2012-11-12, 14:34
Medlem
Fredrikos avatar
Jag har köpt en husbil, en MB 408 -73. När den köptes var det tre säten fram och bostadsinredning bak. Totalvikt 3500kg, tjänstevikt 3050kg. Max antal passagerare: 2.
Tanken är att renovera denna och ha endast två säten fram och bostadsinredning bak, och även registreringsbesikta bilen för 4 passagerare. Vad är det som gäller inför en registreringsbesiktning?

Jag vet att inga bälten behövs i bilen eftersom den är äldre än -84 men hade tänkt att ha bälten i framsätena. Kan jag köpa två säten från en personbil och svetsa fast dessa fram? Eller vad är det som gäller som säten? Kan jag sedan endast ha soffor bak som sittplatser och vad ställs det egentligen för krav på en sittplats? Tänkte även ha 5 sovplatser (varav 3 av dessa "förvandlas" från soffa till sovplats)

Hoppas det finns någon lite mer kunnig om detta, transportstyrelsen och bilprovningens information kring detta är bara ett hav med föreskrifter där det inte går att orientera sig.

Citera
2012-11-12, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriko
Jag har köpt en husbil, en MB 408 -73. När den köptes var det tre säten fram och bostadsinredning bak. Totalvikt 3500kg, tjänstevikt 3050kg. Max antal passagerare: 2.
Tanken är att renovera denna och ha endast två säten fram och bostadsinredning bak, och även registreringsbesikta bilen för 4 passagerare. Vad är det som gäller inför en registreringsbesiktning?

Jag vet att inga bälten behövs i bilen eftersom den är äldre än -84 men hade tänkt att ha bälten i framsätena. Kan jag köpa två säten från en personbil och svetsa fast dessa fram? Eller vad är det som gäller som säten? Kan jag sedan endast ha soffor bak som sittplatser och vad ställs det egentligen för krav på en sittplats? Tänkte även ha 5 sovplatser (varav 3 av dessa "förvandlas" från soffa till sovplats)

Hoppas det finns någon lite mer kunnig om detta, transportstyrelsen och bilprovningens information kring detta är bara ett hav med föreskrifter där det inte går att orientera sig.

Sitt platserna i bodelen vet jag inget om,men framme kan du ta säten från en personbil,men svetsa inte fast dem ta med hela underdelen med justering från bilen och bulta alternativ svetsa fast denna i i din husbil så kan du justera stolarna också.
Citera
2012-11-12, 15:13
Medlem
Tajger66s avatar
När det gäller personbilar så måste man använda originalfästena i golvet när man byter till tex en sportstol eller liknande. Så om du ska svetsa så bygg om stolsunderredet så det går att skruva i originalhålen. Skulle tro det är samma regler för lätt lastbil då det gäller säkerhet.
Citera
2012-11-12, 15:54
Medlem
Fredrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Sitt platserna i bodelen vet jag inget om,men framme kan du ta säten från en personbil,men svetsa inte fast dem ta med hela underdelen med justering från bilen och bulta alternativ svetsa fast denna i i din husbil så kan du justera stolarna också.
Är det ett måste eller bara ett tips? För jag hade tänkt att köpa ett par stolar på blocket och själva fästena till dem sitter kvar i bilen och ingår inte i köpet... Kan kanske däremot tillverka egna men är nog krångligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
När det gäller personbilar så måste man använda originalfästena i golvet när man byter till tex en sportstol eller liknande. Så om du ska svetsa så bygg om stolsunderredet så det går att skruva i originalhålen. Skulle tro det är samma regler för lätt lastbil då det gäller säkerhet.
Är dock andra regler på äldre lätta lastbilar men det är nog en bra idé
Citera
2012-11-12, 16:49
Medlem
Citat:
Är det ett måste eller bara ett tips? För jag hade tänkt att köpa ett par stolar på blocket och själva fästena till dem sitter kvar i bilen och ingår inte i köpet... Kan kanske däremot tillverka egna men är nog krångligt.

Nej det inget måste utan ett tips bara.
Jag monterade in förarstol från en volvo i min ww lt31a och jag har inte använt original hål eller fästen i ltn och det har de aldrig sagt något om,dock har jag inte registreringsbesiktigat den någon gång,kan ju hända att de inte tänker så mycket på saken vid en vanlig besiktning.
Citera
2012-11-12, 17:11
Medlem
vi har egna fästen i vår hemmabyggda husbil (merca 307d -81)
ska du ändå bygga eget så försök få tag på "snurrplattor" eller vad det nu kan tänkas hetta, i vilket fall så sätter du dem mellan stolen och stolsunderredet så du kan snurra runt stolarna när man har parkerat, blir bra mycket mer bo yta

lycka till
Citera
2012-11-12, 18:09
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:

Det går säkert att hitta några bra passande underreden till sätena på skroten, det är ju bra att ha ställbara, höj och sänk tex, speciellt på förarsätet. Kanske bättre att köpa ett komplett säte(n) på skroten, du kan få sköna fina stolar för lite pengar och då får du det komplett.

Det beror oxå på hur petiga dom är, en del är som sagt petnoga medan en annan bes.man kan släppa igenom det om det är snyggt och bra gjort.

Hade själv en MB 508 husbil och där var passagerarsätet ett dubbelt fällbart gammalt bussäte som inte hade ngt spärr tex men det var aldrig ngt snack eller klagan på det, det var en -72:a så det var inga bälten i den och den var det 5 tons totalvikt på. Förarsätet var en Saab skinnstol som oxå var fällbart framåt utan ngn spärr, batterierna satt ju där under. Hade alltid barnen med mig och vi var ofta 5 st i den trots att den var reggad för 2 passagerare men hade aldrig ngr problem med länsman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in