2012-11-14, 16:13
Medlem
Enzymes avatar
Bicepcurl: Mycket bra
Axelpress: Ganska ok. du är hyfsat stark
Bröstpress: Nja
Hantelrodd: pinsamt
Citera
2012-11-14, 16:28
Medlem
dauits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kundvagnen
Vad som är tungt och inte är individuellt och beror på vem du frågar.

Men jag är aningen klenare i hantelpress än i bänkpress.

Bänkar lite över 100, men jag tar nog inte ens 1 rep med 70kg i hantelpress (35kg hantlar). Inte provat 35kg hantlarna, men jag klarar typ bara en 3a med 30kg hantlar. I bänken kan man ju ligga och köra en jävla massa reps med 60kg.
för mig är det nästan tvärtom, reppar 30kg hantlar 10 gånger om jag kör till fail medan i bänkpress klarar jag knappt 60kg 10 gånger(kan ha och göra med att min teknik inte är den bästa)

ja 30kg anser jag är en respektabel vikt som när man kör hantelpress, imponerande vikter vid sittande axelpress och en okej vikt vid hantelrodd. detta gäller halv- till nybörjare.
Citera
2012-11-14, 17:31
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FJunior
Jag skulle nog vilja påstå att de nybörjare som kan använda sig utav 30 kgs hantlarna ganska fort har antingen en fucked up form eller har råstyrka. För mig själv tog det ca 1 års styrketräning innan jag kom till 30 kg. Då alltså på hantelpressen eller bröstpressen, vad folk nu kallar övningen.

Tog ungefär ett år för mig också att nå till 30 kg så det låter som en ganska rimlig tid.

Personligen tränar jag mer för att öka i massa än att öka vikterna jag lyfter så jag kanske tog längre tid på mig än nödvändigt.
Citera
2012-11-14, 18:11
Medlem
Jag är ganska liten till kroppsformen och tog mig cirka 15 månader att ta 30 kilos, lite jobbigt när man slutat gymma och sen börjar igen ett år senare och tycka att 15 kg hantlarna var tunga. Snackar om hantelpress.
Citera
2012-11-14, 18:43
Medlem
Kolonns avatar
30 kg hantlar är inte mycket för bröst om man tränat ett bra tag. För oerfarna är det däremot

Tog över ett år för mig att nå 2x30 kg, däremot hade jag vissa perioder under de året jag inte tränade alls så jag tappade en hel del emellanåt.
Citera
2012-11-14, 18:44
Medlem
Bluebeast72s avatar
Kör själv på 60 + i hantlar så jag tycker fortfarande du håller till på barnavdelningen i gymet.
Citera
2012-11-14, 19:16
Medlem
Wiijkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saak100
Har några funderingar.

1. Anses 30 kg hantlar som mycket i hantelpressar, hantelroddar och utfall?

2. Hur länge tränade ni innan ni kunde lyfta 30 kg i respektive övning? (om ni kan)

Anledningen till att jag undrar är för att jag och en kompis hade en disskution om 30kg hantlar var mycket eller ej.
Han påstod att det var "lätt" och sa att en svag nybörjare ganska snart kunde hantera två 30kg:s.
Jag själv tycker det är mycket och anser att det krävs mycket träning för att orka 30 kg hantlar.

Exempelvis använder jag 19kg hantlar i hantelpress och det känns i nuläget att de kommer dröja länge innan jag pallar 2 st 30kg.
Ja det är mycket.. Jag tränar inte något vidare seriöst och klarar inte 30 kg hantlar! :-(
Citera
2012-11-14, 19:16
Medlem
Körde hantelpress som förstaövning igår. Tog då 27.5kg jag brukade förr när jag var gott tränad ta 35kg men har en bit kvar till det i dagsläget.

Tycker att det verkar vara ganska få som kör 30kg i hantelpress. Men de finns ju helt klart. De där lite bätre tränade nissarna tar ju det som inget. Det är ju inte något som pelle svanslös på 60 kilo kommer att klara under det närmsta året.

Kanske borde tillägga att jag väger 66kilo.
Citera
2012-11-14, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saak100
Har några funderingar.

1. Anses 30 kg hantlar som mycket i hantelpressar, hantelroddar och utfall?

2. Hur länge tränade ni innan ni kunde lyfta 30 kg i respektive övning? (om ni kan)

Anledningen till att jag undrar är för att jag och en kompis hade en disskution om 30kg hantlar var mycket eller ej.
Han påstod att det var "lätt" och sa att en svag nybörjare ganska snart kunde hantera två 30kg:s.
Jag själv tycker det är mycket och anser att det krävs mycket träning för att orka 30 kg hantlar.

Exempelvis använder jag 19kg hantlar i hantelpress och det känns i nuläget att de kommer dröja länge innan jag pallar 2 st 30kg.

Jag använder 30-kilos hantlar som tyngst när jag kör rodd, skulle aldrig klara det i hantelpress. Det är väl mycket för den som tränar regelbundet men inte är världens biffigaste. På fitness24 där jag tränar nu finns det dock dem som kör axelpress med 40-kilos hantlar.

Men som någon nämnt tidigare tycker jag inte att du ska låta det ha för stor betydelse. Som en riktig kärring avslutar jag med att säga att det viktigaste är att du känner dig nöjd med din träning.
Citera
2012-11-14, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dauit
för mig är det nästan tvärtom, reppar 30kg hantlar 10 gånger om jag kör till fail medan i bänkpress klarar jag knappt 60kg 10 gånger(kan ha och göra med att min teknik inte är den bästa)

ja 30kg anser jag är en respektabel vikt som när man kör hantelpress, imponerande vikter vid sittande axelpress och en okej vikt vid hantelrodd. detta gäller halv- till nybörjare.

Har samma problem som dig, kör med 42x10 eller 47x6 beroende på hur dagsformen är vid hantelpress, men pallar knappt med 90 i bänk. Kan dock bero på att jag aldrig kör bänk och man blir stark på de övningarna man tränar.
Citera
2012-11-14, 19:48
Medlem
treeflows avatar
Det spelar som sagt ingen roll om du kör med 4 eller 40 kgs-hantlar men för att ändå svara på din fråga tycker jag att 30 är väl skapligt i Hantelpress. Inte sådär "wow vad mycket han tar" men man förstår ju att det inte är någon total nybörjare som tränar om man kör en typ 6a/8a på 30+30. Jag tar däremot inte 30, klarar väl 6-7 reps med 25 kg en bra dag. Bänkar 80 f.ö.
Citera
2012-11-14, 19:54
Medlem
hundsatans avatar
Kort svar: nej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in