Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Galenika
Har ringt Apotekets reklamationsavdelning idag och vädrat mitt missnöje över att ha blivit nekad att köpa sprutor. De har i sin tur kontaktat Apoteket jag var på och chefen där tog kontakt med mig idag. Hon berättar att hon varit kontakt med Läkemedelsverket och den hon talat med påstår att det fortfarande krävs recept. Enligt personen på Läkemedelsverket riktar sig författning 2012:595 enbart till näringsidkare och ej privatpersoner. Läser man fjärde stycket så riktar det sig i mitt tycke inte enbart till handlare utan även privatpersoner.
De ska återkomma då jag vägrar att ge med mig utan anser att de agerat fel. Jag kan ju faktiskt styrka behov av sprutor och kanyler. Kan någon bringa klarhet i detta, jag vill gärna ha mer kött på benen den här gången.
PMa vem hon talat med på Läkemedelsverket så kan jag lova dig att shit's gonna hit the fan
Anledningen till lagändringen (som för övrigt inte bara riktar sig till näringsidkare, eftersom de redan hade rätt att handla med kanyler i den gamla lagen.........) är för att det stred mot ett EU-direktiv. Och en lag kan inte (mig veterligen) rikta sig bara till en viss grupp, utan måste då specificera vilka som ej lyder under lagen.
Känns helt ärligt som att apotekaren antingen freebasat något kopiöst med Läkemedelsverkets inforamtion (för det finns en hel del bestämmelser som riktar sig enbart till näringsidkare) eller helt enkelt ljuger dig rakt upp i ansiktet. Vidare så är inte Läkemedelsverket ett bestämmande organ, utan enbart tillsynsmyndighet. De kan inte bestämma hur lagen skall se ut.