2012-11-28, 16:24
Medlem
[quote=pippi70]
Citat:
Ursprungligen postat av Draken2012

Uttrycket "Ensamstående mamma" förstår jag inte heller. Mig veterligen lever båda döttrarna sina egna liv med jobb och allt sedan flera år tillbaka. T ska väl då klassas som Singel?

Hur kan man kalla en person "singel"?
Är man singel när man har/haft ett förhållande i 12-15 år med sin kollega; den förut nämnde "Janne", lärare i företagsekonomi vid Borgarskolan.

Är du säker på att de bodde ihop?
Citera
2012-11-28, 16:28
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Intressant forum?! Men följande måste beaktas av samtliga "Avatar", vem som helst kan dölja sig bakom sitt alias, dvs vän, fiende, anhörig etc. Oavsett vem så måste den som gör inlägget väga sanningshalten i påståendet och inte bara "nappa" och fortsätta tråden.
Visst kan trådar driva iväg för att postarna låser sig vid missuppfattningar. Men det säkraste sättet att hindra det är att i klara verba, och på ett sätt som verkar pålitligt, korrigera sådana missuppfattningar. Att bara gnälla över att folk postar saker som man inte gillar ger sällan det resultatet.
Citat:
T ex Dotterns lägenhet: Hur sanningsenligt är detta? Mig veterligen så är det säkert upp till 95% av svenska befolkningen som LÅNAR pengar till att köpa en lägenhet eller ett hus! Hur troligt är det inte att det är så även i detta fall? Lyxrenovering? Dottern kan ju också ha händiga morbröder, farbröder, kompisar som har hjälpt till här? Pengar till renovering kan också fås via födelsedagspresenter, vilket jag VET är fallet med dottern. För mig låter beskyllningen som påhittad alternativt AVUNDSJUKA?
Det är naturligt att man när det gäller sån här brottslighet, kollar vart pengarna kan ha tagit vägen. Du har alldeles rätt i att man inte behöver ha fått pengar av sin mamma bara för att mamman har förskingrat ett sju- eller kanske till och med åttasiffrigt belopp. Men givet omständigheterna är det rimligt att försöka säkerställa vart pengarna har tagit vägen, och det här är en tänkbar väg. Om du vet att det inte förhåller sig så är det bästa du kan göra att ge tillräckligt mycket information för att vi andra ska förstå a) att du är trovärdig och vet vad du snackar om och b) att inga "onormala" pengar har flutit från TL till döttrarna. Att bara påtala att det teoretiskt inte behöver vara på det sättet ger inte mycket, för det vet vi alla redan.

Citat:
Den som desstuom lade ut namnet på dottern borde bli avstängd, eller det kanske du har varit redan?
För det första, nej, det är inte ett regelbrott att lägga ut IRL-namn på forumet, så länge man inte identifierar en användare med IRL-namnet. Däremot är det en rekommendation att man maskar namn så att de inte hittas av Googles sökalgoritm. Men det är dels bara en rekommendation, och för det andra innebär det inte att det inte ska gå att förstå vilka personerna är för någon som följer tråden.

För det andra ska man akta sig för att yttra sig om regler och regeltillämpning i trådar öht. Sånt är i princip alltid OT, och kan dessutom krypa över mot regel 0.06 - den som förbjuder diskussion av moderatorsåtgärder i tråden.

Citat:
Läs reglerna för forumet! Förstår inte syftet med att få namn och reg-nr på bilar, tänkte vissa av er "stalka" folk? Vissa verkar inte ha höga tankar om polisiärt arbete, bilarna har nog poliserna redan kontrollerat och vet var de befinner sig, så det spåret är nog meningslöst för tråden
.
Jag tror att du missuppfattar en krimtråds syfte om du tror att den måste behandla saker som är okända för polisen för att ha ett värde. Vad polisen vet och inte är ju för det mesta inte lätt att göra sig någon heltäckande bild av, innan ett förundersökningsprotokoll är offentligt. Det räcker så bra för läsvärdet av en krimtråd att den tar upp fakta eller driver resonemang som inte förekommer i massmedia.

