Jag är försvarsmaktsanställd och jag kan ju säga att man jobbar inte dör för pengarnas skull. Så länge man är ung, har driv och söker utmaningar funkar det bra, men i dagsläget kan FM inte erbjuda varken pengar eller utmaningar, framför allt i form av skarp tjänst (då Afghanistan avvecklas och inga nya missioner är planerad)
Jag tycker absolut att du ska söka och testa på, det är det bästa jag gjort men du kan absolut inte räkna med att få över 20k/månaden direkt, gå grundlönen nu ligger på 18k, möjligen efter ett par år om du får en speciell tjänst, som soldat tror jag högsta grundlönen nu ligger på runt 23k som systemtekniker.
Jag nu varit i organisationen ett par år börjar jag och många med mig få nog.
För de flesta finns det nog tre alternativ, närmast är väll SF, men jag är inte övertygad om att det är så mycket bättre där. Att återgå till sitt civila liv, plugga, skaffa ett riktigt jobb, har kort semester och och tjäna bra pengar. Eller kanske det mest lockande i dagsläget, privat säkerhet där HRT verkar veta mer och vad man har för chanser som FM anställd. Jag tjänstgör själv på jägarförband dock besitter man ju inga speciella kompetenser som personskygg eller mosvarande även om man är relativt flink när det kommer till skjutan, spränga eller spana på saker