2012-11-11, 10:39
Medlem
jcarlbergs avatar
Vet att ZFS är känt, inte använt Raid innan förutom en Raid1 med fyra hårddiskar som inte blev ett så bra resultat när Windows släppte en utav dem så det tog evigheter att få tillbaka information.

Jag vill helst ha hårddiskarna i min primära dator för överföringshastighet, kostnad och platsbesparing.

Tänkte först köra Raid1 men ändrat mig till Raid5 för att ev överväga Raid6, dock så verkar detta med "Checksum" vara något som gått mig obemärkt och jag har läst på om det, och det är något man inte kan ignorera helt enkelt, speciellt om man tänkt bygga upp sin Raid under tiden man lever.

1Så mina frågor är om det som ZFS är bättre på (tänker då på saker ur ett säkerhetssynpunkt) finns som mjukvara för Windows.

2Om jag köra via Windows, kommer jag då vara fast med dem? utan att förlora all information vill säga.

3Kan man konvertera mellan Raid nivåer? om, så vilka?
Citera
2012-11-11, 10:56
Medlem
qrizzes avatar
Känns som du menar mjukvaroraid. Alltså det som finns inbyggt i Windows. Då skulle jag inte använda något tillägg. Så kör på Storage Space. Om jag ens skulle köra ett mjukvaroraid...

Rent säkerhetensmässigt så skulle jag satsa på hårdvaroraid.

När du tänker raid. Är det meningen då att du vill att om en disk går sönder så har du en annan eller tänker du på diskhastighet?
Citera
2012-11-11, 11:39
Medlem
jcarlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qrizze
Känns som du menar mjukvaroraid. Alltså det som finns inbyggt i Windows. Då skulle jag inte använda något tillägg. Så kör på Storage Space. Om jag ens skulle köra ett mjukvaroraid...

Rent säkerhetensmässigt så skulle jag satsa på hårdvaroraid.

När du tänker raid. Är det meningen då att du vill att om en disk går sönder så har du en annan eller tänker du på diskhastighet?

Menar Mjukvaruraid, ursäkta.

Nä säkerhet, gärna hastighet men främst säkerhet, därav Raid5 ev 6.

Men tillägg som FastSum borde väll vara något ur säkerhetssynpunkt så man inte får massa skadad data.

Varför skulle du inte köra mjukvaru? förutom ev boost man kan få med inbyggd cache på hårdvaru så har jag inte kunnat läsa om något annat positivt sålänge man inte köper väldigt dyra Raid kort, var väll förr i tiden som Raid var överlägset mjuk.
Citera
2012-11-11, 14:47
Medlem
Zoms avatar
Programvara övriga O/S → Programvara windows

/mod
Citera
2012-11-11, 21:55
Medlem
qrizzes avatar
Jag rekommenderar raid0 eller raid1 om du kör mjukvaroraid.

Nackdelarna med mjukvaroraid är att du blir beroende av CPU och RAM. Blir det en hög belastning på processorn och ram-minnerna så förlorar du prestanda på diskarna och en av fördelarna försvinner med raid. Så om man kör en databas eller annat som kräver hög belastning så rekommenderar jag hårdvarobasead raid.

En raid-kontroller är inte så dyr och ger dig en högre säkerhet och prestanda.
Citera
2012-11-11, 22:03
Medlem
ZFS alla gånger. Beprövat och stabilt och åratals av användande. Storage spaces är helt nytt, skulle inte använda det förrän tidigast om nåt år eller så.
Citera
2012-11-12, 13:09
Medlem
jcarlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qrizze
Jag rekommenderar raid0 eller raid1 om du kör mjukvaroraid.

Nackdelarna med mjukvaroraid är att du blir beroende av CPU och RAM. Blir det en hög belastning på processorn och ram-minnerna så förlorar du prestanda på diskarna och en av fördelarna försvinner med raid. Så om man kör en databas eller annat som kräver hög belastning så rekommenderar jag hårdvarobasead raid.

En raid-kontroller är inte så dyr och ger dig en högre säkerhet och prestanda.

Ska bara köra privat så belastning är inga problem, sitter på en i5 2500k och 16gb ram, lägger hellre 16gb extra och ev en i7 på datorn än lägga pengarna på raid.

Men ifall där finns ett bra raid kort med inbyggd cache för en bra peng så länka gärna.

Tänk på att jag vill kunna ha åtminstone 12st hårddiskar nu och ev 24 om ca 1 år sen efter så blir det nog en dedikerad dator eller raidkort av högre kaliber.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in