Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
OK, jag förstår att du inte vill diskutera med ideologiskt omedvetna människor (om det handlar om t ex politik). Men att du betraktar dom som "i ideologins våld utan att de vet om det" är tamejfan bara skrämmande. Förväntar du dig att mindre insatta/pålästa personer ska sakna åsikter?
Jag vill absolut diskutera med alla människor. Men jag tror det är en god idé att tala först om villkoren för en god diskussion.
"Men att du betraktar dom som "
i ideologins våld utan att de vet om det" är tamejfan bara skrämmande."
Det är ett faktum. Hur många tankar tror du är dina egna? Som Zizek säger ungefär "vi gör det men vet inte om det" (och då snackar jag om en lightvariant av detta). När folk reagerar med "SD jävla rasister" *plockar bort alla vänner som röstar SD på facebook* är det en typ av hysterisk reaktion som inte erkänner möjligheten till andra sidans sanning (vilket är det absolut viktigaste för möten och diskussioner). Samma typ av reaktioner vi ser på Flashback. Det är därför jag talar om att jag vill se personen komma fram. En
person har en egen röst utifrån den verklighet denne lever i. När det sker så öppnar det upp, nästan kräver, för motparten att göra samma sak. Vad sker istället när man kommer skränande, felrepresenterar motpartens åsikter, och hånflinar och beter sig?
Det är det enda sättet att hitta en gemensam arena för sdare och anti-sdare (vilka horribla termer) om man inte är bevandrad i den andra formen jag talar om. Det kräver tid och energi som inte alltid finns där. Framförallt mod, inte intelligens.
Citat:
Ska dom ta ett steg tillbaka och låta de ideologiskt medvetna sköta snacket? Ska dom stå med mössan i hand och lyssna på när vi andra diskuterar?
När sa jag det? Jag säger ju precis tvärtom.
Citat:
Håller du yttrandefriheten någorlunda högt så borde du förstå det problematiska i att du själv reagerar så här. Att du själv tar på dig rollen att bedöma vilka människor som är förmögna till självständigt tänkande och vilka som är ideologiska zombies. Det är en argument som använta mot yttrandefriheten i århundraden; att de flesta människor ändå inte vet fan dom pratar om - så varför ska vi behöva lyssna på dom?
Jag säger ju precis tvärtom än vad du påstår om mig. Jag vill höra vad personen själv har att säga, för det krävs vissa speciella omständigheter, som jag har nämnt. Jag vill inte se det här sorgliga som ideologi gör med en. Det får folk att agera omänskligt.