2005-04-15, 19:24
Medlem
Pågatågs avatar
Någon som har gjort en fruktfasta på ett par dagar någon gång? Vad åt du isåfall? bara frukt och juice? Vad blev effekten, och hur mådde du efteråt? Jag har hört att man ska laxera för bästa effekt, måste man det?
Citera
2005-04-15, 20:25
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pågatåg
Någon som har gjort en fruktfasta på ett par dagar någon gång? Vad åt du isåfall? bara frukt och juice? Vad blev effekten, och hur mådde du efteråt? Jag har hört att man ska laxera för bästa effekt, måste man det?

En kompis till mig åt enbart frukt i sex månader, sen slog det om i skallen för honom och hans firma gick i KK och hans sambo stack, men ett par dagar klarar du nog
Citera
2005-04-16, 22:32
Medlem
Jag tror inte det är särskilt nyttigt. Ge fan i det. Efter föregående beskrivning så verkar det ju helt vansinnigt. Jag själv skulle ha mycket svårt att klara mig utan något rejält kött/proteinrikt att fylla magen med...Knäckebröd skulle jag också sakna.
Citera
2005-04-19, 00:07
Medlem
Tråknicks avatar
Ot-varning!

Jag har börjat fasta 6 gånger tror jag, jag har fullbordat (alla 7 dagar exklusive nedtrappningen) fastan 3 av dessa (en var en mesigare 5 dagarsfasta) men jag har aldrig lyckats med att ha den föreslagna upptrappningsperioden om ett par dar efteråt(mjölksyrade grönsaker å skit, nä fy bubblan!). Visst mår man lite kass i kistan men det är gött likväl.

Under denna fasta "äter" du bara vätskor med sked (typisk dag: frukost-utspädd tysk fruktjuice, lunch-utspädd tysk grönsaksjuice och middag en halv buljongtärning med vatten) men likväl är förstoppning tydligen ett problem iom att man före skall äta linfröavkok (mmm, sätter fart på tarmarna) samt att man får i sig en försvarlig del plommonjuice under dieten (åtminstone sett i förhållande till vad man äter förutom detta). Man dricker dessutom en förbaskasd massa te under hela tiden. Förutom nämnda juicer, te och buljong får du inte äta någonting annat under fastan (kaffe är dessvärre förbjudet).

Att försöka genomgå en sådan här fasta är ett rent helvete, allt blir svårt och du kryssar av dagarna med tuschpenna. Du är tämligen yr (att resa sig från hukande position tar en stund) och rätt trött. Dessutom säger man att man börjar lukta illa till följd av fastan (man ska tydligen göra av sig med grejer genom huden) men det har jag inte märkt så fasligt iaf. Däremot är hungern ett ständigt problem och tankarna på fast föda (ett popcorn, snälla, bara ett enda...) stular med din hjärna. Dock blir det lite bättre fram mot dag 5-6 där det sägs att man skall få ett lätt rus som genomsyrar allt du gör. Jag märkte inte riktigt av det där ruset men märkte iallafall att det lättade mot fredan iallafall (om jag började på måndan).

Det är inte att rekommendera ur bantningssynpunkt egentligen, jag har använt det som början på en längre viktminskning och som socialt projekt och för detta ändamål fungerar det jättebra även om det är sjuuuuukt jobbit stundom.

Jag känner folk som varit frukterianer i veckor men slutat då de saknat känslan av lagad mat. Ska man använda denna metod för att gå ner i vikt får man ju vara väldigt försiktig så man inte får i sig något fett men samtidigt allt annat du behöver, du får ju i dig en del kolhydrater.

Lycka till om du prövar på det!
Citera
2005-04-21, 22:45
Medlem
ace_secs avatar
Grönsaker är mkt bättre än frukt i bantningsavseende.
Frukt innehåller fruktsocker, vilket inte är det bästa.

Ät gurka och tomat! Isbergssallad är perfekt det med.
Kött, kyckling och fisk är nyttigt, mättande och mkt
kcal-snålt.

Lycka till!
Citera
2005-04-22, 01:21
Medlem
cosmic_dancers avatar
Man får ju inte i sig all den näring och det fett man behöver i sitt dagsintag, så efter ett tag lär man ju svimma. Sen om man inte får i sig all näring man ska ha blir man nog lättretlig och agressiv, just för att man blir mer trött och sliten.

Men ett par dagar kan du ju prova och känna efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in