2012-11-11, 09:59
Medlem
Har en skinkstek av svensk prima gris som jag tänkte göra smörgåspålägg av.
Alltså koka och sedan skiva tunt med i maskin- går det att göra med vettigt resultat?
Nån som har lämpligt recept - hade tänkt mig tunna skivor och inte julskinka!
Citera
2012-11-11, 11:08
Medlem
Folk äter ju makrill och kallar det pålägg, klart det går, kör på bara, skiva tunt bara..
Citera
2012-11-11, 12:41
Medlem
negerbarns avatar
Jag gjorde något liknande för ca ett år sedan, när jag experimenterade med sous vide. Marinera i salt, peppar, rosmarin och en liiten skvätt flytande rök. Knyt in i dubbla påsar utan luft, om du inte har en vakuumförpackare såklart. Kör i 63 grader i 12-14 timmar för att sen skiva tunt och ha på mackan. Saftigare och köttigare pålägg får man leta efter.
Citera
2012-11-11, 15:46
Medlem
Du är väl införstådd med att det du kommer få närmast kommer smaka som kotlett. Inte för att det är fel med det som smörgåspålägg men av ditt inlägg att döma verkar du tro att du kommer få något skinkaktigt. Jag hade hellre kört steken i ugnen och serverat den med potatis, gräddsås och gelé, resterna kan du ha på mackan.
Citera
2012-11-11, 22:19
Medlem
Huffensfuffenss avatar
Kan rekomendera julskinka på vörtbröd med russin. Gott Vill jag lova!
Citera
2012-11-12, 18:03
Medlem
Jag provade - ingen minns en fegis eller vad säger man..
men jag tror köttet hamnar i stekpannan med lite brynta potatisar istället för på mackan.
Det blev bra men kanske inte vad jag tänkt mig -
Hur gör (industri)proffsen sin pålägg tros?
Citera
2012-11-12, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Jag provade - ingen minns en fegis eller vad säger man..
men jag tror köttet hamnar i stekpannan med lite brynta potatisar istället för på mackan.
Det blev bra men kanske inte vad jag tänkt mig -
Hur gör (industri)proffsen sin pålägg tros?
Det var ju detta jag varnade dig för i mitt tidigare inlägg...
Det du har köpt är en färsk, naturell styckdetalj. Att den heter skinkstek har inget med smörgåsskinka att göra. Smörgåsskinka är rimmad, ibland varmrökt, ibland kokt och dessutom behandlad för att ha en rosa färg som ser aptitligare ut än den grå som är den naturliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in