Flashback bygger pepparkakshus!
2012-11-12, 23:33
Medlem
BullensKorvs avatar
Hej alla vänner!

Kan inte finna svaren på följande så det är fritt fram att komma med bidrag.

Finns det någon eller några absoluta sanningar eller universalier som existerar på samma sätt i alla verkligheter, dimensioner eller universa?

Det finns många bevis på att evolutionen är en stark drivmekanism i naturen. Hur pass utvecklat är vårt universum egentligen med de andra som funnits tidigare mätt i universal universumtid? Exempel: Mörk materia i vårt universum kanske finns i mindre mängder och fördelade på annat sätt än i tidigare universa. Men hur ärvs förutsättningarna till nya universa, är det via dimensionella strängar av något slag som kodar för partiklarna som bygger materia och anti-materia?

Ha en toppendag!
Citera
2012-11-12, 23:41
Medlem
MeineMeinungs avatar
Huh? Vilket ämne vill du diskutera? Vad menar du med "universal universumtid"? Vad får dig att tro att det finns flera "universum"? /Förvirrad.
Citera
2012-11-12, 23:49
Medlem
BullensKorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeineMeinung
Huh? Vilket ämne vill du diskutera? Vad menar du med "universal universumtid"? Vad får dig att tro att det finns flera "universum"? /Förvirrad.

Tycker det är sannolikt att det finns och har funnits flera universa, än bara vårt. För att kunna tala om imperfekt vid universumexistenser kräver det att man inför en ny "tidsdimension" som mäter universum, den kallade jag universal universumtid.

Jag ville främst veta om hur evolutionen av universa går till. Är irrationella tal som e och pi desamma i andra universa eler utvecklas talen också? Sekundärt är jag intresserad av absoluta sanningar eller universalier, men har inte funnit några manifesta bevis på sådana.
Citera
2012-11-12, 23:59
Medlem
MeineMeinungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensKorv
Tycker det är sannolikt att det finns och har funnits flera universa, än bara vårt. För att kunna tala om imperfekt vid universumexistenser kräver det att man inför en ny "tidsdimension" som mäter universum, den kallade jag universal universumtid.

Jag ville främst veta om hur evolutionen av universa går till. Är irrationella tal som e och pi desamma i andra universa eler utvecklas talen också? Sekundärt är jag intresserad av absoluta sanningar eller universalier, men har inte funnit några manifesta bevis på sådana.

Okej! Men frågan är väl om det skulle gå att benämna detta som ”tid” eller om det skulle vara något helt annat. Jag skulle nog inte säga att tid kan beskriva den ”skillnad” som skulle finnas mellan ev. multiverses.

Det är dock en oerhört intresant fråga om alla naturkonstanter, tex. som du nämner pi eller e eller h. Skulle tre äpplen vara tre äpplen?

Jag kan rekommendera att läsa lite om antropiska principen. Tyvärr kommer vi nog aldrig få veta hur det ligger till men tittar vi på det universum vi befinner oss i så känns det rent spontant som om det är lite för perfekt för att vara ”a one shot deal”.

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=CexcmggApr4

Peace!
Senast redigerad av MeineMeinung 2012-11-13 kl. 00:02.
Citera
2012-11-13, 00:29
Medlem
BullensKorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeineMeinung
Okej! Men frågan är väl om det skulle gå att benämna detta som ”tid” eller om det skulle vara något helt annat. Jag skulle nog inte säga att tid kan beskriva den ”skillnad” som skulle finnas mellan ev. multiverses.

Det är dock en oerhört intresant fråga om alla naturkonstanter, tex. som du nämner pi eller e eller h. Skulle tre äpplen vara tre äpplen?

Jag kan rekommendera att läsa lite om antropiska principen. Tyvärr kommer vi nog aldrig få veta hur det ligger till men tittar vi på det universum vi befinner oss i så känns det rent spontant som om det är lite för perfekt för att vara ”a one shot deal”.

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=CexcmggApr4

Peace!

Tack för länken. Det verkar vettigt mycket i den teorin, som du skrev kommer vi nog inte få veta vad som utgör Darwinistiska selektionstrycket på universa tyvärr, men osvuret är bäst. Det finns många snillen på risfälten i Kina som kanske kan förklara hur det ligger till om och när de får chansen.
Citera
2012-11-13, 07:55
Medlem
Ja multiversum är en frestande ide att ta till för att förklara alla osannolika sammanträffande i vårt universum. Det är också en utmärkt och lockande lösning på det antropiska problemet. Men om multiversa skulle vara en realitet måste vi förklara hur dessa universa uppstår (annars handlar det bara om tro). Hur bevisar vi detta? Här kommer en intressant artikel som kritiskt granskar inflationsteorin och multiversateorin.

http://www.physics.princeton.edu/~steinh/0411036.pdf
Citera
2012-11-13, 10:19
Medlem
qdqdqs avatar
När det gäller dimensioner och om något i universum fungerar likadant i andra dimensioner så måste jag nog fråga vilka andra dimensioner det handlar om. När det gäller något tidigare universum innan detta och ett hypotetiskt uppgraderande system som kan spåras till samma materia energi som den i detta universum, så förstår jag inte kopplingen till andra dimensioner? Däremot så förstår jag idén om att universum skulle uppdateras för varje big bang, dock så vet jag inte hur det skulle fungera och det tror jag ingen annan gör heller om det nu ens är så.
Citera
2012-11-17, 19:49
Medlem
BullensKorvs avatar
En bra tv-serie på temat om universal evolution http://www.discoverychannel.se/program/universum-med-morgan-freeman
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in