Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83
Det är ju både konservativt och radikalt, konservatismen värnar om gamla traditionella ideal (som slöja, återhållsamhet, familjeheder etc.) men saknar nästan alltid förmågan att återskapa och behålla dem i ett längre perspektiv. För att göra det krävs radikalism, så konservativa ideal + radikal handlingskraftighet ≈ Heladageniskogens politik.

Ja typ...men konservatism handlar mer om att bevara en redan existerande ordning, medan i mitt fall är det mer att skapa en ny med konservativa eller snarare gamla ideal.
Jag skulle säga att det är traditionalistiskt, men inte som i något djälva identitär arierhedningindienflum eller den religionsfilosofiska traditionalismen utan
primordial urtraditionalism, den mest grundläggande och råa kraften i människan (vilket inte nödvändigtvis är galet och barbariskt alla gånger) alltså som det jag kallar blattestamkraft och urnegerns andekraft ibland.
Dessa ideal skall okuperat blandas, syntetiseras och införas i det moderna samhället tillsammans med all annan kultur som varit mellan den "primordiala tiden" och den moderna tiden för att skapa en sorts perfekt blandning som vilar på alla grundstammar.
Exempelvis slöja. Kvinnan ikläder sig slöjan som ett urgammalt tecken på underkastelse för samhällets normer, hon tar hand om en familj och så vidare samtidigt som hon lever ett annars relativt modernt liv, kör bil, kanske har en utbildning/jobb och så vidare.