Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Det var en ganska dålig liknelse. Det medger jag, men det var tänkt ungefär så här:
Hur kan man prata om muslimer om man hävdar att allah inte existerar? Eller om kristna om man hävdar att gud inte existerar?
EDIT:
Liknelsen var inte alls så dum när jag tänker efter. Det är frågan som är dum.
Jag kom på, alldeles själv, fast det tog några timmar,
att du troligen hade menat att
en person som är av uppfattningen att (mänskliga) raser inte existerar, trots det kan skilja mellan människor som är av uppfattningen att raser existerar, och människor som är av uppfattningen att raser inte existerar.
Differentiering genom ras bör alltså, ur det perspektiv som den som är av uppfattningen att raser inte existerar intar, betraktas som grundad på felaktig kunskap om hur yttervärlden är beskaffad,
medan differentiering genom uppfattning om huruvida differentiering genom ras bör betraktas såsom grundad på felaktig kunskap eller inte, i många fall, enligt den som är av uppfattningen att raser inte existerar, bör betraktas som grundad på korrekt kunskap om hur yttervärlden är beskaffad.
Det förefaller mig möjligt att det "Hjälp." som ingår i rubriken
kan ha samband med upplevelsen av att yttervärlden är beskaffad sålunda
att den som är av uppfattningen att raser inte existerar
anser sig vara icke likvärdig med den som är av uppfattningen att raser existerar.
Och att frågeställningen kan formuleras som
"Varur hämtar den som är av uppfattningen att raser inte existerar,
uppfattningen att den som är av uppfattningen att raser existerar, därmed,
för att låna statsministerns uttryck
'...inte ska bli förvånad när sådant händer.'
('sådant' refererar då till att bli överfallen och misshandlad i sitt hem)
?"
"Ras finns inte. Delar du inte denna min uppfattning ska du inte bli förvånad om du blir överfallen och misshandlad i ditt hem."
Mvh Sveriges statsminister och övriga stolta toleranter