Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-27, 22:49
  #4345
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foretagsspionen
Här är en länk:

https://maps.google.com/maps?q=%C3%8...r=Algsjon&z=13

Det är lätt att cykla dit. Man tar cykelvägen till Furuvik (går precis norr om Södra Kungsvägen som ni ser på kartan) och svänger ned till Älgsjön på en skogsväg som inte används.

Alternativt svänger man av i Järvsta och följer Mårtsbovägen.

Sannolikheten att någon ska lägga märke till dig är nog lägst om man följer cykelvägen. Det är lite trafik på den men tillräckligt för att ingen ska tänka på dig.

Det sjuka är att jag faktiskt tältade vid Älgsjön för ett par år sedan efter att ha cyklat dit på måfå med mina vänner. Så här i efterhand känns det faktiskt som en helt logisk plats för en rationell men självmordsbenägen kvinna med lokalkännedom. Det är en typisk svensk skogssjö som är både vacker och relativt ostörd trots att det är så när.

När vi cyklade på måfå hamnade vi här:
https://maps.google.com/maps?q=60.61...num=1&t=h&z=18

I efterhand känner jag mig faktiskt korkad som inte åkte dit och kontrollerade platsen men det är som sagt i efterhand.

Just där du tältade är ett vanligt ställe för många,har legat stenbumlingar vid vägens början så att man inte kunnat åka in med bil dit.Men dom är borta nu,var själv där för typ 2veckor sedan.

Skulle det visa sig att det var där hon dinglade så var det "synd" att jag inte hittade henne.
Citera
2013-06-27, 22:52
  #4346
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithBoboSith
Mja, nu tror jag att jag har motstridiga uppgifter. En vinter 88-90 hängde sig en 15-årig tjej högt upp i ett träd ut mot norrlandet, snarare i höjd med golfbanan en bit in i skogen längs skidkamraternas skidspår där hon klättrat väldigt högt upp i en gran. Till våren så ramlade hon ner i skidspåret och hittades. Iofs kan fler ha hängt sig men jag tror detta var det du syftar på.
Det låter bekant, utom biten då hon fallit ner. Nu kan det iofs vara så, då jag bara har andrahandsinformation. Men jag jobbade ju på sjukhuset då och det var det stora samtalsämnet då, och bårhusets personal hade mått väldigt dålig efteråt pga av hur kroppen såg ut och att det var en sådan ung tjej.
Citera
2013-06-27, 22:57
  #4347
Medlem
hedda89s avatar
http://gd.se/nyheter/1.6024619-tuula-kan-ha-hittats
Citera
2013-06-27, 23:00
  #4348
Medlem
roppss avatar
GD gjorde ett reportage om försvunna personer i Gästrikland. I bildspelet (klicka på bilden med Krister) så finns fler bilder på försvunna.

http://gd.se/nyheter/reportage/1.598...-alltid-hoppet
Citera
2013-06-27, 23:00
  #4349
Medlem
Sokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithBoboSith
Häxzombietanten kanske?

Är det måhända Ann* eller Barbr* som du åsyftar?

Lista på försvunna:

http://gd.se/nyheter/reportage/1.598...-alltid-hoppet
Citera
2013-06-27, 23:03
  #4350
Medlem
SithBoboSiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokko
Är det måhända Ann* eller Barbr* som du åsyftar?

Lista på försvunna:

http://gd.se/nyheter/reportage/1.598...-alltid-hoppet
Jo, Barbro. Hon bara gick upp i rök hon, har jag för mig.
Citera
2013-06-27, 23:25
  #4351
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithBoboSith
Mja, nu tror jag att jag har motstridiga uppgifter. En vinter 88-90 hängde sig en 15-årig tjej högt upp i ett träd ut mot norrlandet, snarare i höjd med golfbanan en bit in i skogen längs skidkamraternas skidspår där hon klättrat väldigt högt upp i en gran. Till våren så ramlade hon ner i skidspåret och hittades. Iofs kan fler ha hängt sig men jag tror detta var det du syftar på.

