2013-04-23, 19:56
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Jag vet inte bättre ,men ifall det du skriver stämmer så oavsett om tjänstemannens
barn är inblandade i tvisten eller inte så är det dom som i slutändan får pengarna.
Det borde dom vara väl medvetna om och att GD skriver :

....känns mera som en uppmaning från döttrarna än en ojektiv artikel.
Sista meningen känns ifylld efteråt tycker jag. Stod den faktiskt där till och börja med?

Jävla idioter, oavsett vem i familjen som gör anspråk på pengarna!

Tråkigt att kalla oskyldiga för jävla idioter. Håller me om att det är riktigt trash men de som är oskyldiga ska väl inte drabbas av en girig speltorskkärrings affärer??!!??
Citera
2013-04-23, 19:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Jag vet inte bättre ,men ifall det du skriver stämmer så oavsett om tjänstemannens
barn är inblandade i tvisten eller inte så är det dom som i slutändan får pengarna.
Det borde dom vara väl medvetna om och att GD skriver :

....känns mera som en uppmaning från döttrarna än en ojektiv artikel.
Sista meningen känns ifylld efteråt tycker jag. Stod den faktiskt där till och börja med?

Jävla idioter, oavsett vem i familjen som gör anspråk på pengarna!
Dyker T upp levande innan hon dödförklaras så får kommunen pengarna via Kronkalle.

Men riktigt intressant blir det om T dyker upp levande efter att hon dödförklarats.
Citera
2013-04-23, 20:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Tråkigt att kalla oskyldiga för jävla idioter. Håller me om att det är riktigt trash men de som är oskyldiga ska väl inte drabbas av en girig speltorskkärrings affärer??!!??

Oavsett om man kallar dom jävla idioter eller att situationen är trashig är historien tråkig.

Begrav Mormor sörj henne, leta reda på Tuula,död eller levande och till sist
konfrontera kronofogden och gör anspråk på arvet.
Någon sorts ordning får det väl lov att vara.
Citera
2013-04-23, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Lag om dödförklaring: Som dödsdag skall anses den dag som är den mest sannolika dödsdagen.

Det innebär att T ska anses död när T:s mamma dog. Och eftersom en död inte kan ärva, så går hela T:s andel av arvet till T:s barn, och Kronkalle blir utan. Men jag törs inte ta gift på det, man måste nog gräva ned sig ordentligt i Ärvdabalken och annat för att uttala sig säkert.

Jag tror man avslutar dödsboet utan att vänta på visshet om Tulla är i livet.

Det blir nog pengar till krofogden i detta fall. Tuulas barn har ingen egen arvsrätt, efter mormor, de har istadarätt, de träder i den avlidnes arvingens ställe, om Tuula hittas död.

Tuulas barn ärver bara hennes del om hon är död, men det blir inget ändå för skulder går först. Jag tror inte man får framgång mot kronofogden. Det är inte läge att bråka för någon om ett skitarv i Gävletrakten när 20 miljoner är borta. De har myndigheter och domstolar emot sig.
Citera
2013-04-23, 20:46
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tror man avslutar dödsboet utan att vänta på visshet om Tulla är i livet.

Det blir nog pengar till krofogden i detta fall. Tuulas barn har ingen egen arvsrätt, efter mormor, de har istadarätt, de träder i den avlidnes arvingens ställe, om Tuula hittas död.

Tuulas barn ärver bara hennes del om hon är död, men det blir inget ändå för skulder går först. Jag tror inte man får framgång mot kronofogden. Det är inte läge att bråka för någon om ett skitarv i Gävletrakten när 20 miljoner är borta. De har myndigheter och domstolar emot sig.
Precis så.
Skulder kan inte ärvas men de ska däremot betalas så långt det går med dödsboets tillgångar.
Hennes barn är de som ärver henne, men det kommer inte finnas något kvar att ärva, vare sig hon dog före eller efter sin mamma.
Citera
2013-04-23, 20:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Precis så.
Skulder kan inte ärvas men de ska däremot betalas så långt det går med dödsboets tillgångar.
Hennes barn är de som ärver henne, men det kommer inte finnas något kvar att ärva, vare sig hon dog före eller efter sin mamma.
Om T dog före sin mamma, så ärver barnen sin mormor direkt. T:s skulder påverkar inte det arvet.
Citera
2013-04-23, 21:47
Medlem
fuggedaboutits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Precis så.

Det tar väl ca tio år att dödförklaras och skulder preskriberas väl efter fem år om jag inte är helt ute och cyklar. Rätta mig gärna om jag har fel. Preskriptionstiden för Tuula's brott beror på längden av det fängelsestraff brottet hade givit.
Citera
2013-04-23, 21:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuggedaboutit
Det tar väl ca tio år att dödförklaras och skulder preskriberas väl efter fem år om jag inte är helt ute och cyklar. Rätta mig gärna om jag har fel. Preskriptionstiden för Tuula's brott beror på längden av det fängelsestraff hennes brottet hade givit.
Jag rättar gärna.

Brottet preskriberas efter tio år. Skulderna preskriberas efter tio år. I värsta fall måste ansökan om dödförklaring vänta i fem år, det beror på omständigheterna. Processen dödförklaring tar sedan närmare ett år.
Citera
2013-04-23, 21:52
Medlem
Så här har jag förstått saken. Om T:s mamma skrivit ett testamente att arvet inte får utmätas har fogden inget att hämta. Om det är skrivet innan T:s försvinnande eller eventuella död gäller detta.

Det är fullt giltigt att som testator skriva in att arvet ska skyddas mot utmätning. Med detta menas arvtagaren kommer att få behålla sin egendom oavsett vilken ekonomisk situation arvtagaren hamnar i. Alltså även om arvtagaren blir skuldsatt kan kronofogden aldrig mäta ut egendomen om testatorn skyddat den i testamentet.

Det är absolut möjligt för en testator att skriva in i testamentet att arvegods skall skyddas mot en eventuell framtida utmätning.

Källa: 5 kap. 5 § Utsökningsbalken samt www.alltomtestamente.se
Citera
2013-04-23, 22:02
Medlem
fuggedaboutits avatar
Lite luddigt om preskriberingstid. På kronofogdens sida står det att skulder till staten, vilket jag antar detta handlar om, har en preskriberingstid på fem år.

Skulder till privatpersoner/bank har en preskriptionstid på tio år. Men Vad hamnar Tuula's skuld under? Det blir ju kronofogden som får till uppgift att driva in skulden och kronfogden är ju en statlig myndighet.
Citera
2013-04-23, 22:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuggedaboutit
Lite luddigt om preskriberingstid. På kronofogdens sida står det att skulder till staten, vilket jag antar detta handlar om, har en preskriberingstid på fem år.

Skulder till privatpersoner/bank har en preskriptionstid på tio år. Men Vad hamnar Tuula's skuld under? Det blir ju kronofogden som får till uppgift att driva in skulden och kronfogden är ju en statlig myndighet.
Men skulden är till Gävle Kommun. Preskriptionstid är tio år.
Citera
2013-04-23, 22:46
Medlem
fuggedaboutits avatar
Kommunen faller ju under staten och blir Tuula dömd i sin frånvaro i en domstol så är ju det också en statlig instans. Dessutom går väl kommunens alla indrivningar till kronofogden och när väl skulden hamnar där så är det kronofogden man blir skyldig. Inte Gävle kommun.
Senast redigerad av fuggedaboutit 2013-04-23 kl. 22:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in