• 1
  • 2
2012-11-12, 12:25
Medlem
Tjena allihopa. Jag hade tänkt diskutera ämnet "att bli engelska lärare i Japan".

Jag har en mängd frågor och jag hoppas ni kan hjälpa mig med detta.

Innan frågorna så vill jag säga varför en av mina drömmar är att bli engelska lärare i Japan.
Om ni inte känner för att läsa detta kan ni gå direkt till frågorna som är listar här nedanför.

Min dröm är faktiskt mer om att bosätta mig i Japan än att bli Engelska lärare. Men att bli läraren något jag har tyckt kan bli väldigt kul. Helst inom ämnerna, Musik, eller Engelska och Svenska till studenter.
Jag har redan bott i Japan i ett år och kom hem för ca 2 mån sen. Med hjälp av CSN och gogonihon.se så valde jag att uppleva det land som intresserar mig så sjukligt mycket. Jag studerade endast Japanska under det året på en språkskola i Kyoto. Och jag längtar rejält tillbaka.
Engelska lärare är något Japan behöver väldigt mycket av och överallt letar som efter utländska människor som är flytande som kan lära ut. Flera ställen kräver så klart universitets/högskoleutbildning.
Men det finns faktiskt andra privata skolor där dom letar efter bara människor som är flytande inom Engelska. För att Japaner har näst till ingen Engelska förståelse eller tal. I Tokyo har dom det lite bättre och kan förstå och tala lite eftersom det är en stor turist och business stad. Men jag bodde i kyoto och träffade väldigt sällan Japaner som jag kunde kommunicera med på engelska.
Så jag älskar landet, folket, kulturen och vill hemskt gärna bosätta mig där. Och enklaste sättet som jag har förstått är att bli Engelska Lärare eller en Guide men då krävs det att vara flytande i Japanska. Då Engelsk Lärare kräver många allt från nybörjarJapanska till flytande.

* Vad finns det för olika ställen där man kan utbilda säg till lärare som passar i Japan?
* Hur lång är dessa studier? Finns det olika långa?
* Har jag så tur att det finns någon med erfarenhet här? Kan du i så fall berätta allt det viktiga?
* Jag letar alltså då efter en skolande man kan studera till Engelska, Japanska och kanske även Musik lärare. Hur många areor kan man studera samtidigt? Engelskan är såklart viktigast men man vill gärna förbättra Japanskan så den räcker för lärare.

Om ni har något att tillägga så uppskattar jag det!
Citera
2012-11-12, 13:15
Medlem
Det lättaste sättet för en non-Native är vad jag vet typ inom IT och väldigt svårt att bli lärare där i engelska som svensk. Med extrem tur eller extremt bra meriter kanske.
Citera
2012-11-12, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haannes
Det lättaste sättet för en non-Native är vad jag vet typ inom IT och väldigt svårt att bli lärare där i engelska som svensk. Med extrem tur eller extremt bra meriter kanske.

Inte så svårt som du tror, tror jag. Talar du efter egen eller annans erfarenhet eller gissar i bara?
Jag har bott där och sätt ansökningar och oftast vill dom ha en flytande talare. Vissa säger även att dom vill ha en Native från ett engelsktalande land för såklart vill dom ha de bästa.

Jag kam säga att jag har rätt bra meriter. Mina bästa vänner är halv engelska och vuxit upp med deras engelska. Fått VG i Gymnasiet och pluggade ingenting. Rörde inte ens boken. Och de beror på plan att jag har varit med en Gaming Community från USA och talat med dom sen jag var 15 år och är fortfarande med där. Jag vet att min engelska är riktigt bra och många säger det men jag vet även att jag måste förbättra den ifall jag ska effektivt kunna lära ut.

Och mina lärare i Japan rek mig och andra med bra engelska att söka till ett deltids engelska lärare jobb för privat personer eller små ungar för de räcker som sagt ingen universitets utbildning. Men om man vill lära ut i heltid så måste man ha universitets utbildning säger dom.
Citera
2012-11-12, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyIsak
Inte så svårt som du tror, tror jag. Talar du efter egen eller annans erfarenhet eller gissar i bara?
Jag har bott där och sätt ansökningar och oftast vill dom ha en flytande talare. Vissa säger även att dom vill ha en Native från ett engelsktalande land för såklart vill dom ha de bästa.

Jag kam säga att jag har rätt bra meriter. Mina bästa vänner är halv engelska och vuxit upp med deras engelska. Fått VG i Gymnasiet och pluggade ingenting. Rörde inte ens boken. Och de beror på plan att jag har varit med en Gaming Community från USA och talat med dom sen jag var 15 år och är fortfarande med där. Jag vet att min engelska är riktigt bra och många säger det men jag vet även att jag måste förbättra den ifall jag ska effektivt kunna lära ut.

Och mina lärare i Japan rek mig och andra med bra engelska att söka till ett deltids engelska lärare jobb för privat personer eller små ungar för de räcker som sagt ingen universitets utbildning. Men om man vill lära ut i heltid så måste man ha universitets utbildning säger dom.

Från vad jag läst. Sett en svenska som jobbar där dock. Men att bli anställd och jobba med privatpersoner under radarn är ju en annan sak. Som sagt med tur och extremt bra meriter går det säkert. Bra betyg, ta studierna i England, några certifikat. Möjligt är det nog, men lätt tror jag inte. Då skulle nog många redan varit där.

