2012-11-15, 22:32
Medlem
Har kollat igenom diverse trådar med liknande ämnen, men ingen ger svar på min kommande fråga; så inget tjafs om det, tack.

Jag var skyldig min polare 50kr, han är som jag över 18 år och vi möttes vid en tobaksbutik där jag brukar handla cigg & snus hos. Jag säger att jag kan köpa ett paket cigg till honom för att bli kvitt min ringa skuld, vilket han tycker är en bra idé. Jag går in, köper ett ciggpaket och ger honom sen paketet. Har bråttom vidare så går direkt efter jag gett honom paketet.

Dagen efter går jag in i butiken för att köpa mig en kaffe då säger biträdet som var där dagen innan och som även brukar vara där att tack vare mig var han tvungen att böta x antal tusen kr i böter för att jag hade köpt ut. Han påstod att det hade varit en polis som såg mig lämna över paketet och sedan gått in och gett honom en bot. Sedan sa han gör inte om det, jag svarar att jag är ledsen och går skamset ut ur affären.

Jag insåg när jag gick ur affären att jag borde frågat han om det och förklarat mig och kanske erbjudit mig att betala(?) men jag blev helt tafatt och fick knappt ut ett ord. Värt att tillägga är att "polisen" varken pratade med mig eller min vän, vilket jag tycker är konstigt och suspekt.

Men jag tycker verkligen hela situationen är absurd, får det gå till så här? Om nu en polis såg mig ge ett paket innehållandes ciggaretter till en person borde inte hen arrestera mig eller i alla fall prata med mig och ge mig en bot. Expediten kan ju knappast veta att jag skulle köpa ut och som sagt så brukar jag handla där och han känner garanterat igen mig och enligt den information jag har hittat på nätet är det endast om expediten misstänker att jag köper ut han inte skall sälja.

Så om jag köper ut cigarretter vem är då straffskyldig biträdet eller jag som utköpare?
Kan det gå till så här att polisen går direkt in i affären utan att först prata med mig?
Kan tillägga att vad jag minns aldrig visat legitimation och han kanske inte trott att jag var 18 men vart schysst och låtit mig köpa, då skulle detta scenario vara med troligt att han erkände att han sålt till vad han trott en minderårig och därför fått väldigt höga böter, men då borde han väl förlorat jobbet?
Citera
2012-11-15, 22:35
Medlem
yedis avatar
Låter väldigt konstigt. Skulle tro att biträdet endast säger sådär för att den såg att du langade och ville skrämma dig från att göra om det. Så skulle jag gjort i alla fall.
Citera
2012-11-15, 22:36
Medlem
fr3aksh0ws avatar
Tror han i affären skojade med dig lite. Om han inte gjorde det så varför pratade inte polisen med dig/er? Sen ska du ju inte betala för något du inte gjort, du har ju inte begått något brott. Det är ju bara att visa att båda är över 18 så.
Citera
2012-11-15, 22:37
Medlem
Fromlandss avatar
Nu är jag inte helt säker på lagstiftningen, men jag antar att det är olagligt att sälja till någon under arton år och att det inte är straffbart att inte kolla leg. Expedtiten ska givetvis bara neka till brott. Detta är mellan expediten och åklagare - även om det känns lite skumt för dig.
Citera
2012-11-15, 22:38
Medlem
TovesTrolls avatar
Det är väl tillåtet för någon som är över 18 att köpa cigg till någon som också är över 18? Det är väl upp till polisen att ta reda på om fallet är annorlunda? Be kassören att kontakta polisen och säga att ni båda är över 18?
Citera
2012-11-15, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yedi
Låter väldigt konstigt. Skulle tro att biträdet endast säger sådär för att den såg att du langade och ville skrämma dig från att göra om det. Så skulle jag gjort i alla fall.

Exakt vad jag tänkt på. Av att döma från hur han agerade så var det ett väldigt märkligt beteende, han var inte sur, vilket man tycker någon borde vara om en person som jobbar i tobaksbutik med sin troligtvis ringa lön måste betala flera tusen i böter för att någon var lite korkad. Han var lite nedstämd kanske men om det varit jag hade jag nog varit bra mycket mer förbannad. Dock tycker jag att det räckt om han sa att jag inte skulle göra om det för då hade jag förstått och inte gjort det.
Citera
2012-11-15, 22:48
Medlem
Ptolemaioss avatar
Troligtvis såg expediten eller en annan kund att du lämnade över paketet, hade en polis sett detta hade han/hon nog talat med er också.
Citera
2012-11-15, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ptolemaios
Troligtvis såg expediten eller en annan kund att du lämnade över paketet, hade en polis sett detta hade han/hon nog talat med er också.

Men enligt lagbok skulle väl jag få straffet och inte den oskyldige expediten?
Citera
2012-11-15, 23:17
Medlem
Är det någon som har några juridiska svar att dela med sig av. Har småttpanik över incidenten trots att jag är relativt säker på att han hittade på det. Men om någon har information om det får gå till som det gjorde skulle det uppskattas enormt!
Citera
2012-11-15, 23:31
Medlem
Skulle tro att han ljög ganska schyst
Citera
2012-11-15, 23:35
Medlem
archeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TovesTroll
Det är väl tillåtet för någon som är över 18 att köpa cigg till någon som också är över 18? Det är väl upp till polisen att ta reda på om fallet är annorlunda? Be kassören att kontakta polisen och säga att ni båda är över 18?

This. Om ni båda är över 18 år så är det inga problem nånstans. Gå tillbaka till affären och informera eran ålder. Kanske kommer polisen tillbaka då och ni kanske får visa upp ID.
Citera
2012-11-16, 00:14
Medlem
B.I.s avatar
Han skrämde dig bara. Hade polisen sett honom sälja till dig för att sedan se dig räcka över paketet till din kompis hade de gått fram till dig, de kan inte böta någon om de inte vet din kompis ålder (om han inte ser ut att vara typ 11 år.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in