldtäcktsman" och snackade om att han och flera av hans vänner i yngre år gjorde sådant som kunnat angränsa till våldtäckt. Korkad som han är så förstår han inte att han bara bekräftar den bild som folk har av honom och andra Rinkeby-kids. Branne tycker jag och är desto vettigare samt roligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in