2012-11-13, 10:32
Medlem
Hej. Jag vet inte om det här är rätt del att lägga mitt inlägg i, jag ber om ursäkt om det är felplacerat.

En släkting som utvandrade till Australien för flera år sedan har avlidit i ett annat land.
Han var australisk medborgare men var hemma och hälsade på då och då i Sverige. Han lämnade efter sig sin dotter och hennes familj, samt hans fru som han var separerad ifrån men inte skild.
Han saknade testamente och hans död kom väldigt plötsligt.

Hans dotter har nu hört av sig till mig och frågat om jag kan skaffa fram ett födelseattest för honom, vilket gör att de ska få ut en liten summa pengar. Jag citerar henne själv här under.

I need my dad's birth certificate to apply for a smaller superanuation.
I was wondering if you were able to get it and send it to me. Or if you could tell me how to get it. I can't find anything on the internet. I'm not sure how strict your laws are.They might not let u get it. But if you could find out how i can get one from here in Australia, it would be greatly appreciated.

Så det jag nu undrar är hur jag får tag på det här dokumentet, vänder man sig till Skatteverket eller vart finns dessa bevis?

Ytterst tacksam för svar.
Citera
2012-11-13, 11:16
Medlem
Oneways avatar
Födelseattest används inte i Sverige längre utan idag använder vi personbevis.

Det finns olika typer av personbevis beroende på vad dessa ska användas till. Kontakta skatteverket.

EDIT:
Det kan hända att gamla födelseattest finns arkiverade, kontakta då det BB där personen föddes. Finns det BB inte kvar så kontakta det BB som tog över.

EDIT2:
Hittade detta:
Citat:
Även om BB inte finns, borde arkiven ha flyttats någonstans. Tag kontakt med registratorn i det landsting där ditt BB låg, förklara att du vill se din födelseattest och fråga var den finns någonstans. Registratorer ska man hålla sig väl med. De har ofta mycket stor kännedom om sina respektive myndigheter.
Senast redigerad av Oneway 2012-11-13 kl. 11:24.
Citera
2012-11-13, 11:51
Medlem
Nennenes avatar
Är det bara själva födelsebeviset på att han är född i Sverige som ni behöver ha? Om du skickar namn,personnr och var han är född i ett PM till mej så kan jag kolla i kyrkböckerna.........då kan jag ta en skärmdump på bilden och skicka till dej.
Citera
2012-11-13, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oneway
Födelseattest används inte i Sverige längre utan idag använder vi personbevis.

Det finns olika typer av personbevis beroende på vad dessa ska användas till. Kontakta skatteverket.

EDIT:
Det kan hända att gamla födelseattest finns arkiverade, kontakta då det BB där personen föddes. Finns det BB inte kvar så kontakta det BB som tog över.

EDIT2:
Hittade detta:

Okej, tack. Finns det möjlighet att få en kopia av dokumentet och skicka till Australien eller vad tror ni?
Vart finns registratorn i ett landsting, är det Skatteverket?
Citera
2012-11-13, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nennene
Är det bara själva födelsebeviset på att han är född i Sverige som ni behöver ha? Om du skickar namn,personnr och var han är född i ett PM till mej så kan jag kolla i kyrkböckerna.........då kan jag ta en skärmdump på bilden och skicka till dej.

Jag vet inte alls vad som kan tänkas behövas...Men skulle du vilja göra det skulle jag vara väldigt tacksam...
Citera
2012-11-13, 18:41
Medlem
Nennenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baren.meral
Jag vet inte alls vad som kan tänkas behövas...Men skulle du vilja göra det skulle jag vara väldigt tacksam...

Jag försöker gärna att kolla men jag har inte fått något PM av dej ännu med uppgifterna som jag bad om.
Citera
2012-12-18, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nennene
Jag försöker gärna att kolla men jag har inte fått något PM av dej ännu med uppgifterna som jag bad om.

Ledsen att jag inte svarat. Kan du fortfarande hjälpa mig skulle jag uppskatta det enormt. Ska leta fram uppgifterna du behöver.
Citera
2012-12-18, 20:12
Medlem
Ring skatteverkets jourtelefon. De kan hjälpa dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in