2013-11-21, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av civilpolisen
Jag är trevligare än Arne Weise, Lars Kronér och Lasse Berghagen tillsammans och fick inte köpa på privata apoteket.

3 privata apotek, same story:

Jag: Hej, dessa kanyler tack. Räcker fram lapp.
Biträde: Personnr?
Jag: Jag saknar recept.
Biträde: Vi säljer bara till personer med recept.
Jag: Det är inte ämnat för medicinskt bruk. Recept är endast erforderligt vid medicinskt bruk.
Biträde: Det är en policy vi har valt att ha i den här butiken. Jag rekommenderar att du går till ett annat apotek.

Gick till statligt och efter det blev inga frågor efter jag sa att jag saknar recept. Jag tror inte att statliga apotek får ha en sån policy. Det här är en eu-anpassning och då så kan inte alla apotek göra så, det skulle undergräva lagen, när apotekskedjorna har ensamrätt(?). Visst kan det neka, men inte som generell policy. Så bäst chans har ni på statliga.
Du ska nog se att dom får neka köp till alla kunder bäst dom vill när det gäller verktyg under förutsättning att det inte samtidigt hämtas någon medicin på recept som även kräver injecering.
Spelar ingen större roll om det är privat/statligt, det är för det mesta bara den personliga faktorn på expediten som spelar in. Har hört historier från båda lägrena om vad dom gör och inte gör. Dom har garanterat vissa riktlinjer uppsatta efter varje enskilt apotek som varje apoteks chef/ansvarig meddelat om internt.
Citera
2013-11-21, 23:12
Medlem
dragon66s avatar
Hej,

Du har helt rätt, att tolka lagen som jag gjorde kan/ får förödande konsekvenser.Begreppet personligt bruk är en eftergift från EU som medvetet blir tandlös när du också måste styrka medicinskt ändamål som apoteksetikett, recept eller ett läkarintyg.

Även om du halkar in från ett land inom EES (EU samt Island, Liechtenstein och Norge) och faktiskt är lagligt att importera för personligt bruk (max ett års förbrukning ?) samt styrka medicinskt ändamål och tillbaka på ruta ett.

Budskap är tydligt från Staten & Kapitalet risken skall vara större än förtjänsten som i Ebba Gröns text någonstans håller begreppet frihet under ansvar urholkats och kanske medvetet hoppade över förmyndartexten det är en annan fråga

Mvh

Citat:
Ursprungligen postat av Av_anledning
Du ska nog se att många är oroliga över böterna (svin höga på verktyg) som smuggling medför och därför ogärna vill riskera att det finns någon möjlighet att kunna åka på det. Oavsett det kommer i en kartong eller i sin egna väska över gränsen. I en del fall även har övegått i tråkiga efterföljder som husis och annat om man har otur. Lagen säger klart och tydligt att det utan medicinskt bruk (åsyftast på recept på sådan medicin) eller annan lovlig (tillåten) användning inte får importeras.
Och upplysningsvis kan jag informera dig om att det är tulltjänstemannen som gör bedömningen om det är lovligt eller inte när man för in det.
Danmark i fråga är inte direkt någon nyhet för tullen när det gäller verktygs införsel heller.
Citera
2013-11-22, 00:37
Medlem
civilpolisens avatar
Citat:
Du ska nog se att dom får neka köp till alla kunder bäst dom vill när det gäller verktyg under förutsättning att det inte samtidigt hämtas någon medicin på recept som även kräver injecering.
Spelar ingen större roll om det är privat/statligt, det är för det mesta bara den personliga faktorn på expediten som spelar in. Har hört historier från båda lägrena om vad dom gör och inte gör. Dom har garanterat vissa riktlinjer uppsatta efter varje enskilt apotek som varje apoteks chef/ansvarig meddelat om internt.

Okej.. eu-rätten är inte mitt område men jag ska förklara så gott jag kan..

eu-förordning blir gällande lag i Sverige oavsett vad vi säger. eu-direktiv får vi genomföra hur vi vill bara det avsedda uppnås(art. 288 EUF-fördraget). Jag har inte läst det DIREKTIV som det rör sig om men om det avsedda med direktivet inte är vad vi har lagstiftat så KAN direktivet vara överordnat nationell lag, tidsfristen att införliva direktivet är 6-24 månader det beror på.

Om detta inte följs så skriv till europeiska kommissionen som tar det till europeiska unionens domstol och det kan där fastställas praxis som kissar på Sveriges rikes lag och nationell domstol dömer enligt europeiska unionens domstol.

Så OM direktivet säger att sprutor ska tillhandahållas till folk utan recept så får inte statliga apotek vägra sälja till ALLA som saknar recept som generell praxis.