Citat:
Ang "Janne" och "Ex-maken" m fl anhöriga och vänner. Hur tror ni de mår idag? De mår nog ganska så dåligt efter vad T har gjort, så jag ber er visa lite mer EMPATI/RESPEKT för dessa människor. Det T har gjort kan man inte belasta resten för eller snart kan vi väl tro att hela Gävle var inblandat? Eftersom jag känner de flesta av personerna kan jag intyga att personerna är kvar, de finns alltså inte på någon varm söderhavsö och pimplar paraplydrinkar! Ingen av dem sitter heller bakom lås och bom = fängelse! Polisen borde ha kommit så pass långt i sitt spårande av pengarna, eller hur?
Det är en rimlig argumentation. Hur heltäckande den är beror på hur komplicerat och försåtligt TL har förfarit.

Citat:
Ang ändringen av åtalspunkten: Det finns faktiskt beskrivet i tidningsartiklarna som behandlar ämnet, så läs dem en gång till. Ifall ni inte orkar det så beror det på tjänstebefattningen personen har om det blir klassat som förskingring eller trolöshet mot huvudman. Att det blir dessutom grov beror på beloppet. Dessutom står det vidare i artiklarna att vid husrannsakan hittades inget som tyder på lyxkonsumtion, så den tråden är väl att bara släppa eller?

Uttrycket "Ensamstående mamma" förstår jag inte heller. Mig veterligen lever båda döttrarna sina egna liv med jobb och allt sedan flera år tillbaka. T ska väl då klassas som Singel? I övrigt tänker jag inte kommentera T och hennes leverne, det lär visa sig när polisutredningen är klar hoppas jag. Något drastiskt har hänt i T's liv som har fört henne till brottslig verksamhet! Jag hoppas innerligen att T finns vid liv och kommer tillbaka och tar sitt straff!
Det gör vi nog precis alla, för annars kommer det aldrig att bli någon fullständig utredning av den här brottsligheten i offentligheten. Det mest otillfredsställande utfall som kan tänkas är att TL aldrig återfinns, men också utfallet att TL återfinns död är dåligt, inte bara för TL:s anhöriga och vänner, utan för alla som är intresserade av vad som egentligen har hänt.

Citat:
Hennes barn, barnbarn, anhöriga och närmaste vänner finns där för henne! Annars lär vi aldrig få ett 100% svar. Tragiskt!

Tyvärr är inte brottet unikt i sig om man följer med program som Kalla Fakta och Uppdrag Granskning, som just granskat kommuner. Läs vad som hänt t ex i Göteborg och Solna, rena mutskandalerna! Jag tycker det är bra att det kommer upp till ytan, tyvärr tror jag det finns mycket, mycket mer som pågår ute i samhället som aldrig kommer fram!
Kommunerna är den del av det svenska offentliga sektorn där det förekommer tveklöst mest korruption. Men som betraktare utifrån tycker jag inte att det här fallet, som förefaller handla om en person i förtroendeställning som under lång tid nasslar undan stora summor pengar för egen del, har några paralleller till de goa gôbbarna i Götet och andra mutskandaler. Eller vill du antyda att det skulle finnas överordnade som har tittat åt andra hållet mot del i pengarna eller andra favörer?

Citat:
Avslutningsvis vill jag säga att jag drar inte alla i forumet över en kam, vissa håller sig till ämnet och ifrågasätter - en ELOGE till er!!! Ni som inte gör det vet nog med er att det inte riktigt är genomtänkt det ni skrivit - hoppas jag i alla fall!

Jodå, jag ERKÄNNER att jag är JÄVIG eller GÄV(L)IG som någon så fyndigt beskrev det. Men som sagt; Ordet är fritt så varför skulle inte även jag få yttra mig? Nu kan ni ju börja spekulera vem jag ev kan vara... Sug på den karamellen!
Nej, det får användarna inte alls göra, för då åker de dit på regel 1.06 så det visslar om'et. Antingen talar du själv om vem du är, eller också är det tvärförbud på att spekulera om vem du är.
Citera
2012-11-28, 16:37
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Citat från Flashback's regler - Läs och begrunda:
"Var försiktig med personuppgifter. När icke offentliga personer utsättas för andras missaktning så bör man överväga att delvis maskera personuppgifterna, där en stjärna ersätter minst en bokstav alternativt siffra i varje del. Gör en intresseavvägning där den enskildes intresse av en fredad privat sfär vägs mot motstående intressen som informations- och yttrandefriheten.
Detta är en etisk rekommendation, som tydligt framgår av verbet överväga. Att bryta mot den är i dagsläget inte något regelbrott.

Citat:
Flashback Forum ställer krav på både kvalitet och läsvärde. Trådar som saknar detta kommer att raderas eller låsas. Forumet ska inte heller användas för att starta eller bedriva trakasserier av icke offentliga personer."
Observera att för att här innebär att syftet med trådstarten ska vara att trakassera en privatperson. Formuleringen innebär inte att samtliga trådar som får till effekt att enskilda personer kan känna sig trakasserade av uppgifter i tråden ska låsas, långt mindre att de ska raderas.

Observera dessutom att vidare diskussion om regeltillämpningen är OT i tråden, kommer att raderas och kan föranleda varning.
/Hjälpmod.
Citera
2012-11-28, 16:42
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Är du säker på att de bodde ihop?
Normalt brukar man i modern relationsterminologi skilja på singel och särbo. En person som lever i ett särboförhållande brukar inte klassas som singel.
Citera
2012-11-28, 21:29
Medlem
Äger släkten några stugor i Finland?

Kanske hon livnär sig på insjöfisk och letar gratisspel via oregad dongel?

Har väl inte gått ut någon efterlysning i Finland, så hon kan åka till den lokala lanthandel och handla batterier till vibratorn med gott samvete?

Normalt hade man väl trott att kärringen skulle dykt upp på ett eller annat sätt, så här dags.
Men om de högre summorna som nämns stämmer ökar väl risken för hon har gjort en "Posner".
Även om det känns lite långsökt i detta fall.

Vi får väl hoppas på det bästa. Sviten på Hinseberg är redo att användas!
Citera
2012-11-28, 21:43
Medlem
obekräftade uppgifter säger att hon hittats i östersjön då hon åkt på kryssning...
Citera
2012-11-28, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morell
obekräftade uppgifter säger att hon hittats i östersjön då hon åkt på kryssning...

Det är nog större chans att får 7rätt på lotto samt hela jokernumret än att hitta en kropp i östersjön.
Citera
2012-11-28, 23:07
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av audi
Det är nog större chans att får 7rätt på lotto samt hela jokernumret än att hitta en kropp i östersjön.

Just den analogin är nog aningen smaklös i detta sammanhang

Vi håller andan i väntan på dementi eller bekräftelse. Var kom ryktet ifrån?
Citera
2012-11-28, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Just den analogin är nog aningen smaklös i detta sammanhang

Vi håller andan i väntan på dementi eller bekräftelse. Var kom ryktet ifrån?

snacket i gävle låter så...
Citera
2012-11-28, 23:20
Medlem
SithBoboSiths avatar
Citat:
Är det röster du hör när inga andra är i närheten som snackar så?

Jag bor i gävle och har inte hört något så fantasifullt, låter som något en fjortonåring som söker uppmärksamhet har hittat på.
Citera
2012-11-28, 23:41
Medlem
Att hennes kropp ska ha hittats i Östersjön låter otroligt. Det är nog inget annat än ett snack...

Det som är så konstigt är att det är så tyst, det verkar inte bli ngn mer skallgång t ex.
Kollar man på MP's facebooksida är det ofta 1,2 eller 3 skallgångar efter en och samma person..
Citera
2012-11-28, 23:45
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:

Kanske inte så övertygande källa då. Hittad i Östersjön eller kanske på Östersjön? "Åkt på kryssning"
skulle ju kunna betyda det, men jag tror man må behålla en viss skepsis tills vidare, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in