2012-11-12, 01:41
  #1
Medlem
För ungefär 18 månader sen åkte jag med min familj till Italien med bil. Vi spenderade en dag (Ca 7 timmar) i Rom med bilen och nu har vi nyligen fått fyra stycken böteslappar för trafikförseelser i Rom där vi tydligen har åkt på någon väg som man inte fått åka på och blivit filmade elektroniskt av någon automatisk kamera.

Vi ringde till polisen för att säkerställa att det inte var något lurendrejeri eftersom det faktiskt var ett och ett halvt år sen vi var där, men de bekräftade att det var riktiga böter och förklarade att man måste ha något slags klistermärke i vissa länder som turist för att inte få massa konstiga böter som dessa.

Jag tror att de var på 900 kr styck (Totalt 3600) och undrar nu om man behöver betala dem eller ej? Polisen sa så klart att vi borde göra det men jag undrar hur det egentligen ligger till. Vad är det värsta som kan hända om man avstår från att betala?
Citera
2012-11-12, 02:13
  #2
Medlem
TerryTibbss avatar
Skicka i sopen, se till att du inte blir delgiven.
Citera
2012-11-12, 07:25
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OskarD
Vad är det värsta som kan hända om man avstår från att betala?

Inom EU så är det inga faktiska problem att driva in böter. Så, den italienska staten kan helt enkelt kontakt kronofogden och ta kravet den vägen.

Hur vanligt det är att det sker vet jag inte. Jag känner till händelser rörande Norge (Inte EU-medlem, jag vet), England och Frankrike
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2012-11-12 kl. 07:29.
Citera
2012-11-12, 14:08
  #4
Medlem
Tidigare tråd med intressant artikel i DN: https://www.flashback.org/p39986178

Citat:
Ursprungligen postat av TerryTibbs
Skicka i sopen, se till att du inte blir delgiven.
Undvika delgivning av KFM:s krav, vad skulle han tjäna på det? Orkar de bara ta det tillräckligt långt så blir han slutligen delgiven ändå, genom kungörelse.

I regel krävs en giltig exekutionstitel (såsom dom, godkänt strafföreläggande osv) för att skulden ska anses vara fastställd. Annars kan KFM inte göra något. Men man har säkert skrivit in någonstans att sådant som utfärdats av utländska myndigheter ska ha en direkt verkan i Sverige. Frågan är bara vart?
Citera
2012-11-12, 15:08
  #5
Medlem
Oneways avatar
Min far fick ett par böter från Rom för några år sedan (körde på gata som var avstängd vissa tider, plåtpolis tog bild).
Dom jagade honom ganska duktigt innan vi faktiskt betalade skiten via någon suspekt sida a'la 90-talet. Kollade dock upp allt och sidan var 100% legit.

Mitt råd är att betala så blir du av med det, dom kommer nog inte ge sig.
Citera
2012-11-13, 02:42
  #6
Medlem
Detta är en intressant och knepig fråga!

Jag har den uppfattningen, att det dels beror på vilken typ av böter det handlar om, dels i vilket land böterna avkrävs, och även vilka summor det handlar om.

Jag har av initierad källa erfarit, att böter/straffavgift för att resa utan giltig biljett i tunnelbanan eller på fjärrtåget inte alls nödvändigtvis kommer att avkrävas den som anses skyldig i hemlandet. Säg att den som stoppas i en biljettkontroll uppger en falsk adress i t. ex. Österrike (=landet i fråga). Visserligen måste han uppvisa pass - men nationaliteten spelar här ingen roll. Böterna/straffavgiften blir kvar i landet där brottet/förseelsen begicks.

Trafikböter, som i detta Ts fall kanske hanteras annorlunda - men ofta är byråkratin häpnadsväckande stelbent inom EU, och kryphål lär det finnas gott om...
Citera
2012-11-13, 08:25
  #7
Medlem
TerryTibbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sour-appl
Tidigare tråd med intressant artikel i DN: https://www.flashback.org/p39986178


Undvika delgivning av KFM:s krav, vad skulle han tjäna på det? Orkar de bara ta det tillräckligt långt så blir han slutligen delgiven ändå, genom kungörelse.

I regel krävs en giltig exekutionstitel (såsom dom, godkänt strafföreläggande osv) för att skulden ska anses vara fastställd. Annars kan KFM inte göra något. Men man har säkert skrivit in någonstans att sådant som utfärdats av utländska myndigheter ska ha en direkt verkan i Sverige. Frågan är bara vart?

De har ju inte ens sakerstallt vem som korde bilen sa det ar ju bara dra ut pa allt, de kommer aldrig ga fullt ut anda.
Citera
2012-11-13, 10:01
  #8
Medlem
Medlemsstaterna i EU kan driva in varandras botar som härrör från brottmål. I Sverige regleras detta av lagen om erkännande och verkställighet av bötesstraff inom Europeiska unionen. För att något annat land ska kunna begära verkställighet krävs dock en lagakraftvunnen dom/bot/strafföreläggande.
Citera
2012-11-14, 20:50
  #9
Medlem
Så jag bör alltså betala?
Citera
2012-11-14, 22:36
  #10
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OskarD
Så jag bör alltså betala?

Ptja, om du tror att Italienska staten inte orkar bry sig så kan du hoppa över det.

Men om de bryr sig så kommer du ju att få betala inkassokostnaderna också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in