2012-11-13, 23:41
Medlem
Ja, rubriken säger en hel del. Men jag tänker, hur ok är det egentligen att höra av sig till en gammal vän eller kanske rentav gammal klasskamrat när man i princip har haft noll kontakt på något/ett par år? Jag har glidit ifrån en del människor, då jag började på min nuvarande utbildning (jag ville så gärna sköta om mina nya kontakter, att jag glömde bort dem gamla, hemskt!) och nu märker jag att jag egentligen saknar dem i mitt liv! Jag fick till exempel bra kontakt med en tjej på min förra utbildning, det gick åt vänskapshållet, men när jag ändrade inriktning så var det först lite snack "åh vi måste ta en fika någon gång", sedan gick det över till "hej, hur mår du?" och då bara på sms och nu, sedan typ 10 månader, har vi i princip har inte haft någon kontakt alls. För några dagar sen skrev hon en rolig status på facebook och då kom jag ihåg hur rolig hon var och när jag började fundera mer, så kom jag fram till att jag har släppt fler roliga/trevliga vänner än bara henne och det känns väldigt tråkigt!

Så vad tycker ni? Bör jag börja höra av mig till gamla bekantskaper? Hur ska man göra det på bästa sätt? Jag vill ju inte att de tror att jag är desperat efter vänner eller att jag vill någonting från dem, bara trevligt sällskap då.
Citera
2012-11-13, 23:43
Medlem
Givetvis, inget fel med det. Ibland glider man ifrån gamla vänner av olika anledningar och det är alltid tråkigt när det sker. Du förlorar absolut ingenting på att ringa eller på annat vis kontakta dina gamla vänner igen. Gör det. Säg bara att det var längesedan och föreslå någonting att göra.
Citera
2012-11-13, 23:45
Medlem
PositiveNegatives avatar
Klart du kan höra av dig. Jag hade nog börjat med att gilla någon facebook-status så att de vet att jag lever och fortfarande är intresserad av personerna. Därefter kan du skicka något meddelande typ "Hej, det var länge sedan.. Vad gör du nu för tiden? "
Citera
2012-11-13, 23:50
Medlem
Naturligtvis kan du göra det. Det kan finnas tusen anledningar till varför man glider ifrån varandra. Det är lika tråkigt varenda gång. Ring dem och styr upp en aktivitet. Du har inget alls att förlora på det.
Citera
2012-11-14, 00:23
Medlem
Geomeisters avatar
Det finns alltid folk som bara hör av sig för att de är ute efter något "din farsa äger fastigheter - du är datakunnig - din syrra är delägare i en populär krog" och sådana förstör för oss dödliga som faktiskt bara vill återta kontakt.

Jag skulle tänka: Hur/Varför gled du och dina vänner ifrån varandra?

Själv tycker jag det är riktigt kul när folk hör av sig, men är mer skeptisk mot de jag skiljde mig med som ovän eller som jag vet att man inte har mycket gemensamt med idag. Försökte de hålla kontakt med dig, men du strunta i de?

Om det bara var så att ni t.ex. gick gymnasiet. Du flyttade och kontakten bara försvann - Go for it. Är det mer bakom tänk lite extra och lägg kanske din energi på andra gamla vänner

Facebook är ett bra verktyg till att se om du fortfarande matchar någon. Verkar någon bara vara hemma med sin tjej/kille hela tiden eller är ett party-djur (eller någon motsats till dig.. kanske det inte är någon större idé), men annars är det bara höra av sig!
Citera
2012-11-14, 00:45
Medlem
som-alis avatar
Då får väl jag vara den första i tråden att gå emot strömmen.
Nej det är inte helt normalt beteende att gå tillbaks i historien för att "jaga" den tid som flytt.
Du och din/dina polare kom ifrån varandra av en orsak. Sånt går inte riktigt att få tillbaks igen. Man förändras som människor och får andra intressen och värderingar. Du har förändrats och dina gamla polare har förändrats.
Tar du kontakt kommer det i bästa fall att bli en träff där du själv kommer att se att ni inte längre har samma kontakt och band emellan er längre.

