• 1
  • 2
2012-11-12, 19:35
Medlem
Loveaffairs avatar
Hej!

Kanske dum tråd men har photoshop installerat på datorn. Minns inte riktigt hur jag gjorde men har för mig att jag först laddade ner Adobe CS5 30 dagars testversion från Adobes hemsida och sedan blockerade förbindelsen mellan sidan och min dator.

Nu ska jag köpa programmet samt två andra Adobe program och måste alltså både avinstallera samt sudda ut eventuella spår och hinder före jag köper de nya programmen.

Vad hittar jag mapp 32 på min mac?
Citera
2012-11-12, 20:04
Medlem
ebqts avatar
Är inte säker på vad "mapp 32" innebär men testa att radera allt från Adobemappen i "~/Library/Application Support/". Samt ta bort alla Adobes .plist-filer som har att göra med programmen du vill radera från "~/Library/Preferences/".

Efter det bör spåren efter programmen vara borta. Ta även bort blockeringen av Adobes servrar som du lade till så bör allting gå bra!

Hoppas det hjälpte!
Citera
2012-11-12, 21:03
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
Är inte säker på vad "mapp 32" innebär men testa att radera allt från Adobemappen i "~/Library/Application Support/". Samt ta bort alla Adobes .plist-filer som har att göra med programmen du vill radera från "~/Library/Preferences/".

Efter det bör spåren efter programmen vara borta. Ta även bort blockeringen av Adobes servrar som du lade till så bör allting gå bra!

Hoppas det hjälpte!

Men blockeringen ska ju ligga i denna "mapp 32". :O Har bara kvar anvisningarna för hur jag gjorde i windows så minns inte exakt hur jag gjorde på min mac. Men antar att jag gjorde likadant.. men ändå vet jag inte hur jag hittar platsen där jag skrivit en blockeringen av adobes hemsida!
Citera
2012-11-12, 21:06
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveaffair
Men blockeringen ska ju ligga i denna "mapp 32". :O Har bara kvar anvisningarna för hur jag gjorde i windows så minns inte exakt hur jag gjorde på min mac. Men antar att jag gjorde likadant.. men ändå vet jag inte hur jag hittar platsen där jag skrivit en blockeringen av adobes hemsida!

Du pratar troligen om %windir%\system32\drivers\etc\hosts under windows och denna existerar inte på OS/X. Så nej, du gjorde definitivt inte likadant
Citera
2012-11-12, 21:16
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:

Hoppas det hjälpte!

Förövrigt är programmet avinstallerat nu och raderade hela Adobe mappen. Så tack!!!

Dock är det fortfarande en mapp som ligger kvar i papperskorgen och vägrar raderas trots att jag kontrollerat att den inte är låst? (vilket också datorn uppmanar mig att göra). Däremot har vissa av filerna liksom en dimmig skugga över "kryssrutan" där man prickar i om man vill låsa eller låsa upp. Vad menas med detta?
Citera
2012-11-12, 21:17
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Du pratar troligen om %windir%\system32\drivers\etc\hosts under windows och denna existerar inte på OS/X. Så nej, du gjorde definitivt inte likadant

Okej! Det kanske stämmer.
Har du möjligtvis någon tanke om vad jag annars kan ha gjort? Var blockerar man hemsidor i mac exempelvis?
Citera
2012-11-12, 22:01
Medlem
ebqts avatar
Citat:
Förövrigt är programmet avinstallerat nu och raderade hela Adobe mappen. Så tack!!!

Dock är det fortfarande en mapp som ligger kvar i papperskorgen och vägrar raderas trots att jag kontrollerat att den inte är låst? (vilket också datorn uppmanar mig att göra). Däremot har vissa av filerna liksom en dimmig skugga över "kryssrutan" där man prickar i om man vill låsa eller låsa upp. Vad menas med detta?
Vad heter filerna som är skuggade?

Citat:
Okej! Det kanske stämmer.
Har du möjligtvis någon tanke om vad jag annars kan ha gjort? Var blockerar man hemsidor i mac exempelvis?

Öppna terminalen (Program -> Verktygsprogram) Skriv sedan in (utan citationstecken) "sudo nano /etc/hosts" och ange sedan ditt lösenord. Om du har några av Adobes servrar pekade mot 127.0.0.1 så har du "blockerat" Adobes servrar från aktiveringen av programmen.
Citera
2012-11-12, 22:31
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Vad heter filerna som är skuggade?

Är tydligen bara en fil det rör sig om men är massa mappar med mappar i som leder mig dit. Och det är de första mapparna som är skuggade. :O

Öppna terminalen (Program -> Verktygsprogram) Skriv sedan in (utan citationstecken) "sudo nano /etc/hosts" och ange sedan ditt lösenord. Om du har några av Adobes servrar pekade mot 127.0.0.1 så har du "blockerat" Adobes servrar från aktiveringen av programmen.

Alltså, verktygsprogram är ju en mapp innehållande massa verktyg. Var menar du att jag skulle skriva in detta? För i sökrutan ger det inget resultat (och den söker över hela macen).
Citera
2012-11-12, 22:33
Medlem
ebqts avatar
Citat:
Alltså, verktygsprogram är ju en mapp innehållande massa verktyg. Var menar du att jag skulle skriva in detta? För i sökrutan ger det inget resultat (och den söker över hela macen).

Förlåt, jag kanske var lite otydlig. I mappen Verktygsprogram bör du hitta ett program som heter Terminal, där skriver du in "sudo nano /etc/hosts"
Citera
2012-11-12, 22:40
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Förlåt, jag kanske var lite otydlig. I mappen Verktygsprogram bör du hitta ett program som heter Terminal, där skriver du in "sudo nano /etc/hosts"

http://s1162.beta.photobucket.com/us...tml?sort=3&o=0

Ska jag radera bara adresserna eller hela raderna?
Hur som verkar det som vi hittat rätt
Citera
2012-11-12, 22:44
Medlem
ebqts avatar
Citat:
http://s1162.beta.photobucket.com/us...tml?sort=3&o=0

Ska jag radera bara adresserna eller hela raderna?
Hur som verkar det som vi hittat rätt
Radera hela köret som har med Adobe att göra Det är inget att spara på ändå när du har en riktig version!
Citera
2012-11-12, 22:44
Medlem
ebqts avatar
Dubbelpost... Oops
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto