2012-11-18, 22:19
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Du har inte särskilt höga tankar om andra människor. "...jag kan inte lyssna på dig nu, för orden som kommer ur munnen på dig är influerade av IDEOLOGI!.
Kom igen, ideologier är bara ord. Det är inte magiska trollformler eller knark. Och man måste ta människor som dom är. Inte tänka en massa åt dom och ge dom "...rätt omständigheter".
Kom igen, ideologier är bara ord. Det är inte magiska trollformler eller knark. Och man måste ta människor som dom är. Inte tänka en massa åt dom och ge dom "...rätt omständigheter".
Ideologi är inte bara ord. Jag vet inte vad du menar med det. Det är mer som Zizek menar "vi gör det men vet inte om det" (även om jag inte menar precis som Zizek).
Jag vet inte vad du menar att ta människor som dem är. Om jag kan erbjuda ett perspektiv där jag säger "här är vad jag tror du kan förbättra" och "här är hur jag tror vi kan bättre förstå varandra", hur kan det karakteriseras som att jag inte har särskilt höga tankar om människor? Tvärtom tillmäter jag dem att vara en människa, en myndig människa som jag har förväntningar på, och samtidigt bjuder jag ju in dem att göra det samma för mig. Detta istället för att blockera av. Det är väl hela lyckan med SD också, för nu har vi en röst som kommer in och säger "detta är min verklighet", "det här är så jag upplevt och så jag upplever dig (mellan invandrad och svensk)". Problemet är bara att istället för att gå in och på ett motsvarande sätt säga till SD "ja men såhär är min verklighet" etc, så blockerar man samtalet genom social stigmatisering, håna, felrepresentera åsikter, hota, etc. Och du behöver inte leta längre än till denna tråden.
Förstår du lite vad jag vill komma åt? Så det är de som blockerar detta som skapar barriärer och upprätthåller en brist på förståelse mellan människor och folkgrupper. Och jag tror då att ideologin kommer in här, de "gör det men vet inte om det". Så vad jag hellre vill se här är personen, inte så som man är när man är i våldet av ideologin.
Och när man kan möta varandra på detta sättet händer det intressanta saker. Men att blockera, det får man inte ut någonting av, det blir mer motsättningar istället. Det kommer att bli sämre för diskussionen på Flashback då, det kommer inte bli bättre än ryggdunkandet utan än värre.