• 1
  • 2
2012-11-12, 22:40
Medlem
Hej!
Nu är det så att jag sedan 10 års ålder har haft problem med svimfärdighetskänslor efter att jag ätit. Om jag inte vila efterråt och tar en prommenad någon timme efter måltiden får jag varje gång en attack med yrsel, dimmsyn, svaghetskänslor, svettningar m.m. Attacken varar i ca 15 min, sedan är den helt och hållet borta.

Vad kan detta vara för något? Har haft detta i mer än 10 år nu, och har vant mig vid att vänta flera timmar efter måltid för att bara gå en liten prommenad, men jag antar att man inte borde ha det så här? Och helt ärligt, jag börjar bli fruktansvärt trött på det!

Vad kan man göra? Vad beror det på? Går det att bota? Är det någon annan som känner igen sig?

Tack på förhand!
Citera
2012-11-12, 22:42
Medlem
Zelogaths avatar
Den mest uppenbara frågan först: har du kontaktat läkare för detta, och vad har de isåfall sagt?

Sedan, vad brukar du äta för något?
Citera
2012-11-12, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Den mest uppenbara frågan först: har du kontaktat läkare för detta, och vad har de isåfall sagt?

Sedan, vad brukar du äta för något?

Ja, för ett par år sedan kontaktade jag läkare och en utredning gjordes, men ingen orsak hittades, sen blev jag helt enklet hemskickad.

Äter allt möjligt, och det spelar ingen roll om jag äter sallad, kött, choklad, pasta, snabbmat, vad jag än äter så uppkommer symptomen. Dock i kraftigare eller lättare grad beroende på hur mycket jag har ätit, tror jag.
Citera
2012-11-12, 22:53
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julia-a
Ja, för ett par år sedan kontaktade jag läkare och en utredning gjordes, men ingen orsak hittades, sen blev jag helt enklet hemskickad.

Äter allt möjligt, och det spelar ingen roll om jag äter sallad, kött, choklad, pasta, snabbmat, vad jag än äter så uppkommer symptomen. Dock i kraftigare eller lättare grad beroende på hur mycket jag har ätit, tror jag.
Äter du ordentligt då?

Symtomen är lite typiskt ifall man svälter sig, eller saknar vissa vitaminer (näringsbrist med andra ord).
Har det tagits prover på detta?

Har lite svårt att se att det bara kan bli så, men stoppar du i dig så mycket som du bör göra varje dag så har jag ingen aning..
Citera
2012-11-12, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Äter du ordentligt då?

Symtomen är lite typiskt ifall man svälter sig, eller saknar vissa vitaminer (näringsbrist med andra ord).
Har det tagits prover på detta?

Har lite svårt att se att det bara kan bli så, men stoppar du i dig så mycket som du bör göra varje dag så har jag ingen aning..

Ja, jag äter ordentligt! Normalt skulle jag säga. Mina blodvärden har tagits flera gånger, och de har varit toppen varje gång. Som sagt, inga anmärkningsvärda fel har hittats.

Läste någonstanns om något tillstånd med tarmen och hur blodkärlen drar i hop sig efter mat, kommer dock inte ihåg vad det hette, men det borde ju läkaren haft koll på. Men någonting är det som inte stämmer, den saken är säker :/
Citera
2012-11-13, 00:32
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julia-a
Ja, jag äter ordentligt! Normalt skulle jag säga. Mina blodvärden har tagits flera gånger, och de har varit toppen varje gång. Som sagt, inga anmärkningsvärda fel har hittats.

Läste någonstanns om något tillstånd med tarmen och hur blodkärlen drar i hop sig efter mat, kommer dock inte ihåg vad det hette, men det borde ju läkaren haft koll på. Men någonting är det som inte stämmer, den saken är säker :/
Känner igen det du beskriver men det är troligtvis ovanligt, och syns inte om man inte letar efter det- hade inte läkaren en tanke på det så skulle man nog bli friskförklarad.

Ta kontakt med vården igen eller sjukvårdsupplysningen, om du hittar mer om den åkomman, alltid bra om man iallafall kan utesluta något om det nu inte skulle vara det heller
Citera
2012-11-13, 15:54
Medlem
RoaldDahls avatar
Antar att läkaren kollat upp blodsockret.
Både fastesockret och långa blodsockret.
Det kan finnas en annorlunda insulinkänslighet utan att vara diabetes.

Jag tycker du skulle kolla upp dina mineralnivåer genom en hårmineralanalystest.
Det gjorde jag hos en hälsokostare en gång. Provet sändes till USA.
Det kostade runt en tusenlapp. Mer minutiöst noggrant än läkares blodprov.
Det finns ett ytterligare test av detta också, levande blod-test.
Hyperfärskt blod analyseras direkt hos hälsokostaren.
Cirka 2500 kr. Det har jag inte haft råd med.

I vilket fall så visade hårmineraltestet att jag haft brister på allt,
utom en enstaka mineral. Och åt andra hållet; någon enstaka mineral kunde man inte ens
spåra i min kropp! Det var förbryllande och första gången det hänt. Att jag hade brist på
natrium var också unikt. Det hade ingen i västvärlden...
Citera
2012-11-25, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Antar att läkaren kollat upp blodsockret.
Både fastesockret och långa blodsockret.
Det kan finnas en annorlunda insulinkänslighet utan att vara diabetes.

Jag tycker du skulle kolla upp dina mineralnivåer genom en hårmineralanalystest.
Det gjorde jag hos en hälsokostare en gång. Provet sändes till USA.
Det kostade runt en tusenlapp. Mer minutiöst noggrant än läkares blodprov.
Det finns ett ytterligare test av detta också, levande blod-test.
Hyperfärskt blod analyseras direkt hos hälsokostaren.
Cirka 2500 kr. Det har jag inte haft råd med.

I vilket fall så visade hårmineraltestet att jag haft brister på allt,
utom en enstaka mineral. Och åt andra hållet; någon enstaka mineral kunde man inte ens
spåra i min kropp! Det var förbryllande och första gången det hänt. Att jag hade brist på
natrium var också unikt. Det hade ingen i västvärlden...

Jag har en tid hos läkaren nästa vecka. Jag ska då ta upp det du skriver angående en annorlunda insulinkänslighet (?)

Kunde du åtgärda dina problem? Har det blivit bättre? I så fall borde jag ta upp det med läkaren också.

Tack för ditt svar! Börjar bli desperat efter en orsak nu!
Citera
2013-11-07, 22:59
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Har fått samma besvär själv, fattar inget!!
Ingen som vet något ??
Citera
2013-11-09, 18:27
Medlem
Tycker det låter som dumpning!
Citera
2013-12-05, 21:36
Medlem
Har samma sak.
Hur gick det hos läkaren?
Citera
2015-01-04, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Har fått samma besvär själv, fattar inget!!
Ingen som vet något ??

Citat:
Ursprungligen postat av dr-no
Har samma sak.
Hur gick det hos läkaren?

Upptäckte era svar nu ett år senare. Hur mår ni nu? Har ni fått någon diagnos? Mina besvär har blivit bättre men kan komma tillbaka då och då. Vad det handlar om är fortfarande ett stort mysterium. Har blivit grundligt utredd. Överläkaren jag hade var lika lost som jag men hade en teori om att cellerna krävde energin alldeles för snabbt då jag var för smal så det blev konstigt på något sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in