2012-11-12, 14:12
Medlem
Ljungloefs avatar
Jag tänker inte börja tigga.
Om jag håller föreläsningar/kurser gratis och istället säger "Den som så önskar kan efter avslut lägga valfri gåva i burken här framme".
Gåvan/bidraget/donationen är helt frivillig och berättigar inte till någon vara/tjänst utöver den föreläsning man just lyssnat på. Det är ingen förutsättning för att få deltaga nästa gång eller att få något kursmaterial.
Om jag håller en serie föreläsningar så behandlas varje tillfälle för sig och deltagare ger inga gåvor i förskott.

Vad säger juristerna och entreprenörerna i församlingen?

Jag är inte ute efter råd/sarkasmer om upplägget i sig. Jag är bara osäker på den skattetekniska biten.
Hur betraktas sådan inkomst? Gåvoskatten är ju avskaffad men här handlar det om summor i storleksordningen 5-10 x 50-200:-/tillfälle.
Är idén att "skänka" bort en tjänst så otänkbar att det hela faller utanför reglementet? Har svårt att tänka mig detta.
Jag förutsätter förstås att all s.k. trygghet som kommer med reguljär inkomst faller bort helt.
Citera
2012-11-13, 00:10
Medlem
arboratoruss avatar
Någon skattejurist på Flashback kan säkert peka på paragrafer och domstolspraxis men du bör nog vara beredd på att Skatteverket ser igenom detta. De kontanter du får i burken är inte genuina gåvor utan betalning för den tjänst du utför.
Citera
2012-11-13, 17:46
Medlem
Ljungloefs avatar
Jag misstänker att det finns en hake. Frågan är vilken och om det finns vägar runt. I juridikens värld kan ibland ett komma eller en viss oformulering göra ologisk men ändå påtaglig skillnad.
Shopenhauer var f.ö. en uppfriskande dysterkvist. Gillar'n skarpt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in