2012-11-16, 10:02
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Alkohol omfattas av lagtexten om langning, det gör inte tobak.

Det skulle jag gärna vilja se en källa på.
Citera
2012-11-16, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
Det finns ingen lagtext som förbjuder överlämnande av tobak till minderårig för privatpersoner, endast ett förbud mot försäljning från näringsidkare till minderårig. Jag kan ju av naturliga skäl inte länka till något som inte finns.

Förbudet mot försäljning återfinner du i tobakslagen. Det finns dock en motion i riksdagen om ett förbud, men inget beslut och frågan är nog inte ens ute på remiss vad jag vet.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/Forbud-mot-langning-av-cigaret_H002So381/?text=true

Kanske det är klädsamt att du själv läser på lite innan du försöker förlöjliga andra, det blir ju annars lite pinsamt för dig själv...

Edit citat:
Citat:
Det finns inget i lagen som förbjuder langning till minderårig, vilket är ett allvarligt problem. För allt för många unga är rökning en inkörsport till tyngre droger.
Åfan, det visste jag inte. Måste ju vara lite av en världsnyhet att våra svenska riksdagsmän hittat det sambandet."Gateway-teorierna" blir ju bara märkligare för varje år som går...
Senast redigerad av scheele 2012-11-16 kl. 10:20.
Citera
2012-11-16, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert

Som ovanstående sa så är det svårt till att länka till något som inte finns men här kommer lagen för alkohol:

Citat:
9 § Det är förbjudet att som ombud eller på därmed jämförbart sätt anskaffa alkoholdrycker till den som enligt 7 eller 8 § inte har rätt att få sådan vara utlämnad till sig. Det är också förbjudet att i annat fall än som avses i 4 kap. 4 § andra stycket 1, 2 och 4-7 i större omfattning tillhandagå annan med att anskaffa alkoholdrycker.

Alkoholdrycker får inte lämnas som gåva eller lån till eller bjudas den som inte har fyllt 20 år. I fråga om folköl gäller dock motsvarande den som inte har fyllt 18 år.

Citat:
7 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet anskaffar, överlämnar eller bjuder på alkoholdrycker i strid med 3 kap. 9 § döms för olovligt anskaffande av alkoholdrycker till böter eller fängelse i högst två år eller, om brottet är grovt, till fängelse i högst fyra år

Kortfattat:

Alkohol är straffbart att ge till personer under 20 år, även för privatpersoner.

Tobak är lagligt att ge till personer under 18 år. Det är bara olagligt för en näringsverksamhet att sälja till någon under 18 år.
Citera
2012-11-16, 10:37
Medlem
Krickerts avatar
I stand corrected.

Jag trodde i min enfald att det hade införts ett förbud mot brukande av tobaksprodukter i och med att 18 års gränsen infördes på inköp,men så verkar icke fallet vara.

Jag kommer själv ihåg när jag var i 10års åldern och köpte cigg och snus frekvent,då var det fan ingen som sa nåt om att småbarn rökte/snusade.

Jaja det är nya tider nu och personligen tycker jag att det är bra med åldersgräns på tobak.(även om jag tycker att det skulle vara 16 år)
Citera
2012-11-16, 10:40
Medlem
Det vore bra med ett förbud mot langning, särskilt eftersom tobak verkar vara en inkörsport till tyngre droger. Iaf om man får tro socialdemokratiska partiets riksdagsmän.
Citera
2012-11-16, 11:59
Medlem
Expediten sa det nog bara för att skrämma dig. Polisen kan ju knappast ha bevisat att din kompis var under 18 år utan att prata med honom först.
Citera
2012-11-16, 12:18
Medlem
marcus90_kungs avatar
Det enda han kan straffas för är ju att han inte bett dig, eller din kompis visa lägg. Isåfall så har han sig själv att skylla. Men det låter som att han hittar på/du missuppfattade han.

Om dey nu är sant, så räcker det för han att säga att han sett ditt, och din kompis legg förut. Det finns likson inga konkreta beis på att något olagligt skulle skett. = utredning nedlagd.

