2012-11-12, 21:55
Medlem
ApaOnCracks avatar
Hej! Jag har ett skolprojekt där man ska skriva lite om något i rymden, ganska kul att man fick så fria tyglar! Men det är också ett problem då jag inte kan bestämma mig vad jag ska skriva om och vill inte börja skriva sen inse att det är väldigt ointressant, så jag undrar om ni har något tips på vad jag ska skriva om men, tänk helst på:

1. Det ska finnas mycket fakta om det, gärna lättförståelig och på svenska då jag inte har någon lust att plöja ner mig i långa engelska artiklar haha.

2. Gärna intressant som sagt då rymden är skoj så borde det finna något riktigt roligt att skriva om.

Så brainstorma mig lite nu!

Edit: Funderar lite på exoplaneter eller svarta hål vad tror ni?
Senast redigerad av ApaOnCrack 2012-11-12 kl. 21:59.
Citera
2012-11-12, 22:40
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApaOnCrack
Edit: Funderar lite på exoplaneter eller svarta hål vad tror ni?
Exoplaneter kan nog vara väldigt intressant att skriva om, och det krävs inte några större vetenskapliga färdigheter för att göra presentationen både intressant och korrekt. Det finns massor av information om dem, både på svenska och lättförståelig engelska. Vill du ge dig på svarta hål skulle jag rekommendera djupa kunskaper i relativitetsteori, så att du inte kissar på dig av skam framme vid svarta tavlan om du får frågor om hur de uppstår och fungerar av någon som är mer påläst än du.
Citera
2012-11-12, 23:09
Medlem
skunkjobbs avatar
Jepp, exoplaneter är skoj, man kan kosta på sig lite spekulationer om livsmöjligheterna på dessa och så är det ett hett ämne där det görs täta nya upptäckter.
Citera
2012-11-13, 16:43
Medlem
ApaOnCracks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Exoplaneter kan nog vara väldigt intressant att skriva om, och det krävs inte några större vetenskapliga färdigheter för att göra presentationen både intressant och korrekt. Det finns massor av information om dem, både på svenska och lättförståelig engelska. Vill du ge dig på svarta hål skulle jag rekommendera djupa kunskaper i relativitetsteori, så att du inte kissar på dig av skam framme vid svarta tavlan om du får frågor om hur de uppstår och fungerar av någon som är mer påläst än du.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jepp, exoplaneter är skoj, man kan kosta på sig lite spekulationer om livsmöjligheterna på dessa och så är det ett hett ämne där det görs täta nya upptäckter.
Tack så mycket kör på exoplaneter!
Citera
2012-11-18, 02:07
Medlem
bluecafes avatar
Enkel resa till mars.

Svårigheten är att komma tillbaks till jorden medan en enkel resa vore ganska genomförbar. Läste en artikel om det idag.

Tänkbara frågeställningar: Hur väljer man ut rätt personer för denna resa? Vad behövs för att man ska kunna leva på en marsbas utan att alla dör för att syre/mat tar slut?

googla lite finns artiklar och pågående projekt
Citera
2012-11-18, 07:58
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligotjendis
UFOS! blivit mer populärt under senaste 2 åren.

Finns många videos, både true shit och fake. Har sett ufos själv med 4 polare.

Nej det finns inget true shit, och du har inte sett något heller.

OnT: Det har föreslagits en del bra grejer, kan tillägga att planetformation är ett väldigt hett ämne inom astronomi just nu, finns mycket fakta att hitta. Likaså är gravitationsvågor, men det är något svårare.
Citera
2012-11-19, 00:45
Medlem
awestbys avatar
Supernovor det kraftfullaste och coolaste som finns!

vi ha observerat supernovor som har lyst upp HELA universum, 100 ggr starkare än den galax den exploderade i.

supernovor som kan observeras med ögat och som fanns på andra sidan universum flera biljarder år bort.

fantastiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in