Hon har en Blogg som heter:"Johanna igen" eller något i den stilen. Googla på internet så hittar du den.
Senast redigerad av Haannes 2012-11-12 kl. 13:52.
Citera
2012-11-12, 14:05
Medlem
Citat:
Från vad jag läst. Sett en svenska som jobbar där dock. Men att bli anställd och jobba med privatpersoner under radarn är ju en annan sak. Som sagt med tur och extremt bra meriter går det säkert. Bra betyg, ta studierna i England, några certifikat. Möjligt är det nog, men lätt tror jag inte. Då skulle nog många redan varit där.

Hon har en Blogg som heter:"Johanna igen" eller något i den stilen. Googla på internet så hittar du den.

Hmm. Det är inte så många svenskar som har en sådan bra engelska. I medelmått har vi bra engelska men vissa har bättre. Och det är inte många som du tror som försöker bli lärare just i Japan med engelska. För dom letar ständigt. Kunde hitta många på en sida som kallades för gaijinpot (har jag för mig den kallades)

Men ja klart du har rätt i din punkt men jag tror inte min punkt är fel.
Citera
2012-11-12, 15:17
Medlem
Munhuggs avatar
Jag var själv i Kyoto under 2006 och studerade japanska, så hur arbetsmarknaden ser ut nu har jag mindre koll på. När jag var där så jobbade en kille från Sverige samt en kille från Frankrike som engelsklärare och båda har fortsatt jobba med det sedan dess. Från deras utsago så har det inte varit allt för svårt att hitta jobb.
Citera
2012-11-12, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Munhugg
Jag var själv i Kyoto under 2006 och studerade japanska, så hur arbetsmarknaden ser ut nu har jag mindre koll på. När jag var där så jobbade en kille från Sverige samt en kille från Frankrike som engelsklärare och båda har fortsatt jobba med det sedan dess. Från deras utsago så har det inte varit allt för svårt att hitta jobb.

Var dom utbildade lärare? Det är lite roligt att ÖVERALLT man läser så ger jänkare en bild av att det är svårt för natives att få jobb medan svenskar ger en helt annan, mer avslappnad bild. Lite sjukt hur man behöver random degree om man är native för att få jobb.
Citera
2012-11-12, 16:07
Medlem
Munhuggs avatar
Citat:
Var dom utbildade lärare? Det är lite roligt att ÖVERALLT man läser så ger jänkare en bild av att det är svårt för natives att få jobb medan svenskar ger en helt annan, mer avslappnad bild. Lite sjukt hur man behöver random degree om man är native för att få jobb.

Nej, ingen av dem. Båda två är dock gifta med japanskor, vilket antagligen kan ha hjälpt dem med kontakter och liknande. Men när jag pratade med dem så sa de att det inte var några problem att hitta jobb. Jag är inte helt hunda på om det rörde sig om tjänster på skolor eller tjänster för privatpersoner, men att få anställning för att lära ut engelska (utifrån vad de sa) skulle inte vara allt för svårt att hitta.

Håller med om att det där med random degree är väldigt märkligt. Jag var inställd på att försöka bli engelsklärare i Korea/Kina för något år sedan, och där är det samma sak. De kräver oftast att man har en kandidatexamen, men inom vilket ämne är mindre relevant - bara man har sitt diplom.
Citera
2012-11-12, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Munhugg
Nej, ingen av dem. Båda två är dock gifta med japanskor, vilket antagligen kan ha hjälpt dem med kontakter och liknande. Men när jag pratade med dem så sa de att det inte var några problem att hitta jobb. Jag är inte helt hunda på om det rörde sig om tjänster på skolor eller tjänster för privatpersoner, men att få anställning för att lära ut engelska (utifrån vad de sa) skulle inte vara allt för svårt att hitta.

Håller med om att det där med random degree är väldigt märkligt. Jag var inställd på att försöka bli engelsklärare i Korea/Kina för något år sedan, och där är det samma sak. De kräver oftast att man har en kandidatexamen, men inom vilket ämne är mindre relevant - bara man har sitt diplom.

Har du gett upp det eller? Att vara gift tror jag ger dig rättigheter till vilket jobb som helst på samma villkor som en japan.
Citera
2012-11-12, 16:24
Medlem
Munhuggs avatar
Citat:
Har du gett upp det eller? Att vara gift tror jag ger dig rättigheter till vilket jobb som helst på samma villkor som en japan.

Jepp, jag har gett upp den aspirationen. Det var min backup-plan ifall jag inte skulle komma in på min master, vilket jag gjorde. Men det är fortfarande något som jag hade tyckt varit väldigt intressant att göra, så om allt går åt helvete efter examen så kanske jag återupplivar den idéen.

Dåligt klargjort av mig, men år 2006 var ingen av dem gifta utan de gifte sig 2009 (svensken) och 2011 (fransosen). Fortfarande så kan deras respektive varit anledningen till varför de fick jobben, det kan jag inte utesluta.
Senast redigerad av Munhugg 2012-11-12 kl. 16:54.
Citera
2012-11-12, 16:43
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:

Rättigheter betyder ju dock inte så mycket i sammanhanget, ska man konkurrera med en infödd japan så lär man förlora i 99 fall av 100
Citera
2012-11-12, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Rättigheter betyder ju dock inte så mycket i sammanhanget, ska man konkurrera med en infödd japan så lär man förlora i 99 fall av 100

Sa bara det är möjligt, inte att man betraktas som Japan. Vet att det finns en som har sin egen scrapyard.
Senast redigerad av Haannes 2012-11-12 kl. 18:12.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in