2012-11-13, 08:49
Medlem
Aktieklipparns avatar
Har en stuga på gång utan EL & VA, och undrar hur ni löser det praktiska?
Tar gärna emot tips och ideér? (tänk på att det endast handlar om några helger)

Jag är ute efter bra alternativ, och det gör inget om det kostar lite någon helg

Har ni bra alternativ för längre vistelser så kanske det även går att hyra ut

Tanken med köpet är mest som en investering eftersom tomten är stor
på ett hyffsat attraktivt läge, men också för att kunna vistas någon helg ibland.

Kontantköp till bra pris, utan fasta kostnader förutom någon liten samfällighetsavg.

Min första tanke är att ställa upp min husvagn på tomten, använda toan i husvagnen
tills jag eventuellt hittar ett bättre alternativ.

Sätta en utedusch där solen värmer vatten (för en helg)

När det gäller elen så hade jag tänkt att köra ett elverk via husvagnen dom få
dagarna som vi är där och behöver el till exempelvis byggfläkt, Micro, Stereo
samt stänga av den när vi endast behöver mindre el som belysning mm
och istället ta ström från batterierna i husvagnen. Öppen spis finns också.

När det gäller mat så är det grill och Micro som gäller samt ev 220-kastrull/Stekpanna
Har ju även tillgång till gasolspis i husvagnen

Tacksam för svar
Senast redigerad av Aktieklipparn 2012-11-13 kl. 09:02.
Citera
2012-11-13, 09:04
Medlem
drAmigos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Har en stuga på gång utan EL & VA, och undrar hur ni löser det praktiska?
Tar gärna emot tips och ideér? (tänk på att det endast handlar om några helger)

Jag är ute efter bra alternativ, och det gör inget om det kostar lite någon helg

Tanken med köpet är mest som en investering eftersom tomten är stor
på ett hyffsat attraktivt läge, men också för att kunna vistas någon helg ibland.

Priset är bra, och det finns inga fasta kostnader förutom någon liten samfällighetsavg.

Min första tanke är att ställa upp min husvagn på tomten, använda toan i husvagnen
tills jag eventuellt hittar ett bättre alternativ.

Sätta en utedusch där solen värmer vatten (för en helg)

När det gäller elen så hade jag tänkt att köra ett elverk via husvagnen dom få
dagarna som vi är där och behöver el till exempelvis byggfläkt, Micro, Stereo
samt stänga av den när vi endast behöver mindre el som belysning mm
och istället ta ström från batterierna i husvagnen. Öppen spis finns också.

När det gäller mat så är det grill och Micro som gäller samt ev 220-kastrull/Stekpanna
Har ju även tillgång till gasolspis i husvagnen

Tacksam för svar

Ingen VA betyder alltså inget vatten och inget avlopp?
Dricksvatten löser man väldigt enkelt genom stora 25l dunkar och hade det varit tal om el för mer än några helger hade väl solpanel på taket varit ett alternativ? Ang elverk så lever de om rätt mycket (iaf de jag använt). Mulltoa finns för dom som saknar avlopp. Kostar inte många tusen.

Hade jag köpt tomten så hade jag nog ändå grävt in el och va trots kostnaden. Är det som du säger en attraktiv tomt i bra läge så höjder värdet med mer än vad det kostar.
Citera
2012-11-13, 09:05
Medlem
DigitalAngels avatar
Hej!

Vi har en sådan sommarstuga i släkten, och vi brukar vara där lite då och då.

För vår del handlade det mest om inställningsfråga. När man väl kommit över att inte finns eluttag överallt, och bara är att gå och skita och spola efter sig... går det ganska bra ändå. Vi brukar bara vara där över somrarna. Har själv bara varit där i ca 1 vecka i sträck, sen vill man ha en rejäl dusch och kanske se lite civilisation då stugan ligger väldigt "off".

Matlagning och värma vatten sker på gasol, toabesök är utedass. Belysning har vi mestadels ficklampor och stearinljus, men vi har även byggt ett elsystem på 12v (bilbatterier) som underhållsladdar på solceller. På telefonen finns ju uppkoppling mot omvärlden, så nyheter och väderprogroser och sådan finns ju där. Det blir ganska skönt att komma bort från stressen, och lite mysigt leva primitivt
Citera
2012-11-13, 09:42
Medlem
Jag började med ett elverk men det för ju ett j-ä oljud, nu kör jag solpanel med 2 batterier. det räcker till tv och stereo, belysning under en hel helg även den här tiden på året. 25 liters dunk för vatten
Citera
2012-11-13, 09:50
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motorhistoriker
Jag började med ett elverk men det för ju ett j-ä oljud, nu kör jag solpanel med 2 batterier. det räcker till tv och stereo, belysning under en hel helg även den här tiden på året. 25 liters dunk för vatten
Ett gäng tioliters är lättare att handskas med om man inte är Magnus Samuelsson. Finns även en variant med tappkran och stort lock som är lättare att diska.
Citera
2012-11-13, 09:57
Medlem
ganglere2s avatar
Elverk, solpanel, vindsnurra. Pump och slang från vattnet om det finns nära till huset och till en solvärmd högt belägen tank för duschning.
Eller så leva som förr.
Citera
2012-11-13, 15:55
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motorhistoriker

Nu finns det ju en himla massa olika elverk, men det kan ju vara värt att ha lite oväsen
en kortare stund, om det går snabbt att ladda upp batterierna. Måste ju vara en mkt
stor tidsskillnad, men jag skall läsa på lite om solpaneler.

Tack för ditt svar, och tack till er alla andra också
Citera
2012-11-13, 18:42
Medlem
DennisOlofs avatar
Aktieklipparn dina tankegångar är helt rätt anser jag.

Antingen fixar man en hederlig ved-eldad kamin (finns begagnat på blocket som är billiga), dom blir tokvarma och grymt bra att värma upp t.ex. köksutrymme med, i alla fall höst och vår, om huset är oisolerat osv, beror lite på. Men duger i alla fall fint för att laga mat.

Alternativt kör man med gasol till sin spis, eller platta eller vad man nu har, tänk bara på att förvara gasflaskan utomhus och att stänga av gasen vid flaskan när du inte använder den, så du inte drabbas av problem vid läckor, alternativt investerar du i ett gaslarm så du är säker.

Vad gäller dusch kan du fixa camping dusch eller liknande, finns färdiga sådana lösningar, har sett några sådana som har pump och drivs på 12v. Sedan är det bara att man ordnar med något balja eller liknande som där man kan värma upp vattnet. Har man gasol tillgänglig så kan man ju fixa en badtermometer och sedan värmer man upp t.ex. 150 liter vatten till någon lämplig temperatur i någon balja, sedan bara köra ner prylarna i det och pumpa upp vattnet så har man dusch.

Går att lösa på många andra sätt också iofs, men inte allt för krångligt, så gjorde man faktiskt en gång i tiden när vi inte hade vatten från kranarna, speciellt dem som bodde ute på landet, man fixade badtunna själv och höll på. Lite krångligt men helt klart gångbart i ditt fall.

Kyl och frys finns för 12v, för ska man har 230v varianter behöver man ju köra elgeneratorn hela tiden, men det är ju också ett alternativ om TS inte kommer vistas där ute annat än några helger sommartid. Då kanske begagnad elgenerator från blocket kan vara bra att införskaffa så kanske du kan få en som ger så pass mycket ström att du kan köra el-spis, värma upp vattnet med el osv.

Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in