• 2
  • 3
2012-11-13, 18:56
Medlem
bob-marerlys avatar
Läs pappret som kommer med kortet. Du måste initsiera kortet först om det tidigare har spärrats eller om du beställer ett helt nytt. Detta gör man genom att ringa telefonbanken eller att gå in på ett kontor där vi aktiverar en automat som du får gå till och välja din kod första gången.
Dåligt att inte kassörskan uppfattade detta. Men det kan vara lätt att missa som personal då du använt kortet med signatur innan du använt koden och det därför står som aktivt i våra system.
Citera
2012-11-13, 20:35
Medlem
Oljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bob-marerly
Läs pappret som kommer med kortet. Du måste initsiera kortet först om det tidigare har spärrats eller om du beställer ett helt nytt. Detta gör man genom att ringa telefonbanken eller att gå in på ett kontor där vi aktiverar en automat som du får gå till och välja din kod första gången.
Dåligt att inte kassörskan uppfattade detta. Men det kan vara lätt att missa som personal då du använt kortet med signatur innan du använt koden och det därför står som aktivt i våra system.
Precis, men nu så kommer alla kunder få koden hemskickad några dagar efter man har fått sitt kort!(om ditt kort inte får samma pinkod som ditt förra kort) Sen om det är fel på kortet så är det inte Swedbanks fel, utan korytillverkaren mastercard. Det är lite som att du säger det är Sibas fel att din tv från samsung inte fungerar och nu ska du byta till Elgiganten och köpa samma tv där. Folk verkar ju inte förstå att det är samma sak när det gäller bankkort.
Citera
2012-11-13, 22:13
Medlem
Scrip7s avatar
Jag fick hem ett nytt Mastercard kort för ett par månader sedan, och då var jag tvungen att registrera koden i en särskild automat. Jag ringde till telefonbanken och de "öppnade" upp en automat som jag kunde registrera mitt kort i. Har du gjort det redan? Har du inte gjort det så gå in på ditt bankkontor och säg att du vill registrera din kod i en automat utanför.
Citera
2012-11-13, 23:54
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batta
hade samma fel förut jag med... då var man tvungen att aktivera kortet på närmaste bankkontor efter att man fått hem det, och det visste inte dom som sitter i banken......
men ringde man deras telefonsupport så upplyste dom mig om det.
lika för mig efter 3 kort, men jag gnällde och var förbannad på dom så nu slipper jag betala kortavgiften fram tills 2017

Tror inte TS sett detta, men jag kan säga att det här stämmer till 100%. Gjorde detta för två veckor sedan med mitt nya Mastercard som jag fick för några månader sedan. Gå in till bankkontoret och be dom aktivera kortet. Sen får man gå ut i bankomaten, stoppa i kortet och direkt sätta en ny PIN-kod. Sen funkar det.

Jag kunde skriva in koden, och sen när jag skrev in beloppet jag ville ta ut och klickade OK så fick jag "tillfälligt fel" om och om igen.

TL;DR: Batta har lösningen på ditt problem.
Citera
2012-11-14, 02:24
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobbie3
Helt säker. Men varför kommer jag förbi kodrutan för? Låter ju förbannat skumt

För att man kommer förbi kodrutan oavsett om man slår rätt eller fel kod. I ditt fall mest fel.
Citera
2012-11-14, 10:26
Medlem
GoteborgsKexs avatar
Enkel fråga, har du fått ditt kort initierat av personalen på Swedbank?
Citera
2012-11-14, 10:42
Medlem
Fick med ett kort för någon vecka sen, ibland fungerar det inte, så de i kassan gnuggar på chipet och gör vad de kan, efter ett tag fungerar det, ibland fungerar det utan problem, ibland har jag fått dra magnetremsan istället för chipet som annar verkar ha blivit standard. Konstigt att ett 3 år gammalt riktigt slitet kort fungerade utan problem tills det gick av på mitten, men det nya strular ibland. Vet inte vad som är felet men vore sjukt pinsamt om man handlat en massa saker och så fungerar inte skiten trots att man har pengar på kortet.
Citera
2012-11-14, 11:07
Medlem
HerrBormanns avatar
Du har tryckt in fel kod. Ge fan i det, så ska du se att de går bättre i fortsättningen.

Exakt hur det har gått till vet jag inte, men gissar att du har rört ihop olika koder, t ex koden till internetbank/telefonbank/etc. och kortkoden.
Citera
2012-11-14, 12:55
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Visst låter det helskumt? Tack för tipset men jag har testat det. Går inte!

