2005-04-14, 18:05
Medlem
Rasss avatar
nån som vet nån internetbutik som säljer cs gas och som skickar till sverige? Pepparspray och tårgas är ointressant
Citera
2005-04-14, 18:08
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rass
nån som vet nån butik som säljer cs gas och som skickar till sverige? Pepparspray och tårgas är ointressant

CS är tårgas.
Citera
2005-04-14, 18:10
Medlem
Rasss avatar
cs är nervgas även kallad knockout gas, man kan knappt stå upp efter en skur
Citera
2005-04-14, 18:24
Medlem
Telefinkens avatar
Lånar tråden lite..

Stämmer det att CS-gas är en "nervgiftsgas"? Jag har en polares polares morsa som har en sån oanvänd. Security Police "CS-Eurogas Super Paralisant" Trilliarde står det på den. är den mer effektiv än vanlig tårgas? Vad är skillnaden på den och vanlig tårgas?
Citera
2005-04-14, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Telefinken
Lånar tråden lite..

Stämmer det att CS-gas är en "nervgiftsgas"? Jag har en polares polares morsa som har en sån oanvänd. Security Police "CS-Eurogas Super Paralisant" Trilliarde står det på den. är den mer effektiv än vanlig tårgas? Vad är skillnaden på den och vanlig tårgas?
Cs gas är ingen "nervgiftsgas", CS gas (aka chlorobenzylidene malonitrile) är en icke-dödlig upplopp controll agent. Jag tror att i "tårgas" burkar så är det ej samma conc. och mängd som i millitär tårgas...
Citera
2005-04-14, 19:25
Medlem
Har personligen andats cs-gas några gånger och det är ju inte direkt trevligt men någon "nervgas" är det absolut inte.
Citera
2005-04-14, 19:26
Medlem
Wittgensteins avatar
CS är en form av tårgas, ja.
Citera
2005-04-15, 12:22
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rass
cs är nervgas även kallad knockout gas, man kan knappt stå upp efter en skur

I fablernas värld kanske. CS är tårgas. På varenda tårgasburk i västvärlden står det CS. Pepparspray är mycket värre än CS. Fråga en polis. Det är därför de har pepparspray och inte CS. Att CS skulle vara nervgas är skitprat.
Citera
2005-04-16, 17:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
I fablernas värld kanske. CS är tårgas. På varenda tårgasburk i västvärlden står det CS. Pepparspray är mycket värre än CS. Fråga en polis. Det är därför de har pepparspray och inte CS. Att CS skulle vara nervgas är skitprat.

Men det är alldeles förbenat svårt att sikta med den lilla sketna strålen från en burk pepparspray. Min (högst empiriska) åsikt är att ett tjockt moln riktigt stark tårgas mellan dig och angriparen och sen benen på ryggen, är bästa försvar om det är det man är ute efter.
Citera
2005-04-16, 23:30
Medlem
Jomazis avatar
Använd vattenpistol? Bör inte vara så svårt att extrahera capsaicin (se tråden i K&P-avdelningen) ifrån chilifrukt, och ha det i sin alldeles egna pepparpistol.
Citera
2005-04-17, 00:07
Medlem
Enders avatar
Förkortningen CS står faktiskt inte för någon kemisk substans, utan lär bero på att mannen som uppfann tårgas hade initialerna C och S.
Citera
2005-04-17, 00:13
Medlem
amfolyts avatar
Citat:
Förkortningen CS står faktiskt inte för någon kemisk substans, utan lär bero på att mannen som uppfann tårgas hade initialerna C och S.

Jaha.... jag trodde ju att man använde förkortningen "CS Gas" för att dem använder den gasen i Counter-Strike...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in