• 1
  • 2
2012-11-12, 14:59
Medlem
mrspeeds avatar
Hej Flashback!

Vänder mig till er för att få lite tips angående en liten omplacering av pengar efter en försäljning av en bostadsrätt...

Ska fatta mig kort...

Jag och min flickvän har flyttat, vi sålde min sambos lgh som hon stod som ensam ägare på.

Hon köpte den 2005 för 140000kr och hon sålde den 1:a juni i år för 385000kr.

Där har hon en vinst på 245000kr.

Hon har renoverat för 66453kr (kvitton finns).
Mäklararvodet är på 28875kr.
Och en överlåtelseavgift på 1100kr.

Efter dessa avdrag så har hon då 148572kr i vinst...

Skatten på det ligger väl på 22% om jag inte missuppfattat helt? (Rätta mig gärna om jag har fel)

Då ska hon betala tillbaka vid deklarationen 32685kr...

Men saken är den att vi köpte ju en gemensam bostadsrätt efter att hon sålt sin.

Vi köpte den för 375000kr den 1:a juni.

Så då undrar jag, kan hon använda vinsten på nåt sätt genom att återinvestera den i sin del i den nya lgh?

Och hur skulle siffrorna se ut och hur kan man vrida och vända på det?

Hjälp mig någon som är duktig på ekonomi!
Citera
2012-11-12, 15:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrspeed
Hej Flashback!

Vänder mig till er för att få lite tips angående en liten omplacering av pengar efter en försäljning av en bostadsrätt...

Ska fatta mig kort...

Jag och min flickvän har flyttat, vi sålde min sambos lgh som hon stod som ensam ägare på.

Hon köpte den 2005 för 140000kr och hon sålde den 1:a juni i år för 385000kr.

Där har hon en vinst på 245000kr.

Hon har renoverat för 66453kr (kvitton finns).
Mäklararvodet är på 28875kr.
Och en överlåtelseavgift på 1100kr.

Efter dessa avdrag så har hon då 148572kr i vinst...

Skatten på det ligger väl på 22% om jag inte missuppfattat helt? (Rätta mig gärna om jag har fel)

Då ska hon betala tillbaka vid deklarationen 32685kr...

Men saken är den att vi köpte ju en gemensam bostadsrätt efter att hon sålt sin.

Vi köpte den för 375000kr den 1:a juni.

Så då undrar jag, kan hon använda vinsten på nåt sätt genom att återinvestera den i sin del i den nya lgh?

Och hur skulle siffrorna se ut och hur kan man vrida och vända på det?

Hjälp mig någon som är duktig på ekonomi!

Det går att göra ett uppskov av reavinsten om man köper en annan bostad. Då får man betala en ränta på 0,5 % på det (reavinsten). Det är iof betydligt mindre än om man skulle låna upp samma pengar och lägga in i nästa boende.
Citera
2012-11-12, 15:50
Medlem
mrspeeds avatar
Ja vi har ju redan köpt ett nytt boende som vi la upp ett nytt bolån på (fullt belånat)
Och använde istället vinsten för att lösa andra div smålån.
Hur länge får man uppskov med räntan, och hur funkar allt sånt där?
Vi köpte även det nya boendet 1 månad innan vi sålde det gamla om det spelar någon roll...
Citera
2012-11-12, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det går att göra ett uppskov av reavinsten om man köper en annan bostad. Då får man betala en ränta på 0,5 % på det (reavinsten). Det är iof betydligt mindre än om man skulle låna upp samma pengar och lägga in i nästa boende.

jag kan iofs. ha fel men jag tror inte att hon kan få uppskov eftersom hon köper en bostad som är så mycket billigare...

"Om inköpspriset för din nya bostad är lägre än försäljningspriset för den sålda bostaden ska du minska din vinst med prisskillnaden mellan den gamla och den nya bostaden när du räknar ut det slutliga uppskovsbeloppet. Skulle prisskillnaden vara lika stor som, eller större än din vinst, kan du inte göra något avdrag för slutligt uppskovsbelopp."

http://www.skatteverket.se/privat/sv...3e8000957.html

oavsett vilket så tycker jag att det är bättre att betala eventuell reavinst än att skjuta upp den...
Citera
2012-11-12, 16:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
jag kan iofs. ha fel men jag tror inte att hon kan få uppskov eftersom hon köper en bostad som är så mycket billigare...