Swedbank i Norrköping city hanterar inte kontanter så kan inte göra uttag..... FÖRBANNADE JÄVLA SKIT
Du kan köpa SpendOn med MasterCard presentkort hos Pressbyrån mot uppvisande av ID/pass så tar du ut pengar med det kortet tills du bytt bank.
Citera
2013-02-09, 21:20
Medlem
Citat:
och jag har kommit fram till att allt började med det "nya" kortet (Mastercard)

För några veckor sedan (en fredag) så fick jag ett nytt kort (Mastercardkortet). Samma helg och dag gick jag ut på på krogen med en obligatorisk bowlingkväll dessförinnan. Just på bowlingarenan gick det kanon att beställa in bira, eftersom att jag då inte behövde skriva in någon kod utan bara en liten signatur. Kvällen flöt på (då!!) och biran flödade. När vi sedan framåt småtimmarna ska förflytta oss till de centrala delarna för att klubba och jag står i kön och ska betala för första omgången så står det fel kod.. försöker igen.. fel kod!! Alltså, jag var inte så full att jag inte kom ihåg min kod eller att jag fumlade på knapparna. Vi löser det hela med att jag får låna cash av en polare så länge.

På måndagen går jag till en bankomat och knappar in koden, den visar ok varvid jag ska knappa in mitt belopp. Trycker ett belopp och därefter ok. Nu kommer det upp: Fel kod! Samtidigt som kortet åker ut.

Blir förbannad och trycker in kortet igen och upprepar proceduren (är noga med att jag knappar in rätt kod). Det händer precis samma sak igen!!

Går då in på kontoret och undrar vad fan som är felet. Hon suddar lite på chippet och ber mig prova igen. Går ut igen och upprepar det hela. Kommer förbi kodrutan och knappar in beloppet.... FEL KOD! Sen står där något om att automaten behållt kortet. Jaha.......

Går återigen in på kontoret och begär om ett nytt, det ska ta upp till 5 bankdagar. Ber om ett tillfälligtkort men det går inte.... förklarar att jag MÅSTE ha ett tillfälligtkort då jag flyttar på torsdagen till en annan stad 20 mil bort. Går fortfarande inte.. lämnar argt kontoret.

Måndagen blir till fredagen och jag får mitt nya kort. Eftersom jag plockat ut ett par tusen så använder jag inte kortet förrens idag.. någon vecka senare alltså. Idag när jag ska gå och "aktivera" kortet upprepas precis samma sak, efter första gången går jag in och klagar. Hon suddar på kortet och jag går ut igen.. händer precis samma sak. Går återigen in och hon beställer ett nytt och även en engångskod som kommer i ett separat kuvert! Detta kommer åtminstone ta 1 vecka till.

Jag frågar henne samtidigt hur fan det kan vara fel kod om jag kommer förbi just den rutan och ska knappa in mitt belopp? Hon har inget bra svar. Jag frågar henne om varför jag ska vara kvar på Swedbank när det strular så förbannat? Hon säger att vi på Swedbank värnar om våra kunder. Samtidigt om hon i nästa andetag säger, om du lägger på 3 kronor på din månadsavgift så slipper du sånt här. Du får ett kreditkort kopplat till ditt konto..bla blabla (hon tappar mig vid kreditkort, är allergisk mot såna). Frågar hur jag ska kunna handla nu? Hon säger att jag kan handla med legitimation. Ilsken och förbannad som jag var glömde jag fråga henne hur det gick till.

Nu sitter jag här utan kort igen. Har starka funderingar på att byta bank. Någon som vet hur fan jag kunde knappa in kod och fick godkänt av automaten och sen när jag tryckt ok på belopp så blir det fel kod?

Koden kontrolleras inte direkt efter du skrivit in den.

Den kontrolleras efter du har begärt ett uttag eller info om kontot.
Citera
2013-02-10, 12:15
Medlem
Dr.Sativas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoteborgsKex
Enkel fråga, har du fått ditt kort initierat av personalen på Swedbank?

Det där är numera borttaget, antingen beställer man ett ersättningskort, som då har samma kod som det gamla kortet. Bara att köra på när man får hem det nya kortet.

Det andra alternativet är att man beställer ett helt nytt kort, då skickas en kod i kuvert ut 1-2 dagar efter det att kortet har kommit.

Så det är ingen mer initiering av kort på banken längre.
Citera
2013-02-10, 19:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Sativa
Det där är numera borttaget, antingen beställer man ett ersättningskort, som då har samma kod som det gamla kortet. Bara att köra på när man får hem det nya kortet.

Det andra alternativet är att man beställer ett helt nytt kort, då skickas en kod i kuvert ut 1-2 dagar efter det att kortet har kommit.

Så det är ingen mer initiering av kort på banken längre.
men tråden är 43 år gammal :P
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in