2012-10-22, 18:53
Medlem
karloskars avatar
Det gick visst lite fort med hyrbilen i Frankrike i somras.

För någon vecka sedan kom det hem 2 böter om totalt ca 300 Euro

Allt skrivet på administrativ franska. De torde ha fått mina uppgifter från hyrbilsfirman.

Nu till min fundering.

1. Skall jag betala denna?
2. Vad riskerar jag om jag inte betalar?

Jag är inte fransk medborgare och äger inga fastigheter i Frankrike.
Citera
2012-10-22, 18:54
Bannlyst
låt den vara och vänta och se vad som händer,åkte på böter en gång i franska alperna slängde lappen såg aldrig något mera av den boten
Citera
2012-10-22, 18:59
Medlem
Ja bara vänta och hoppas. Åkte ur för samma sak i Estland. Inte hört nåt än, de var snart ett år sen...
Citera
2012-10-22, 19:11
Medlem
Avvakta till en början och bestrid om dem återkommer. Kan ju varit någon annan som körde hyrbilen. Går det att identifiera att det är du på kortet?
Citera
2012-10-22, 19:25
Medlem
De kommer kontakta kronofogden som samarbetar med myndigheter i Europa!
Citera
2012-10-22, 19:34
Medlem
Det är bara till att gilla läget och betala.
Franska myndigheter är nitiska så man kommer sällan undan.

Betalar du inom 48 dagar och via Internet så betalar man det lägre beloppet på boten - https://www.amendes.gouv.fr/portail/index.jsp

Hemsidan är även tillgänglig på engelska och betalning med Visa och MC fungerar.

Tyvärr är det inte mycket att bestrida då franska kameror fotograferar bilen bakifrån och inte framifrån med identifikationskrav som i Sverige..

Det är alltid lika trist men trösta dig med att det hade varit tre gånger så dyrt i Sverige.
Citera
2012-10-22, 19:42
Medlem
karloskars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoken16
Det är bara till att gilla läget och betala.
Franska myndigheter är nitiska så man kommer sällan undan.

Betalar du inom 48 dagar och via Internet så betalar man det lägre beloppet på boten - https://www.amendes.gouv.fr/portail/index.jsp

Hemsidan är även tillgänglig på engelska och betalning med Visa och MC fungerar.

Tyvärr är det inte mycket att bestrida då franska kameror fotograferar bilen bakifrån och inte framifrån med identifikationskrav som i Sverige..

Det är alltid lika trist men trösta dig med att det hade varit tre gånger så dyrt i Sverige.

Tack för sakligt svar.

Jag känner till att det normalt är ägaren av bilen som svarar för böter. I detta fall alltså bilfirman.

Frågan handlade därför om hyrbilsinnehavare har andra regler, hur de samarbetar med fogden etc etc.

Jag råkar vara francophone, men det finns ju en uppsjö människor som inte torde fatta något alls om vad som dimper ner i lådan. Ingen foto fanns bifogat.

Jag kände det som långsökt att svenska kronofogdemyndigheten skulle acceptera detta som giltig fordran alls, med tanke på att själva utskicket helt är på franska.
Citera
2012-10-22, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karloskar
Tack för sakligt svar.

Jag känner till att det normalt är ägaren av bilen som svarar för böter. I detta fall alltså bilfirman.

Frågan handlade därför om hyrbilsinnehavare har andra regler, hur de samarbetar med fogden etc etc.

Jag råkar vara francophone, men det finns ju en uppsjö människor som inte torde fatta något alls om vad som dimper ner i lådan. Ingen foto fanns bifogat.

Jag kände det som långsökt att svenska kronofogdemyndigheten skulle acceptera detta som giltig fordran alls, med tanke på att själva utskicket helt är på franska.

Beroende på vilken hyrbilsfirma du anlitat så finns även en risk att det dimper ned ett kvitto där de snällt meddelar dig att de belastat ditt kreditkort med x antal euro för att täcka de administrativa kostnaderna att ta fram hyrbilsuppgifterna till de franska myndigheterna.

Hertz tar €20 i alla fall...

Tyvärr är det inte som förr då det var relativt riskfritt att strunta i att betala böterna men det är en industri som årligen fyller på statskassan med ca €700 miljoner.

Sedan ett par år tillbaka så samarbetar KFM med sin franska motsvarighet (se DN:s artikel från 2010) - http://www.dn.se/nyheter/sverige/kraven-skarps-pa-fortkorare .
Senast redigerad av snoken16 2012-10-22 kl. 21:19.
Citera
2012-10-23, 16:47
Medlem
Intressant artikel i DN.

Hur har man trixat med lagen för att lapparna som de utländska myndigheterna skickar ska anses vara en giltig exekutionstitel?
Citera
2013-10-02, 14:09
Medlem
Vad tror ni om metron? Skickar dem verkligen hem en bot från metron i Paris?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in