"Om inköpspriset för din nya bostad är lägre än försäljningspriset för den sålda bostaden ska du minska din vinst med prisskillnaden mellan den gamla och den nya bostaden när du räknar ut det slutliga uppskovsbeloppet. Skulle prisskillnaden vara lika stor som, eller större än din vinst, kan du inte göra något avdrag för slutligt uppskovsbelopp."

http://www.skatteverket.se/privat/sv...3e8000957.html
Det stämmer som du säger. Man kan inte alltid göra ett uppskov. Men köper man en dyrare går det bra.

Citat:
oavsett vilket så tycker jag att det är bättre att betala eventuell reavinst än att skjuta upp den...
Men om du köper en dyrare lägenhet och då behöver låna mer pengar. Vilken bank lånar du ut pengar till dig till en ränta på 0,5% ? Det är klart att man inte ska betala av skatten då.
Citera
2012-11-12, 16:24
Medlem
Citat:
Det stämmer som du säger. Man kan inte alltid göra ett uppskov. Men köper man en dyrare går det bra.

jo förvisso men TS sambo har sålt för 385.000 och köpt för 187.500 och då kan hon väl inte få uppskov eller?

Citat:
Men om du köper en dyrare lägenhet och då behöver låna mer pengar. Vilken bank lånar du ut pengar till dig till en ränta på 0,5% ? Det är klart att man inte ska betala av skatten då.

ponera att reavinstbeskattningen kommer att höjas, hur kul är det då med uppskov?
Senast redigerad av tmach 2012-11-12 kl. 16:30. Anledning: korrigering
Citera
2012-11-12, 16:33
Medlem
mrspeeds avatar
Citat:
jo förvisso men TS sambo har sålt för 385.000 och köpt för 187.500 och då kan hon väl inte få uppskov eller?

Okej, inget uppskov...
När behöver vi betala in det då?
Sålde lgh 1:a juni 2012..
Citera
2012-11-12, 16:45
Medlem
mrspeeds avatar
Vi har ju lagt en massa pengar på den nya lgh i renovering, men det kan man inte göra avdrag på nåt fult sätt antar jag?
Citera
2012-11-12, 16:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej inte i detta fall om det är som du säger.

Citat:
ponera att reavinstbeskattningen kommer att höjas, hur kul är det då med uppskov?

Det har väl snarare varit tal om en sänkning av reavinstskatten. Varför ska den höjas nu helt plötsligt? Får man problem är det väl bara att belåna lägenheten i värsta fall och betala 0,5 % ränta fram till det scenariot.
Citera
2012-11-12, 21:44
Medlem
trottwells avatar
Citat:

" Vilken bank lånar du ut pengar till dig till en ränta på 0,5% ?" Ditt resonemang bygger på ett mycket vanligt missförstånd. Skatt på realisationsvinst och uppskovsbelopp är inte samma sak. Du betalar en årlig icke avdragsgill skatt på 0.5% av uppskovsbeloppet.
Dvs om vinsten/uppskovsbeloppet är 1.000.000:- betalar du 5.000:- i årlig skatt. Den realisationsvinstskatt som du får uppskov med är i dagsläget 220.000:- 5/220X100=ca2.27% Du betalar alltså en icke avdragsgill årlig skatt på ca2.27% av den realisationsvinstskatt som du har fått uppskov med, detta skall jämföras med den avdragsgilla bankräntan.

http://www.skatteverket.se/privat/sk...800031114.html
Senast redigerad av trottwell 2012-11-12 kl. 21:59.
Citera
2012-11-12, 23:04
Medlem
Du har alltid rätt att kvitta den vinsten mot andra förluster, t ex om du har aktie - eller fondaffärer som gått med förlust vilket är rätt troligt i dessa tider, är det läge att kvitta dessa.
Citera
2012-11-13, 01:58
Medlem
Citat:

0,5% är på hela beloppet hela vinsten, inte bara på det som ska betala si skatt, så det böir lite mer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in