På min lokala kiosk så sålde de aldrig utan att kolla legg. Hade du inget legg, så fick du gå ut och fråga kiosk-ägarens bror(som ofta stod utanför och rökte), som alltid köpte ut. Tekniskt sätt så är det ju brorsan som tar smällen, men jag tror att polisen inte bryr sig om sådana detaljer, när ägaren tom kan se bytet av pengar+bytet av cig från kassan. Det hela är minst sagt komiskt.
Citera
2012-11-16, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tusen.
Expediten sa det nog bara för att skrämma dig. Polisen kan ju knappast ha bevisat att din kompis var under 18 år utan att prata med honom först.

Nej, det är omöjligt. Trots att han ser ut att vara omyndig så kan ju inte poliser gå runt och anta saker. Då har han begått ett grovt tjänstefel och biträdet måste vara enormt korkad som bara accepterade boten.
Citera
2012-11-16, 12:33
Medlem
fattonys avatar
Kan vara någon jävel som gick in och låtsades vara civilpolis för att tjäna en slant. Annars har nog expediten lurat dig.
Citera
2012-11-16, 12:39
Medlem
retardusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannen1020
Har kollat igenom diverse trådar med liknande ämnen, men ingen ger svar på min kommande fråga; så inget tjafs om det, tack.

Jag var skyldig min polare 50kr, han är som jag över 18 år och vi möttes vid en tobaksbutik där jag brukar handla cigg & snus hos. Jag säger att jag kan köpa ett paket cigg till honom för att bli kvitt min ringa skuld, vilket han tycker är en bra idé. Jag går in, köper ett ciggpaket och ger honom sen paketet. Har bråttom vidare så går direkt efter jag gett honom paketet.

Dagen efter går jag in i butiken för att köpa mig en kaffe då säger biträdet som var där dagen innan och som även brukar vara där att tack vare mig var han tvungen att böta x antal tusen kr i böter för att jag hade köpt ut. Han påstod att det hade varit en polis som såg mig lämna över paketet och sedan gått in och gett honom en bot. Sedan sa han gör inte om det, jag svarar att jag är ledsen och går skamset ut ur affären.

Jag insåg när jag gick ur affären att jag borde frågat han om det och förklarat mig och kanske erbjudit mig att betala(?) men jag blev helt tafatt och fick knappt ut ett ord. Värt att tillägga är att "polisen" varken pratade med mig eller min vän, vilket jag tycker är konstigt och suspekt.

Men jag tycker verkligen hela situationen är absurd, får det gå till så här? Om nu en polis såg mig ge ett paket innehållandes ciggaretter till en person borde inte hen arrestera mig eller i alla fall prata med mig och ge mig en bot. Expediten kan ju knappast veta att jag skulle köpa ut och som sagt så brukar jag handla där och han känner garanterat igen mig och enligt den information jag har hittat på nätet är det endast om expediten misstänker att jag köper ut han inte skall sälja.

Så om jag köper ut cigarretter vem är då straffskyldig biträdet eller jag som utköpare?
Kan det gå till så här att polisen går direkt in i affären utan att först prata med mig?
Kan tillägga att vad jag minns aldrig visat legitimation och han kanske inte trott att jag var 18 men vart schysst och låtit mig köpa, då skulle detta scenario vara med troligt att han erkände att han sålt till vad han trott en minderårig och därför fått väldigt höga böter, men då borde han väl förlorat jobbet?

Låter ju helt efterblivet att han skulle behöva böta för att du langade?
Citera
2012-11-16, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fattony
Kan vara någon jävel som gick in och låtsades vara civilpolis för att tjäna en slant. Annars har nog expediten lurat dig.

Även den tanken har slagit mig eftersom om han nu blev haffad för att sälja till minderårig eller vad det nu var så borde han blivit av med jobbet. Någon kunde då ha sett mig räcka över paketet och insett att han kunde tjäna lite enkla pengar och antingen låtsas vara en civilpolis och mottagit kontant betalning för böterna(då måste expediten varit riktigt korad) eller att någon hittat på massa lagar och tagit betalt för sin tystnad(då måste han nästan varit ännu mer korkad).
Citera
2012-11-16, 13:39
Medlem
EnAlbatross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannen1020
Känner mig lite lugnare nu. Ska gå dit inom dem närmaste dagarna och försöka reda ut det. Dock skulle det kännas ofantligt pinsamt om han faktiskt har fått en så saftig bot som han sa.
Då säger du bara till honom att han ska ta tillbaka erkännandet eller överklaga boten och inte betala.

Har han verkligen fått en bot är det mest pinsamt för din kompis, som skapat detta rabalder för att han ser ut som en 14-åring
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in