2012-11-12, 19:27
Medlem
Hej alla!

Skall sälja mina tillgångar(nätbutik, kundregister osv) i företaget med hjälp av inkråmsöverlåtelse. Har någon en mall eller liknande för hur dessa avtal skall ställas upp? Har googlat men hittar bara betalmallar som kostar mellan 800-1000 spänn, något jag inte är intresserad av då försäljningen undgår 50 000.

Tack på förhand!
Citera
2012-11-12, 19:34
Medlem
Enklaste möjliga lösning om det säljs till en extern part: Kräv att de upprättar handlingarna.

Om du säljer inkråmet i en enskild firma till ett aktiebolag som du själv äger så behöver du bara skriva ett enklare kvitto med köpesumman och en förklaring till vad transaktionen avser. Nothing fancy.
Citera
2012-11-12, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phreak
Enklaste möjliga lösning om det säljs till en extern part: Kräv att de upprättar handlingarna.

Om du säljer inkråmet i en enskild firma till ett aktiebolag som du själv äger så behöver du bara skriva ett enklare kvitto med köpesumman och en förklaring till vad transaktionen avser. Nothing fancy.

I det här fallet säljs företaget till extern part och vi har valt att upprätta handlingarna, tyvärr.
Citera
2012-11-12, 23:19
Medlem
Ok, jag är rädd att jag inte har någon liggande och ingen länk till någon tyvärr.

Helt OT så skulle jag däremot rekommendera att du lägger de där 800-1000 kronorna på en ordentlig mall, det är väldigt svårt att täcka in och friskriva sig från alla situationer som kan uppstå på grund av dåliga eller tvetydiga avtalsformuleringar.

Lycka till!
Citera
2014-06-01, 22:09
Medlem
Här är en bra mall och på sidan det finns dessutom mycket bra information om vad du bör tänka på i samband med en inkråmsöverlåtelse.

http://www.juridiskamallar.se/produk...amsoverlatelse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in