Jag gjorde ett liknande försök för ett tag sedan och besökt min gamla polare, men jag kände under kvällen som gick att det inte var samma sak längre. Personen var för mig som en nästan främling och jag undrade vad det var som gjorde att vi en gång i tiden blev vänner. För just denna kvällen när vi träffades kände jag det bara obekvämt och vi har inte hörts av sedan sist. Något som jag faktiskt är lite tacksam för. Vi har helt enkelt gledit ifrån varandra och är inte samma människor längre.
Citera
2012-11-14, 02:44
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av som-ali
Nej det är inte helt normalt beteende att gå tillbaks i historien för att "jaga" den tid som flytt.
Du och din/dina polare kom ifrån varandra av en orsak. Sånt går inte riktigt att få tillbaks igen. Man förändras som människor och får andra intressen och värderingar. Du har förändrats och dina gamla polare har förändrats.
Tar du kontakt kommer det i bästa fall att bli en träff där du själv kommer att se att ni inte längre har samma kontakt och band emellan er längre.

Jag gjorde ett liknande försök för ett tag sedan och besökt min gamla polare, men jag kände under kvällen som gick att det inte var samma sak längre. Personen var för mig som en nästan främling och jag undrade vad det var som gjorde att vi en gång i tiden blev vänner. För just denna kvällen när vi träffades kände jag det bara obekvämt och vi har inte hörts av sedan sist. Något som jag faktiskt är lite tacksam för. Vi har helt enkelt gledit ifrån varandra och är inte samma människor längre.

Så kan det absolut också vara. Har själv upplevt det, men är man inte skyldig sig själv att åtminstone prova att söka upp en gammal vän? Då är det lättare att lägga sig vänskapen bakom sig och leta nya vänner istället om man nu växt ifrån personen 100%.
Citera
2012-11-14, 11:20
Bannlyst
Hör av dig bara, dom flesta vänner faller bort pga. flytt, kärleken, jobb, utbildning osv. det är inte för att man har någon beef, så hör av dig bara!
Vi försökte styra upp en klassfest för ett tag sen och det är bara sjukt komiskt hur man faller in i sina gamla roller nästan direkt, satt och snacka i telefon i över 6 timmar med folk jag inte snackat med på +5 år iaf.
Det värsta du kan få är ett nej så bara kör, att gå runt och tänka "tänk om" är betydligt mycket värre än att få ett nej.
Citera
2012-11-14, 13:34
Medlem
Om de är äkta gamla vänner så blir de nog gladare än du tror om du hör av dig. Det är ju även en helt annan sak att få spendera tid med gamla vänner och bekanta
Citera
2012-11-14, 13:48
Medlem
Inget konstigt alls, jag är själv lite blyg med det där och vågar inte riktigt ta initiativ, men blir jätteglad när någon gjort det! Man behöver ju inte planera in en resa tillsammans men över en fika kan man se om man fortfarande klickar, om det bara känns awkward eller kanske till och med bättre än det gjorde förr =) Jag flyttade utomlands för två år sedan och har glidit ifrån några gamla vänner på grund av det, för att sedan träffa dem igen och upptäcka att vi i grund och botten haft vår vänskap kvar hela tiden.
Citera
2012-11-14, 14:05
Medlem
TorskForevers avatar
Jag har faktiskt träffat lite gamla vänner och bekanta. Vissa har jag lämnat för gott, men det är faktiskt kul att se tex gamla klasskamrater som blivit ganska vettiga.

Men man vet ju inte förrän man provat!
Citera
2012-11-14, 14:27
Medlem
imperatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av som-ali

Håller med här. Det finns alltid en anledning till att kontakt personer emellan inte upprätthålls. Att då försöka "fixa till" någonting som inte kommer fungera blir bara kontraproduktivt.
Och även om det nu skulle visa sig att ni fortfarande passar ihop och har något utbyte av varandra; kommer du då "orka" upprätthålla kontakten med personen i fråga eller kommer ni höras igen om ett år, om ens det? I och med att ni inte hörts av under så lång tid visar det ju bara på bristande intresse hos båda parter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in