Jag fick intrycket att 2 privata biträden VILLE sälj till mig men hade förbjudits att göra det av sin överordnade. Det är INTE tillåtet på statliga.
Senast redigerad av civilpolisen 2013-11-22 kl. 00:41.
Citera
2013-11-22, 01:02
Medlem
Tänkte fråga er efter hjälp då jag inte är så duktig på namnen. Har sett att t.ex. Braun och Omnifix nämnts men iallafall;
Jag söker efter 40ml pumpar, kan någon hänvisa mig till en länk/art. nr för detta ifall apoteket erbjuder sådana.
Mvh

Edit: Detta är en 50ml pump va? http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=117741
Citera
2013-11-22, 13:12
Medlem
BodyGods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime
Tänkte fråga er efter hjälp då jag inte är så duktig på namnen. Har sett att t.ex. Braun och Omnifix nämnts men iallafall;
Jag söker efter 40ml pumpar, kan någon hänvisa mig till en länk/art. nr för detta ifall apoteket erbjuder sådana.
Mvh

Edit: Detta är en 50ml pump va? http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=117741

Vafan ska du med det till? Ingen bra idé att lagra testo i pumparna om det är det du planerar att göra..
Citera
2013-11-22, 13:31
Medlem
dragon66s avatar
Citat:
Mvh

Hejsan,

40ml!? Du gör det inte enkelt för dig kanske här:

http://www.svenskabrukarforeningen.se/node/589 eller http://www.apoteket.dk/apo.Frontend/Pages/Produkt.aspx?vareFamilieId=NOMECO-795138

Hoppas du inte tänker använda dem som BodyGod skriver eller?

Mvh
Citera
2013-11-22, 21:30
Medlem
Hej
undra hur netmedikal el netmedical funkar för oss i sverige om man beställer från danmark?
Vet att t.eex en som jag som är flaggad i tullen pågrund av torskat för införsel av både steroider å verktyg från olika delar i världen!
Hade tänkt att testa pågrund av att priset slår alla inrikes priser+/xå pågrund av att kända personer på forumet som man haft een del kontakt med redan tidigare har lyckats få igenom sina orders på allt från 1000set upp till 12000 set utan problem snabbt å smifigt.
har försökt på olika apotek å köpa och endast lyckats 1gng precis när lagen va rätt ny.m.a.o början av året.fick loss 10 nålar men sen har ja ej fått loss på ngt apotek som vissa andra redan hade handlat loss flera 100 tals set tools på under tidigare månad innan jag fick köpa 18ox med 10 st kanyler för 50 kr+ vilket m.a.o blir över 5 kr/nål.

så om ngn har ngt vettigt o bra svar så vore det kanon!
Fanns sprutor osv i shoppväg förr.men har lagt ned helt nu+i slutet vart jag o säkert många andra av med en hel del cash då man aldrig fick ngt alls.varken svar eller sakerna alls!
6oppas det startas upp igen som kommer finnas länge.för att pynta 10 kr el mer för tools är rätt jävla ocker dyrt i jämnförelse tycker jag.tror ja pynta max 4kr ink frakt för 1 set vid 200 set och oftast minst 500 set/ månad för användning av oljor som t.ex testosteron osv+ även till polare m.m

mvh+ om ngn vet ngt som kan hjälpa alla med lite info om ngt rekomenderat inrikes ställe eller iaf hur det verkar gå i tullen från danmark med tools så vore det kanon.vill helst slippa ha husransakan igen.börjar bli tjatigt o dryyygt+ dyrt
mvh
nerobol5
Citera
2013-11-22, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerobol5
Hej
undra hur netmedikal el netmedical funkar för oss i sverige om man beställer från danmark?
Vet att t.eex en som jag som är flaggad i tullen pågrund av torskat för införsel av både steroider å verktyg från olika delar i världen!
Hade tänkt att testa pågrund av att priset slår alla inrikes priser+/xå pågrund av att kända personer på forumet som man haft een del kontakt med redan tidigare har lyckats få igenom sina orders på allt från 1000set upp till 12000 set utan problem snabbt å smifigt.
har försökt på olika apotek å köpa och endast lyckats 1gng precis när lagen va rätt ny.m.a.o början av året.fick loss 10 nålar men sen har ja ej fått loss på ngt apotek som vissa andra redan hade handlat loss flera 100 tals set tools på under tidigare månad innan jag fick köpa 18ox med 10 st kanyler för 50 kr+ vilket m.a.o blir över 5 kr/nål.

så om ngn har ngt vettigt o bra svar så vore det kanon!
Fanns sprutor osv i shoppväg förr.men har lagt ned helt nu+i slutet vart jag o säkert många andra av med en hel del cash då man aldrig fick ngt alls.varken svar eller sakerna alls!
6oppas det startas upp igen som kommer finnas länge.för att pynta 10 kr el mer för tools är rätt jävla ocker dyrt i jämnförelse tycker jag.tror ja pynta max 4kr ink frakt för 1 set vid 200 set och oftast minst 500 set/ månad för användning av oljor som t.ex testosteron osv+ även till polare m.m

mvh+ om ngn vet ngt som kan hjälpa alla med lite info om ngt rekomenderat inrikes ställe eller iaf hur det verkar gå i tullen från danmark med tools så vore det kanon.vill helst slippa ha husransakan igen.börjar bli tjatigt o dryyygt+ dyrt
mvh
nerobol5
Ring tullen i Helsingbort och fråga hur många paket med verktyg dom har står där från Danmark. Du kommer troligen få ett långdraget suck och stön
(vi pratar i dagsläget troligen några tusen paket, i början/mitten på sommaren va det hundratals )
Citera
2013-11-22, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av civilpolisen
Okej.. eu-rätten är inte mitt område men jag ska förklara så gott jag kan..

