Citat:
Får jag fråga. Anser du att det finns kulturella, sociala och fysiska skillnader mellan olika etniska folkgrupper?
Följdfråga 1: Anser du att kulturer har olika "värde"? kanske i förhållande till frihet, rättvisa, jämlikhet?
Följdfråga 2: Anser du att den kultur du tillhör är "bättre" än andra kulturer?
Följdfråga 1: Anser du att kulturer har olika "värde"? kanske i förhållande till frihet, rättvisa, jämlikhet?
Följdfråga 2: Anser du att den kultur du tillhör är "bättre" än andra kulturer?
Dina frågor gäller ett fem år gammalt inlägg. Inom detta område har jag under den tiden kommit fram till att det är meningslöst att idag tala om människoraser. Men detta påverkar nog inte frågorna, utan jag hade svarat likadant för fem år sedan tror jag.
Frågan: Ja, självklart finns det kulturella och sociala skillnader mellan olika etniska grupper. Det är en tautologi, eftersom etnologi är studiet av människor i grupp. Etnisk, social och kulturell är i det sammanhanget synonymer - jag tog i någon annan tråd upp hur ett och samma ämne, beroende på vilken synvinkel som var mest trendig, på svenska universitet haft namnet etnologi, socialantropologi och kulturantropologi.
Sedan återstår fysiska skillnader, och där är det så att det finns fysiska skillnader mellan i stort sett vilka populationer som helst, så svaret är ja även där.
Följdfråga 1 är konstig, med tanke på att mitt inlägg var en skarp kritik av att använda begreppet värde i ett sånt här sammanhang, när det rätta ordet är värdighet. "En tolkning av rasism grundad på värdekalkyler är sålunda väldigt provinsiell." skrev jag.
Följdfråga 2: Nej, jag tycker fortfarande att alla kulturer har sina styrkor och att det är meningslöst att försöka rangordna dessa. Däremot tycker jag att det vi har kvar av 'naturfolk' är oerhört värdefullt och viktigt att bevara.