Citat:
Du ska nog se att dom får neka köp till alla kunder bäst dom vill när det gäller verktyg under förutsättning att det inte samtidigt hämtas någon medicin på recept som även kräver injecering.Jag är trevligare än Arne Weise, Lars Kronér och Lasse Berghagen tillsammans och fick inte köpa på privata apoteket.
3 privata apotek, same story:
Jag: Hej, dessa kanyler tack. Räcker fram lapp.
Biträde: Personnr?
Jag: Jag saknar recept.
Biträde: Vi säljer bara till personer med recept.
Jag: Det är inte ämnat för medicinskt bruk. Recept är endast erforderligt vid medicinskt bruk.
Biträde: Det är en policy vi har valt att ha i den här butiken. Jag rekommenderar att du går till ett annat apotek.
Gick till statligt och efter det blev inga frågor efter jag sa att jag saknar recept. Jag tror inte att statliga apotek får ha en sån policy. Det här är en eu-anpassning och då så kan inte alla apotek göra så, det skulle undergräva lagen, när apotekskedjorna har ensamrätt(?). Visst kan det neka, men inte som generell policy. Så bäst chans har ni på statliga.
3 privata apotek, same story:
Jag: Hej, dessa kanyler tack. Räcker fram lapp.
Biträde: Personnr?
Jag: Jag saknar recept.
Biträde: Vi säljer bara till personer med recept.
Jag: Det är inte ämnat för medicinskt bruk. Recept är endast erforderligt vid medicinskt bruk.
Biträde: Det är en policy vi har valt att ha i den här butiken. Jag rekommenderar att du går till ett annat apotek.
Gick till statligt och efter det blev inga frågor efter jag sa att jag saknar recept. Jag tror inte att statliga apotek får ha en sån policy. Det här är en eu-anpassning och då så kan inte alla apotek göra så, det skulle undergräva lagen, när apotekskedjorna har ensamrätt(?). Visst kan det neka, men inte som generell policy. Så bäst chans har ni på statliga.
Spelar ingen större roll om det är privat/statligt, det är för det mesta bara den personliga faktorn på expediten som spelar in. Har hört historier från båda lägrena om vad dom gör och inte gör. Dom har garanterat vissa riktlinjer uppsatta efter varje enskilt apotek som varje apoteks chef/ansvarig meddelat om internt.

)