• 1
  • 2
2005-04-14, 20:05
Bannlyst
Jag har ett problem som jag hoppas att kunna få lite hjälp med och tips utav er här på FB
Det är nämligen så att när jag ska hålla presentationer m.m så får jag högre puls, häftigare andning och mina händer skakar som asplöv i en vårstorm .
Det spelar ingen roll hur förberedd jag är eller hur bra jag känner de i publiken, jag är fortfarande lika skakig.
Har hört om ett medel som jag tror heter Beta-blocker som ska slå ut vissa proteiner i kroppen och på så sätt få dig lugnt. Ända nackdelen är att det är hjärtmedicin och kan ha en del biverkningar .
Vad rekomenderar ni att göra, ska man gå till sin husläkare, läkare på skolan m.m tips välkomnas.
Citera
2005-04-14, 21:54
Medlem
Avva66s avatar
Jag känner igen det där, det spelar ingen roll hur lugn man är
före, för när det är dags så darrar man som.. ja.
Det kan ju också vara som så att du är rätt oerfaren som jag är,
och då går det förmodligen över.
Citera
2005-04-14, 22:23
Medlem
Agent Coopers avatar
Träning träning och åter träning! Detta fenomen är vida känt. Men det går faktiskt att träna bort.
Olika varianter:
http://www.inrelycka.com/talainforpublik.php
http://www.expressen.se/index.jsp?a=245561
http://fy.chalmers.se/~doda/presenta...ik_2005/pm.htm
http://www.retorik.com/tala/forberedelse.html
Citera
2005-04-14, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Jag känner igen det där, det spelar ingen roll hur lugn man är
före, för när det är dags så darrar man som.. ja.
Det kan ju också vara som så att du är rätt oerfaren som jag är,
och då går det förmodligen över.
Jupps går första året på gymnasiet så det är först nu som jag har börjat hålla riktigt mycket föredrag...

PS: tack för svaren
Citera
2005-04-14, 22:53
Medlem
PreDampors avatar
Rampfeber behandlas via mental träning, övning.
Finns böcker om detta på biblioteket.
Eller så behandlar man via läkemedel i form av adrenerga betablockerare exempelvis propranolol. Betablockerare är läkemedel som används bland annat vid högt blodtryck, som förebyggande behandling av kärlkramp och efter hjärtinfarkt för att skydda hjärtat mot en ny infarkt. Det kan också användas vid vissa typer av oregelbunden hjärtrytm.

Fysiologi / farmakologi

Citat:
Adrenalin och noradrenalin är hormoner som frisätts när kroppen utsätts för stress, till exempel vid fysisk eller psykisk ansträngning. När halten av dessa hormoner ökar i blodet stiger blodtrycket.

I kroppens blodkärl och i hjärtat finns mottagare för adrenalin och noradrenalin, så kallade betareceptorer, som hjälper till att reglera blodtrycket. Betablockerande läkemedel blockerar dessa mottagare så att hormonerna inte kan utöva sin fulla effekt på dem. På så sätt dämpas hormonernas naturliga effekter i kroppen.

När adrenalinet och noradrenalinet hindras från att verka fullt ut på hjärtat och i blodkärlen, blir rytmen långsammare. Hjärtats slag blir heller inte lika kraftfulla. Hjärtat får lättare att arbeta och behöver mindre syre. Betablockerare sänker på det här sättet blodtrycket och minskar risken för kärlkrampsanfall.

Det finns olika sorters betareceptorer i kroppen till exempel i hjärtat, i blodkärlen och i luftvägarna. Atenolol verkar specifikt på de betareceptorer som finns i hjärtat och kallas därför för en selektiv betablockerare. Atenolol påverkar inte andningsvägarna lika mycket som de så kallade icke-selektiva betablockerarna.

Atenolol börjar verka efter två till fyra timmar och effekten varar i minst tjugofyra timmar.

Källa infomedica.se
Citera
2005-04-14, 23:05
Medlem
PreDampors avatar
Länkar

http://www.infovoice.se/fou/bok/10000031.htm

http://www.retorik.com/tala/

http://www.its.bth.se/staff/nwe/licr...ionsteknik.pdf
Citera
2005-04-15, 11:48
Medlem
Det verkar som om ni går på lite väl hårt här, ska killen börja ta medicin och köpa böcker för han har nervös för att hålla föredrag i skolan (ettan på gymnasiet)?

Försök att hålla dig lugn innan bara, börja med mindre grupper (fem pers). Det är iallafall så våra lärare har börjat med presentationer nu i början...Sedan halvklass, sedan helklass, sedan aulan...

Trial and error!

// peakk
Citera
2005-04-15, 13:48
Medlem
Ninjans avatar
Annars var det skönt att läs om att någon mer än jag har det. Jobbar med presentationer en del i yrkeslivet och jag känner fortfarande av samma jävla symptom. Lite saker som hjälper är att öppna med en onliner dock. Skrattar folk så (iallafall för mig) rinner all stressen ur i ett trollslag. Nackdelen är att om du bommar skämtet så blir du nervös x 2.5 istället

tips emottages faktiskt tacksamt från min sida med
Citera
2005-04-16, 18:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av peakk
Det verkar som om ni går på lite väl hårt här, ska killen börja ta medicin och köpa böcker för han har nervös för att hålla föredrag i skolan (ettan på gymnasiet)?

Försök att hålla dig lugn innan bara, börja med mindre grupper (fem pers). Det är iallafall så våra lärare har börjat med presentationer nu i början...Sedan halvklass, sedan helklass, sedan aulan...

Trial and error!

// peakk
jag var inne på att ta sådana betblocker innan men har väll insett att det är bättre med träning
förövrigt så spelar det ingen roll hur lugnt jag är när jag börjar att tala ökar min puls osv.
Citera
2005-04-16, 18:44
Medlem
hårdkårs avatar
Hade matematik redovisning inför klassen i sjuan. Allt gick åt skogen alla satt och garvade eftersom allt jag gjorde blev helt fel. Jag lyckades lösa talet och allt gick vägen till slut, dock lite flummigt. Kallades klassens klown i hela högstadiet sen.
Men nu mer har jag ingen ångest eller dylikt när jag ska redovisa eller tala inför folk.
Citera
2005-04-16, 19:13
Medlem
tulans avatar
Beta-blockerare (Inderal). De svagaste hjälper bra mot dessa symtom. De kallas bl.a "violinistpiller" då många nervösa artister tar en tablett innan de går upp på scen.
Citera
2005-04-17, 11:19
Medlem
försök i alla fall inte hålla pappren stilla i handen, då syns det så mycket bättre och du kan ändå inte läsa från dem, lägg dem på ett bord och stöd dig mot det lite, du kan gestikulera lite också så att dom håller ögonen till handen din istället för att lägga märke till att du darrar som en tok. ang pappren så kommer du ändå inte kunna/hinna läsa speciellt mycket från dem utan att det blir så att du står där och citerar pappret, så se till att du kan innhållet tämligen bra och fyll ett papper med stödord i tämligen stor storlek. att ha alltför lite material som man inte kan speciellt bra får en bara nervösare när man efter en halv minut kommit igenom hälften av texten, upptäcker att man missade några rader och skall försöka passa in dem, blir otrevligt ostrukturerat.

men annars så har folk rätt mycket överseende, du står där och det är första gången, du lär inte börja kritisera personen som håller föredrag, och det bör inte heller någon annan göra med dig. är ju även gymnasie så folk bör betee sig som folk.

piller ska du väl inte stoppa i dig, isåfall gör du det till en vana, du vänjer dig nog annars också efter ett par gånger, så bry dig inte om darrningarna utan håll föredraget bara. alla darrar, men man lägger inte märke till det sååå mycket, lär väl synas att du är närvös i det att ditt ansikte får en lite rödare nyans i vilket fall som helst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in