2012-11-16, 01:56
Medlem
Känner mig lite lugnare nu. Ska gå dit inom dem närmaste dagarna och försöka reda ut det. Dock skulle det kännas ofantligt pinsamt om han faktiskt har fått en så saftig bot som han sa. Glömde och nämna det men när jag räckte över paket var inte det mitt på gatan utan på en ganska avskild plats, som var öde om jag minns rätt. Den ligger bakom butiken och tror med största sannolikhet att det finns ett fönster ut från affären mot den avskilda platsen. Vilket skulle styrka tesen om att han lurades.
Citera
2012-11-16, 02:00
Medlem
Om vi säger så här att eftersom jag aldrig blivit leggad(vad jag kan minnas) av hen och jag ser inte speciellt gammal så kan hen ha varit snäll och struntat i att leggad då hen trott att jag var minderårig. Hur skulle det påverka situationen?
Citera
2012-11-16, 02:10
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannen1020
Om vi säger så här att eftersom jag aldrig blivit leggad(vad jag kan minnas) av hen och jag ser inte speciellt gammal så kan hen ha varit snäll och struntat i att leggad då hen trott att jag var minderårig. Hur skulle det påverka situationen?

Det ENDA som på något sätt kan påverka situationen är om du eller polaren verkligen var minderårig vid tillfället. För att undvika bann här kan du säga att du fyllde 18 idag, om det är det som bär emot. Alla (nåja, många) här misstänker redan att det är där skon klämmer, så varför gå omvägar och bara krångla till det med skumt formulerade och virriga frågeställningar?

Om både du och kompisen verkligen var över 18 vid tillfället så föreslår jag att du snarare ventilerar dig lite i Psykforumet, då du fått svar här vad som gäller då, men ändå inte kan släppa saken.
Senast redigerad av negerbarn 2012-11-16 kl. 02:13.
Citera
2012-11-16, 03:07
Medlem
ccoonnyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Det ENDA som på något sätt kan påverka situationen är om du eller polaren verkligen var minderårig vid tillfället. För att undvika bann här kan du säga att du fyllde 18 idag, om det är det som bär emot. Alla (nåja, många) här misstänker redan att det är där skon klämmer, så varför gå omvägar och bara krångla till det med skumt formulerade och virriga frågeställningar?

Om både du och kompisen verkligen var över 18 vid tillfället så föreslår jag att du snarare ventilerar dig lite i Psykforumet, då du fått svar här vad som gäller då, men ändå inte kan släppa saken.

Jag håller med. Varför skulle du ens vara orolig om du var 18 vid tillfället? Det är ju bara att ta med leggen, gå till butiken och slänga upp de på disken. Sedan får väl expediten försöka få tag på polisen.
Citera
2012-11-16, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mannen1020
Har kollat igenom diverse trådar med liknande ämnen, men ingen ger svar på min kommande fråga; så inget tjafs om det, tack.

Jag var skyldig min polare 50kr, han är som jag över 18 år och vi möttes vid en tobaksbutik där jag brukar handla cigg & snus hos. Jag säger att jag kan köpa ett paket cigg till honom för att bli kvitt min ringa skuld, vilket han tycker är en bra idé. Jag går in, köper ett ciggpaket och ger honom sen paketet. Har bråttom vidare så går direkt efter jag gett honom paketet.

Dagen efter går jag in i butiken för att köpa mig en kaffe då säger biträdet som var där dagen innan och som även brukar vara där att tack vare mig var han tvungen att böta x antal tusen kr i böter för att jag hade köpt ut. Han påstod att det hade varit en polis som såg mig lämna över paketet och sedan gått in och gett honom en bot. Sedan sa han gör inte om det, jag svarar att jag är ledsen och går skamset ut ur affären.

Jag insåg när jag gick ur affären att jag borde frågat han om det och förklarat mig och kanske erbjudit mig att betala(?) men jag blev helt tafatt och fick knappt ut ett ord. Värt att tillägga är att "polisen" varken pratade med mig eller min vän, vilket jag tycker är konstigt och suspekt.

Men jag tycker verkligen hela situationen är absurd, får det gå till så här? Om nu en polis såg mig ge ett paket innehållandes ciggaretter till en person borde inte hen arrestera mig eller i alla fall prata med mig och ge mig en bot. Expediten kan ju knappast veta att jag skulle köpa ut och som sagt så brukar jag handla där och han känner garanterat igen mig och enligt den information jag har hittat på nätet är det endast om expediten misstänker att jag köper ut han inte skall sälja.

