Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-08, 21:09
  #4585
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Venator och Gogge skötte hela uppspelet, jag råkade stå framför mål Men är det ok, så kör jag nästa.

1) Skapade motpart till Cambridge Five

2) Vänster

3) Oxbridge-kille
Citera
2017-01-08, 21:49
  #4586
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Venator och Gogge skötte hela uppspelet, jag råkade stå framför mål Men är det ok, så kör jag nästa.

1) Skapade motpart till Cambridge Five

2) Vänster

3) Oxbridge-kille

Motpart till Cambridge Five borde ju vara höger! Eller du är bara dryg nu igen? Passar på att ge ett boktips medan jag funderar på dessa tre ledtrådar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Spycatcher

Citera
2017-01-08, 22:15
  #4587
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Motpart till Cambridge Five borde ju vara höger! Eller du är bara dryg nu igen? Passar på att ge ett boktips medan jag funderar på dessa tre ledtrådar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Spycatcher


Det kan finnas fler motparter än politiska
Citera
2017-01-08, 23:08
  #4588
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Venator och Gogge skötte hela uppspelet, jag råkade stå framför mål Men är det ok, så kör jag nästa.

1) Skapade motpart till Cambridge Five

2) Vänster

3) Oxbridge-kille

Det fanns ju en spionring i Oxford, och motpart till Cambridge är ju definitivt Oxford... Arthur Wynn hette dess nyckelperson.
Citera
2017-01-08, 23:12
  #4589
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Motpart till Cambridge Five borde ju vara höger! Eller du är bara dryg nu igen? Passar på att ge ett boktips medan jag funderar på dessa tre ledtrådar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Spycatcher


Boken är absolut läsvärd, men Wright lär ha förstorat upp sin egen roll rätt mycket...
Citera
2017-01-08, 23:16
  #4590
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Det fanns ju en spionring i Oxford, och motpart till Cambridge är ju definitivt Oxford... Arthur Wynn hette dess nyckelperson.

Helt rätt! Var Arthur Wynn jag tänkte på.

Kodboken, rocken och KGBs paraply är ditt!
Citera
2017-01-08, 23:26
  #4591
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Helt rätt! Var Arthur Wynn jag tänkte på.

Kodboken, rocken och KGBs paraply är ditt!

Tack så mycket! Mikrofilm i paraplyhandtaget misstänker jag.

Då börjar vi lite lagom diffust... Vi söker en man man som fick överta befälet för en mycket speciell brigad när en mycket speciell chef hade dött. Efter kriget blev han uppskattad författare, av både skönlitteratur och självbiografiska böcker.
Citera
2017-01-08, 23:51
  #4592
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Efter kriget blev han uppskattad författare, av både skönlitteratur och självbiografiska böcker.

Vänta nu här.. det läste jag något om för inte så längesen Ok, INGEN säger något förrän JAG kommit på det!
Citera
2017-01-09, 09:35
  #4593
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Vänta nu här.. det läste jag något om för inte så längesen Ok, INGEN säger något förrän JAG kommit på det!

Okej, nu får ni andra också svara Jag kommer inte på någon het kandidat. Fick en känsla av att det skulle vara en tysk.....?
Citera
2017-01-09, 11:59
  #4594
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Okej, nu får ni andra också svara Jag kommer inte på någon het kandidat. Fick en känsla av att det skulle vara en tysk.....?

Jag förtydligar gärna att han som sagt blev författare efter kriget... Jünger exempelvis var ju upphöjd författare redan före kriget.

Nästa ledtråd: Vi befinner oss inte på en europeisk krigsskådeplats.
Citera
2017-01-10, 02:42
  #4595
Medlem
Venators avatar
Nästa ledtråd: Hans självbiografi är i tre delar - den första handlar om hans tid som yrkesofficer under 1930-talet, då han bland annat skjuter en tiger. Andra delen, som behandlar 2:a världskriget, har en titel som alluderar på dikt av Kipling. I den dikten nämns en religiös byggnad vars väktare spelar en betydande roll för den författare vi söker...
Citera
2017-01-10, 12:04
  #4596
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Nästa ledtråd: Hans självbiografi är i tre delar - den första handlar om hans tid som yrkesofficer under 1930-talet, då han bland annat skjuter en tiger. Andra delen, som behandlar 2:a världskriget, har en titel som alluderar på dikt av Kipling. I den dikten nämns en religiös byggnad vars väktare spelar en betydande roll för den författare vi söker...

Är ju inte All Souls College-fellow Lawrence, men John Masters? Skrev mycket, var officer i Indien på 30-talet. Väktaren borde ju vara en (eller ett par ) Chinthe.. Vi letar kanske efter den som tog över Chindits efter Orde Wingates flygkrasch. Fast det stämmer ju inte in på "Joe" Lentaigne, gissar på Masters.
__________________
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2017-01-10 kl. 12:33.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback