2005-04-17, 00:23
Medlem
Enders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amfolyt
Jaha.... jag trodde ju att man använde förkortningen "CS Gas" för att dem använder den gasen i Counter-Strike...

Jodå, allting i hela världen har sitt ursprung i Counter-Strike. Det är faktiskt så att universum inte fanns innan CS släpptes. Det är en fet Matrix-illusion att det fanns saker och människor innan CS.
Citera
2005-04-17, 00:51
Medlem
amfolyts avatar
Citat:
Jodå, allting i hela världen har sitt ursprung i Counter-Strike. Det är faktiskt så att universum inte fanns innan CS släpptes. Det är en fet Matrix-illusion att det fanns saker och människor innan CS.

Najjs som faen ^^ Det betyder alltså att HE är big-bang?
Citera
2005-04-17, 09:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ender
Förkortningen CS står faktiskt inte för någon kemisk substans, utan lär bero på att mannen som uppfann tårgas hade initialerna C och S.

What is CS gas?

CS, which stands for 0-Chlorobenzalmalononitrile, is actually a white solid powder usually mixed with a dispersal agent, like methylene chloride, which carries the particles through the air. CS is more stable, more potent and less toxic than the more commonly used CN agent.

http://en.wikipedia.org/wiki/CS_gas
http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/waco/csgas.html

Men frågan är vart kommer S:et in? Kanske de har sagt S istället för Z för att det var enklare?
Citera
2005-04-17, 12:58
Medlem
Enders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spetznas
Kanske de har sagt S istället för Z för att det var enklare?

Förefaller högst osannolikt att man byter ut bokstäver i kemiska förkortningar för att det skulle bli enklare. Dessutom är Z i Chlorobenzalmalononitrile ingen begynnelsebokstav i någon av beståndsdelarna.

Tyvärr har jag ingen källa till mitt påstående om CS. Och jag har heller inte hittat något på nätet som vare sig bekräftar eller förnekar det. Jag fick lära mig namngivningen av CS på en NBC-kurs i Försvarsmakten i mitten av 90-talet. Jag vill ha mer övertygande bevisning än ovan för att ändra uppfattning om den saken.
Citera
2005-04-17, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ender
Förefaller högst osannolikt att man byter ut bokstäver i kemiska förkortningar för att det skulle bli enklare. Dessutom är Z i Chlorobenzalmalononitrile ingen begynnelsebokstav i någon av beståndsdelarna.

Tyvärr har jag ingen källa till mitt påstående om CS. Och jag har heller inte hittat något på nätet som vare sig bekräftar eller förnekar det. Jag fick lära mig namngivningen av CS på en NBC-kurs i Försvarsmakten i mitten av 90-talet. Jag vill ha mer övertygande bevisning än ovan för att ändra uppfattning om den saken.
Hmm, man får ta och kolla i boroshyren om kemiska vapen från FOI...
Citera
2005-04-17, 15:16
Medlem
Khaymans avatar
Blev lite nyfiken - uppgooglat:

Citat:
Ursprungligen postat av http://encyclopedia.laborlawtalk.com/teargas
Popular tear gases include the eye irritants CS, CN, CR, and the respiratory irritant OC pepper spray.
...
Among a long series of substances, three have become of greater importance than the others. They are effective and imply low risks when used. These substances are chloroacetophenone (codename CN), orto-chlorobenzylidene-malononitrile (codename CS) and dibenz (b,f)-1,4-oxazepine (codename CR). CN was formerly the most widely used tear gas. Today, CS has largely replaced CN and is probably the most widely used tear gas internationally.
...
CN and CR are, thus, difficult to decompose under practical conditions, whereas CS can easily be inactivated by means of a water solution. Skin is suitably decontaminated by thorough washing with soap and water. CS is then decomposed whereas CN and CR are only removed.
Hmmm.... S=vattenlöslig tårgas? Nix!

Citat:
Ursprungligen postat av http://www.zarc.com/english/non-lethal_weapons/nlt-usaf.html
Riot Control Agent, CS. Ortho-chlorobenzalmalononitrile was made the standard riot control agent by the Army in 1959. The term "CS" is derived from the two scientists, B.B. Carson and R.W. Sloughton, who first prepared it in 1928.
Mysteriet löst?

Khay.
Citera
2005-04-17, 18:10
Medlem
Enders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khayman
Mysteriet löst?

Skulle tro det. Jag hittade detta på Merriam-Webster Online Dictionary under "CS":

"Main Entry: CS
Pronunciation: "sE-'es
Function: noun
Etymology: Ben B. Corson b1896 and Roger W. Staughton died 1957 American chemists
: a potent tear gas used especially for riot control"

Så den förklaring jag fick under NBC-kursen var nästan korrekt. Initialerna var från två uppfinnare, inte en.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in