Så om jag köper ut cigarretter vem är då straffskyldig biträdet eller jag som utköpare?
Kan det gå till så här att polisen går direkt in i affären utan att först prata med mig?
Kan tillägga att vad jag minns aldrig visat legitimation och han kanske inte trott att jag var 18 men vart schysst och låtit mig köpa, då skulle detta scenario vara med troligt att han erkände att han sålt till vad han trott en minderårig och därför fått väldigt höga böter, men då borde han väl förlorat jobbet?

Du har inget att vara rädd över.
Människor med för lite makt i livet utnyttjar människor i svåra situationer (i detta fall ett "brott") för att känna sig bättre.
Citera
2012-11-16, 04:16
Medlem
DeltaGoodrems avatar
Enligt Tobakslagen är det förbjudet att sälja/lämna ut tobaksvaror till den som inte fyllt 18 år. Eftersom konstapel Molgan aldrig bad om att få se era ID-handlingar kan han så klart inte bötfälla expediten (även om ni nu skulle vara 17 år... för polisen har ju ingen aning om er ålder).

http://www.fhi.se/Handbocker/Handbok-Tobakslagen/Forsaljning/Aldersgrans--skyltning/
Citera
2012-11-16, 04:21
Medlem
gummibootens avatar
Logiskt tänkande? Ringer det en klocka? Om DU köper cigg, och "langar", vad har den som jobbar i butiken med det att göra? Ska denne springa runt på staden efter varje ciggpaket han sålt och hålla koll?
Citera
2012-11-16, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeltaGoodrem
Enligt Tobakslagen är det förbjudet att sälja/lämna ut tobaksvaror till den som inte fyllt 18 år. Eftersom konstapel Molgan aldrig bad om att få se era ID-handlingar kan han så klart inte bötfälla expediten (även om ni nu skulle vara 17 år... för polisen har ju ingen aning om er ålder).

http://www.fhi.se/Handbocker/Handbok-Tobakslagen/Forsaljning/Aldersgrans--skyltning/

Det är inte olagligt för en privatperson att köpa ut tobaksvaror till någon under 18 år.

Om Kalle, 20 år går in i en butik och köper ett paket cigaretter och betalar. 3 meter utanför kassan så överlämnar han paketet till Henrik som är 14 år så att kassörskan ser detta.

Har ett brott begåtts? Nej

Det är bara olagligt för butiker att sälja till personer under 18 år.
Citera
2012-11-16, 08:58
Medlem
Codens avatar
Soklar trollning av expediten.
Att TS gick på det borde orsaka många sömnlösa nätter med skammens rodnad lysandes på TS ungdomliga kinder.
Citera
2012-11-16, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det är inte olagligt för en privatperson att köpa ut tobaksvaror till någon under 18 år.

Om Kalle, 20 år går in i en butik och köper ett paket cigaretter och betalar. 3 meter utanför kassan så överlämnar han paketet till Henrik som är 14 år så att kassörskan ser detta.

Precis vad jag tänkte påpeka. Fast glöm inte att om kassörskan anar detta redan i förväg så blir det plötsligt otillåtet (se stycke 2 nedan). Men i regel är det tillåtet för underåriga att inneha cigaretter, till skillnad från alkohol där åldersgränsen både gäller köp och innehav.

Citat:
12 § Tobaksvaror får inte säljas eller på annat sätt lämnas ut i näringsverksamhet till den som inte har fyllt 18 år. Den som lämnar ut tobaksvaror skall förvissa sig om att mottagaren har uppnått nämnda ålder.
Om det finns särskild anledning att anta att en tobaksvara är avsedd att lämnas över till någon som inte har fyllt 18 år får varan inte lämnas ut.

Det polisen kan ha utfärdat är en ordningsbot. För en sådan krävs att det inte finns något annat än böter i straffskalan. Nu vet jag inte med vilket lagstöd polisen isf skulle ge ut ordningsbot i detta fall, men i Tobakslagen - de straff som räknas upp där - ingår fängelse, alltså kan det inte vara enligt den lagstiftningen. Som ni säger, verkar skumt.
Citera
2012-11-16, 09:50
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

Med ditt resonemang så borde det vara lagligt att sälja sprit till 14åringar också,bara det är en privatperson som säljer.

haha
Citera
2012-11-16, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
Med ditt resonemang så borde det vara lagligt att sälja sprit till 14åringar också,bara det är en privatperson som säljer.

haha
Alkohol omfattas av lagtexten om langning, det gör inte tobak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in