M*lin, som tjejen hette, var 18 år och hängde sig i oktober-87. Hon hittades antingen i slutet av maj eller i början av juni året därpå.

Jag finner det förhållandevis troligt att även Tuula gjorde samma sak. Det är trots allt det näst vanligaste tillvägagångssättet vid självmord hos tjejer/kvinnor, när de väljer att avsluta sina liv. Jag har hela tiden trott på självmord i Tuulas fall, och att hon i så fall skulle ta sig söderut (i alla fall inte norrut). För hade hon cyklat till sjukhuset och det område där en cykel liknande hennes hittades tidigare, så hade hon behövt ta sig genom/vid sidan av city samt nära skolan där hon jobbade, och därmed riskera att bli sedd av folk som kände igen henne.

Hoppas nu att det verkligen är Tuula som hittats, så att hennes barn får vetskap och kan begrava henne. Tragisk historia! Tänker på alla berörda.
__________________
Senast redigerad av Prinzezzan 2013-06-27 kl. 23:30.
Citera
2013-06-27, 23:29
  #4352
Medlem
SithBoboSiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
M*lin, som tjejen hette, var 18 år och hängde sig i oktober-87. Hon hittades antingen i slutet av maj eller i början av juni året därpå.

Jag finner det förhållandevis troligt att även Tuula gjorde samma sak. Det är trots allt det näst vanligaste tillvägagångssättet vid självmord hos tjejer/kvinnor, när de väljer att avsluta sina liv. Jag har hela tiden trott på självmord i Tuulas fall, och att hon i så fall skulle ta sig söderut (i alla fall inte norrut). För hade hon cyklat till sjukhuset och det område där en cykel liknande hennes hittades tidigare, så hade hon behövt ta sig genom/vid sidan av city samt nära skolan där hon jobbade, och därmed riskera att bli sedd av folk som kände igen henne.

Hoppas nu att det verkligen är Tuula som hittats, så att hennes barn får vetskap och begrava henne. Tragisk historia! Tänker på alla berörda.
Ja, namnet minns jag nu när du säger det. Jag jobbade på golfbanan när hon hittades och jobbade där till och från 88-90, därför minns jag det.

Jo, det känns som rätt logiskt att Tuula inte ville träffa någon på vägen till sitt slut, därför har det hela tiden känts som söderut.
Citera
2013-06-27, 23:38
  #4353
Medlem
Sokkos avatar
Nu har GD skickat ut en fotograf och uppdaterat med bild på polisens avspärrningsband hängande från en björk med höga ormbunkar under. Trädet ser inte ut att ha någon hängvänlig gren längre ner...
Citera
2013-06-27, 23:41
  #4354
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokko
Nu har GD skickat ut en fotograf och uppdaterat med bild på polisens avspärrningsband hängande från en björk med höga ormbunkar under. Trädet ser inte ut att ha någon hängvänlig gren längre ner...
Björk
Citera
2013-06-27, 23:41
  #4355
Medlem
SithBoboSiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokko
Nu har GD skickat ut en fotograf och uppdaterat med bild på polisens avspärrningsband hängande från en björk med höga ormbunkar under. Trädet ser inte ut att ha någon hängvänlig gren längre ner...
Om polistejpen hänger där hon hittades så har hon nog inte hängt sig, tvivlar att man stamklättrar upp till sin sista vila. Iofs kan djur ha släpat runt kroppen men det låter långsökt.
Citera
2013-06-27, 23:43
  #4356
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokko
Nu har GD skickat ut en fotograf och uppdaterat med bild på polisens avspärrningsband hängande från en björk med höga ormbunkar under. Trädet ser inte ut att ha någon hängvänlig gren längre ner...
Direktlänk till bilden... http://gd.se/image_processor/1.60249...g?maxWidth=650

Nej, det ser ju onekligen inte ut som en plats lämplig för hängning. Är det kanske sprit och piller som varit metoden, eller snittade handleder, för något vapen hade väl Tuula inte tillgång till?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback