• 1
  • 2
2012-11-14, 18:44
Medlem
Kluffs avatar
Detta är en rätt vanlig, och egentligen rätt löjlig diskussion bland mina bekanta. Jag kan använda samma osthyvel flera gånger, dvs att jag lägger den i plastpåsen som sätts över osten och sedan in i kylen efter användning. Vissa tycker att jag är dum i huvudet som gör på detta sätt, men jag ser faktiskt inte problematiken. Så jävla osanitärt kan det väl ändå inte vara, eller har jag fel? Hur och varför gör ni som ni gör? Gör ni som jag eller av lathet, eller hamnar osthyveln i disken efter första användningen?

Samma sak gäller ju hur smörkniven hanteras efter användning, men det finns det en egen tråd om.
Senast redigerad av Kluff 2012-11-14 kl. 18:47.
Citera
2012-11-14, 18:45
Medlem
Bylines avatar
Här hemma åker både osthyvel och smörkniv med in i kylskåpet, och diskas bara vid behov.
Citera
2012-11-14, 18:48
Medlem
beavertands avatar
Här åker både hyvel och kniv in i diskmaskinen. Varför har jag aldrig riktigt tänkt på. Sitter i ryggmärgen helt enkelt haha
Citera
2012-11-14, 18:49
Medlem
ganglere2s avatar
Brukar lägga den på bänken och återanvända. När den blir för smutsig så tar jag en annan. Har tre nämligen. Fast till slut så måste de ändå diskas.
Citera
2012-11-14, 18:50
Medlem
Jag diskar bägge delar efter varje gång jag använt dem. Osthyveln är väl egentligen ingen större fara att skicka in med osten, för min del handlar det om att jag är uppvuxen med att göra på det viset.
Citera
2012-11-14, 18:53
Medlem
Kluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beavertand
Här åker både hyvel och kniv in i diskmaskinen. Varför har jag aldrig riktigt tänkt på. Sitter i ryggmärgen helt enkelt haha

Jag har inte heller reflekterat över detta tidigare förrän jag märkte hurpass mycket det faktiskt skiljer sig från person till person. Mitt nyblivna ex's familj skulle aldrig i världen få för sig att använda skedar (till såsburkar etc), smörknivar, osthyvlar mer än en gång. Jag tycker att det blir onödig disk, och väldigt opraktiskt på något sätt att inte använda det fler gånger.
Citera
2012-11-14, 18:54
Medlem
Osthyveln använder jag tills dess att jag kör en diskmaskin då följer både den, smörkniv och liknande med.
Citera
2012-11-14, 18:57
Medlem
TheMajoritySayss avatar
diskar osthyvel och smörkniv max varannan månad. funkar fint!
Citera
2012-11-14, 19:44
Medlem
Diskar efter varje användning.
Citera
2012-11-14, 19:48
Medlem
HerrVs avatar
När jag bodde hemma hos föräldrarna åkte både osthyvel och smörkniv in i diskmaskin men sedan jag blev student behåller jag båda två i kylskåpet för att slippa diska så ofta, slö som man är. Brukar till och med klippa ett litet "hål" i ena kanten på smörpaketet så man kan stänga paketet. Hett tips!
Citera
2012-11-14, 20:02
Medlem
analfucks avatar
På mitt förra jobb diskades kanske hyveln 2 gånger under kanske 4 år. Jag kommer de gångerna för att jag inte hittade den först, och det visade sig att någon hade haft ofog för sig och ställt den i diskmaskinen!! Säkert på rent jävelskap
Citera
2012-11-14, 20:11
Medlem
Kluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analfuck
På mitt förra jobb diskades kanske hyveln 2 gånger under kanske 4 år. Jag kommer de gångerna för att jag inte hittade den först, och det visade sig att någon hade haft ofog för sig och ställt den i diskmaskinen!! Säkert på rent jävelskap

Det där låter faktiskt rätt osanitärt, haha. Var ditt förra arbete inom restaurangbranchen? Vet du/ni andra om detta är är en vanlig företeelse på andra restauranger/caféer? På restauranger kanske inte är så vanligt att man har hyvlad ost, men caféer serverar ju oftast baguetter/smörgåsar med ost som pålägg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in