2024-03-26, 00:15
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Kreativ gissning! Men...

4. ... endast det egna landets medborgare "släpptes in" i byggnaden.

Kan det vara någon av FRAs anläggningar i Stockholm, mindre som Petsamo, fast den byggdes tidigare..
Citera
2024-03-26, 00:22
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Kan det vara någon av FRAs anläggningar i Stockholm, mindre som Petsamo, fast den byggdes tidigare..

Geografiskt är Berlin något närmare än Stockholm och byggnaden är ännu mycket mindre än så.

2b. En gjuten betongplatta.

5. Inför detta projekt gjordes ett studiebesök på Akershus fästning.

Jag kan ju erkänna att detta hus är mycket svårt att hitta på nätet om man inte söker på landets eget språk. Platsen finns utmärkt på Google Maps men på själva platsen finns ingen skylt eller annat som säger vad det har varit (jag har varit där). Men det som skedde där har varit uppe i tråden.
Citera
2024-03-26, 00:48
Medlem
Citat:
Geografiskt är Berlin något närmare än Stockholm och byggnaden är ännu mycket mindre än så.

2b. En gjuten betongplatta.

5. Inför detta projekt gjordes ett studiebesök på Akershus fästning.

Jag kan ju erkänna att detta hus är mycket svårt att hitta på nätet om man inte söker på landets eget språk. Platsen finns utmärkt på Google Maps men på själva platsen finns ingen skylt eller annat som säger vad det har varit (jag har varit där). Men det som skedde där har varit uppe i tråden.

Hmm.. ska vi till Köpenhamn kanske..
Klurar på!
Citera
2024-03-26, 00:56
Medlem
Venators avatar
Citat:
Hmm.. ska vi till Köpenhamn kanske..
Klurar på!

Bra, vi ska till Köpenhamn!

6. Vi befinner oss på vad som då var militärt område vilket passade det behov av diskretion man önskade.
Citera
2024-03-26, 01:19
Medlem
Citat:
Bra, vi ska till Köpenhamn!

6. Vi befinner oss på vad som då var militärt område vilket passade det behov av diskretion man önskade.

Ah, nu tror jag det klarnade lite, det träskjulet där man avrättade landsförrädare? Ligger väl i Christiania idag?
Citera
2024-03-26, 01:40
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ah, nu tror jag det klarnade lite, det träskjulet där man avrättade landsförrädare? Ligger väl i Christiania idag?

Helt rätt, snyggt taget! Henrettelsesskuret på danska. Danskarna införde retroaktivt dödsstraff för landsförrädare efter befrielsen 1945 och efter bland annat studiebesök vid avrättningen av Quisling på Akershus lät man rita och uppföra detta skjul. Trettio av de dödsdömda avrättades på denna plats, den sista 1950. Det som finns kvar är en gjuten betongplatta med en golvbrunn (hu). Jag har också sett uppgiften om Christiana men det stämmer inte. Däremot är det tidigare militärt område. Det är på andra sidan vallgraven från Christiana räknat men mer norrut, nästan i höjd med nya operan. Enklaste sättet att ta sig dit är med färjan från Nyhavn och kliva av vid infarten till marinbasen på Holmen - då är det inte långt att gå.

Danska wikipediasidan:

https://da.wikipedia.org/wiki/Henrettelsesskuret

Bilder finns här:

https://nielsbirgerdanielsen.dk/doedens-skur/

https://www.2-redan.dk/

Tråden vidare till dig med en sval Tuborg och en bricka smørrebrød: Sol over Gudhjem, Dyrlægens natmad, samt Stjerneskud.
Citera
2024-03-26, 01:59
Medlem
Citat:
Helt rätt, snyggt taget! Henrettelsesskuret på danska. Danskarna införde retroaktivt dödsstraff för landsförrädare efter befrielsen 1945 och efter bland annat studiebesök vid avrättningen av Quisling på Akershus lät man rita och uppföra detta skjul. Trettio av de dödsdömda avrättades på denna plats, den sista 1950. Det som finns kvar är en gjuten betongplatta med en golvbrunn (hu). Jag har också sett uppgiften om Christiana men det stämmer inte. Däremot är det tidigare militärt område. Det är på andra sidan vallgraven från Christiana räknat men mer norrut, nästan i höjd med nya operan. Enklaste sättet att ta sig dit är med färjan från Nyhavn och kliva av vid infarten till marinbasen på Holmen - då är det inte långt att gå.

Danska wikipediasidan:

https://da.wikipedia.org/wiki/Henrettelsesskuret

Bilder finns här:

https://nielsbirgerdanielsen.dk/doedens-skur/

https://www.2-redan.dk/

Tråden vidare till dig med en sval Tuborg och en bricka smørrebrød: Sol over Gudhjem, Dyrlægens natmad, samt Stjerneskud.

Ah, har inte varit där, får ta en tur när man är i Köpenhamn nästa gång (Om man överlever resan genom Skåne ) Man tackar! Sitter perfekt nu, lite hungrig

Vad blir detta?

1) Bohem.

2) Cullinandiamanten.

3) The French Connection.
Citera
2024-03-26, 09:52
Medlem
4) En i trio som i sin tur ingick i 27-klubben.

5) Pyramid.
Citera
2024-03-26, 09:58
Medlem
Citat:
Danskarna införde retroaktivt dödsstraff för landsförrädare efter befrielsen 1945
OT Så intressant att de USA trogna har satt prejudikat för detta. Särskilt nu i NATO-tider.
Citera
2024-03-26, 10:24
Medlem
6) 11:42. Det finns en viss koppling mellan ledtråd nr 2 och nr 4, det den kopplingen handlar om hade personen inte på sig här.

7) Tyckte om jazz.
Citera
2024-03-26, 17:16
Medlem
Venators avatar
Citat:
6) 11:42. Det finns en viss koppling mellan ledtråd nr 2 och nr 4, det den kopplingen handlar om hade personen inte på sig här.

7) Tyckte om jazz.

Jag misstänker ju att vi ska till Nordafrika/Egypten och någon som tilldelats Africa Star. Så man kanske borde leta i Eighth Army eller kanske avgränsa sig till 7th Armoured Div. Klurar vidare!
Citera
2024-03-26, 17:29
Medlem
Citat:
Jag misstänker ju att vi ska till Nordafrika/Egypten och någon som tilldelats Africa Star. Så man kanske borde leta i Eighth Army eller kanske avgränsa sig till 7th Armoured Div. Klurar vidare!

Rätt geografiskt, tilldelades inte Africa Star men du är ändå på rätt spår kan man säga

8) RAF Gatow kan vara till hjälp.

9) En film som handlar om personen gjordes på 50-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in