2012-11-13, 19:22
Funderar på att gå GMU och känna mig för lite då jag inte riktigt känner för ett vanligt kontorsjobb eller liknande. Saken är den att jag vill kunna tjäna lite på mitt yrke och vad jag har sett så har varken en officer eller vanlig soldat särskilt bra lön. Finns det något jobb som man börjar med en rätt schysst lön (minst 25 000:- som ingångslön) där man inte måste ha arbetat inom försvarsmakten i flera år för att få?
Citera
2012-11-13, 21:54
Moderator
T-80Us avatar
Du kan lätt få 25000 i ingångslön i FM, såtillvida du har en utbildning eller extensiv erfarenhet som de söker.

Annars får du inte 25000 "minst" i ingångslön i princip någonstans. En chalmersingenjör har en 29-30 i ingångslön i näringslivet, och FM är statligt, så det betyder sämre löner.
Citera
2012-11-13, 23:32
Medlem
Gruvrass avatar
Se ISDA "Informations System Drift Assistent".
Citera
2012-11-14, 09:57
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Du kan lätt få 25000 i ingångslön i FM, såtillvida du har en utbildning eller extensiv erfarenhet som de söker.

Annars får du inte 25000 "minst" i ingångslön i princip någonstans. En chalmersingenjör har en 29-30 i ingångslön i näringslivet, och FM är statligt, så det betyder sämre löner.

Antar att det stämmer rätt bra, men om man tänker sig ett jobb inom FM som man kanske har en rätt schysst lön efter låt säga 5 år eller så. Exempelvis så har jag hört att en officer vanligtvis har en lön på 30 efter ~25 år, visserligen en bra lön men det är skapligt lång tid.
Citera
2012-11-14, 09:59
Citat:
Ursprungligen postat av Gruvras
Se ISDA "Informations System Drift Assistent".

Vet du någon sida med information om detta yrke? hittar inget på försvarsmakten och informationen som Google ger mig är inte den bästa..
Citera
2012-11-14, 12:42
Medlem
Gruvrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kepler2b
Vet du någon sida med information om detta yrke? hittar inget på försvarsmakten och informationen som Google ger mig är inte den bästa..

ISDA är en befattning där man jobbar med informations system, dvs kommunikation för ledning. De ansvarar för att sätta upp all elektronisk utrustning för en stab och underhålla den.
Man utför arbete både inom upprättning av hårdvara och mjukvara.

Befattningar som även kan vara mer betalt på är t ex om man har erfarenhet/utb inom kylteknik, sjuksyster, läkare eller annan civil merit som kan tillämpas inom försvaret, främst i utlandssammanhang. Exempel på detta kan vara inom Nordic Battlegroup där många befattning tillsätts av civilt kunnig personal som får militär utbildning men där den militära delen inte är primär uppgift.

Märk av detta att om du siktar på en stridande befattning eller en annan tjänst som rör den grundläggande militära uppgiften gäller standardiserade ersättningar för soldat/officer yrket.
Citera
2012-11-14, 23:13
Medlem
Asgarvads avatar
Vill du inte ha ett kontorsjobb men ändå ha möjlighet att tjäna pengar ska du inte alls bli militär. Bli då hellre något som rörmokare, elektriker etc hantverksyrke.
Citera
2012-11-14, 23:19
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
Vill du inte ha ett kontorsjobb men ändå ha möjlighet att tjäna pengar ska du inte alls bli militär. Bli då hellre något som rörmokare, elektriker etc hantverksyrke.

Ett mycket bra tips. Det kommer att bli oerhörd brist på den typen av folk i framtiden, och redan nu, men särskilt då, kommer chanserna att kunna tjäna en riktigt fin hacka på praktiska yrken att vara god!
Citera
2012-11-15, 00:27
Medlem
HRTs avatar
Ska ju inte förstöra folks drömmar men har ett 10 tal vänner som alla lämnar/lämnat försvarsmakten detta året för den privata säkerhets sektorn. Tom på Tv igår tror jag det var som FM sa sig vara oroliga för minskningen av all personal som lämnar men när folk har ca 12500sek kvar efter skatt är det inte kul.
Man skulle dock utreda varför så få söker sig till FM och de som är där lämnar...
Citera
2012-12-02, 14:16
Medlem
Jag är försvarsmaktsanställd och jag kan ju säga att man jobbar inte dör för pengarnas skull. Så länge man är ung, har driv och söker utmaningar funkar det bra, men i dagsläget kan FM inte erbjuda varken pengar eller utmaningar, framför allt i form av skarp tjänst (då Afghanistan avvecklas och inga nya missioner är planerad)
Jag tycker absolut att du ska söka och testa på, det är det bästa jag gjort men du kan absolut inte räkna med att få över 20k/månaden direkt, gå grundlönen nu ligger på 18k, möjligen efter ett par år om du får en speciell tjänst, som soldat tror jag högsta grundlönen nu ligger på runt 23k som systemtekniker.
Jag nu varit i organisationen ett par år börjar jag och många med mig få nog.
För de flesta finns det nog tre alternativ, närmast är väll SF, men jag är inte övertygad om att det är så mycket bättre där. Att återgå till sitt civila liv, plugga, skaffa ett riktigt jobb, har kort semester och och tjäna bra pengar. Eller kanske det mest lockande i dagsläget, privat säkerhet där HRT verkar veta mer och vad man har för chanser som FM anställd. Jag tjänstgör själv på jägarförband dock besitter man ju inga speciella kompetenser som personskygg eller mosvarande även om man är relativt flink när det kommer till skjutan, spränga eller spana på saker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in