eu-förordning blir gällande lag i Sverige oavsett vad vi säger. eu-direktiv får vi genomföra hur vi vill bara det avsedda uppnås(art. 288 EUF-fördraget). Jag har inte läst det DIREKTIV som det rör sig om men om det avsedda med direktivet inte är vad vi har lagstiftat så KAN direktivet vara överordnat nationell lag, tidsfristen att införliva direktivet är 6-24 månader det beror på.

Om detta inte följs så skriv till europeiska kommissionen som tar det till europeiska unionens domstol och det kan där fastställas praxis som kissar på Sveriges rikes lag och nationell domstol dömer enligt europeiska unionens domstol.

Så OM direktivet säger att sprutor ska tillhandahållas till folk utan recept så får inte statliga apotek vägra sälja till ALLA som saknar recept som generell praxis.

Jag fick intrycket att 2 privata biträden VILLE sälj till mig men hade förbjudits att göra det av sin överordnade. Det är INTE tillåtet på statliga.
Det finns invändningar inlämnade mot sverige hos europa domstolen, men det går långsamt med behandlingar där.
Så länge sverige inte får påbackning av eu-domstolen så lagen ändras/förtydligas så är det fortfarande lika olaglig oavsett det är ett lagbrott sett till eu-förordningar som ska följas.
Ex snus eller va det va var ju också ett jävla tjafs om, där fick sverige backa till slut om jag kommer ihåg rätt.
Så tills eu-domstolen klubbar det hela och ger sverige smisk på fingrarna så är jag nästan säker på att även dom statliga apoteken får göra lite som dom vill då dom inte är tvingade att sälja till någon. Det är bara en möjlighet dom har att erbjuda det.
Citera
2013-11-22, 22:21
Medlem
Citat:
Mvh

Jag kan inte minnas att det finns någon tillverkare hos apoteket som håller just 40ml sprutor, inte för vanlig nålpassning iaf. Dock bara skummat igenom lite halvt på hemsidan utan att hitta nått så man kanske har missat nån tillverkare. Måste det vara just 40ml då?, finns ju 50ml annars.

P.S: Braun är tillverkaren till omnifix sprutorna. Precis som Volvo gör V70 modellen.
Senast redigerad av Av_anledning 2013-11-22 kl. 22:25.
Citera
2013-11-22, 22:52
Medlem
Xamples avatar
Tänkte bara informera om att i några städer, stockholm bland annat så finns det sprututbytes program- fria pumpar och kanyler, dina uppgifter delas inte med någon och enda kravet för att få hämta fler är att du lämnar in dom använda.
Kanske inte helt rätt tråd, men varför krångla och beställa när det finns gratis...
Dom erbjuder dessutom fria hälsokontroller som på vårdcentralen kan kosta en hel del, då det inte är 'standard-test'.
Citera
2013-11-23, 00:35
Medlem
civilpolisens avatar
Citat:
Det finns invändningar inlämnade mot sverige hos europa domstolen, men det går långsamt med behandlingar där.
Så länge sverige inte får påbackning av eu-domstolen så lagen ändras/förtydligas så är det fortfarande lika olaglig oavsett det är ett lagbrott sett till eu-förordningar som ska följas.
Ex snus eller va det va var ju också ett jävla tjafs om, där fick sverige backa till slut om jag kommer ihåg rätt.
Så tills eu-domstolen klubbar det hela och ger sverige smisk på fingrarna så är jag nästan säker på att även dom statliga apoteken får göra lite som dom vill då dom inte är tvingade att sälja till någon. Det är bara en möjlighet dom har att erbjuda det.

Mannen du krånglar till det. Europadomstolen och eu-domstolen är också jävla olika saker. Håll isär sånt.

om du är intresserad så läs målet van gend & loos. eu-domstolen har företräde att tolka eu-rätten och gör det om det är otydligt på nationell nivå vad som gäller. eu-rätten överordnas nationell lag, vad tror du Lag (2012:595) om införsel av och handel med sprutor och kanyler är?

så visst kan man bryta sveriges rikes lag om den inte är förenlig med eu-förordning som ska ha implementerats. i praktiken är det inte alltid så enkelt, det ger jag dig och det här gäller ingen förordning utan ett direktiv så vår situation att hävda oss mot nationell domstol blir svagare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in