2024-03-26, 18:25
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
10) Ska ha kört ett prank hemma hos ”Knivsmeden” och spelat jazz vid pianot.. Enligt historien ska någon då lämnat rummet.
Citera
2024-03-26, 19:25
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
10) Ska ha kört ett prank hemma hos ”Knivsmeden” och spelat jazz vid pianot.. Enligt historien ska någon då lämnat rummet.

Om han omgicks med Willy Messerschmitt var han hög nazist i de kretsarna var väl inte alla jazzdiggare. Entartete musik förstås, och tyska uttrycket "negermusik" är till och med ett uppslagsord på engelska Wikipedia, noterade jag just. Jazzen var ju förbjuden utom för vetenskapliga studier. Så det kan ju ha varit Hitler själv som lämnade rummet.

Så sannolikt söker vi en flygare. Göring misstänker jag var jazzdiggare i hemlighet, det passar med flygaress och morfinism. Fast detta tror jag ju inte är Göring för vi ska till Nordafrika.

Jagdgeschwader 27? Fast via deras chef Neumann hittar jag att han var konsult vid filmandet av "Der Stern von Afrika" och då hittar jag Hans-Joachim Marseille!

Edit: Som synes ett svar som byggdes upp medan jag letade så jag hoppades ingen postade rätt svar under tiden.
Citera
2024-03-26, 19:50
Medlem
Utan att ha riktigt förstått frågan eller ledtrådarna så vågar jag en gissning från allmän känsla, nu när smartare människor än jag har börjat gissa på flygare o Afrika o tyskar:
Hans-Joachim Marseille, det flygaräss som flygare beundrar mest.

Men helt på det klara på att ett noggrannare studie av ledtrådarna enkelt skulle utesluta honom. Ett skott i mörkret.
Citera
2024-03-26, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Om han omgicks med Willy Messerschmitt var han hög nazist i de kretsarna var väl inte alla jazzdiggare. Entartete musik förstås, och tyska uttrycket "negermusik" är till och med ett uppslagsord på engelska Wikipedia, noterade jag just. Jazzen var ju förbjuden utom för vetenskapliga studier. Så det kan ju ha varit Hitler själv som lämnade rummet.

Så sannolikt söker vi en flygare. Göring misstänker jag var jazzdiggare i hemlighet, det passar med flygaress och morfinism. Fast detta tror jag ju inte är Göring för vi ska till Nordafrika.

Jagdgeschwader 27? Fast via deras chef Neumann hittar jag att han var konsult vid filmandet av "Der Stern von Afrika" och då hittar jag Hans-Joachim Marseille!

Edit: Som synes ett svar som byggdes upp medan jag letade så jag hoppades ingen postade rätt svar under tiden.

Snyggt! Visst är det Hans-Joachim Marseille Ledtrådarna:

1) Bohem, tidvis långt hår, rebell.. Bröt mot regler, dök upp trött och bakfull och förflyttades.

2) Kallades Der Stern von Afrika.

3) Filmen The French Connection från 1971 utspelar sig i Marseille.

4) En av de 27 som mottog Ritterkreuz mit Eichenlaub, Schwertern und Brillanten. Men också en av de tre som aldrig mottog den personligen.

5) Man byggde en pyramid till hans ära i Egypten.

6) Tiden på hans klocka efter att han råkat ut för sin dödliga olycka. Han hade då inte fått sina ”diamanter”.

7) Gillade jazz, och utelivet.

8) Militärhistorisches Museum der Bundeswehr – Flugplatz Berlin-Gatow. Där finns delar från ett flygplan han flög.

9) Mycket riktigt Der Stern von Afrika från 1957.

10) Här ska flera höga nazister blivit chockade och Hitler lämnat rummet

En radiostyrd bf 109 målad i lämpligt kamouflage och frågan till dig!

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hans-Joachim_Marseille
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2024-03-26 kl. 20:05.
Citera
2024-03-26, 19:57
Medlem
Venators avatar
Citat:
Snyggt! Visst är det Hans-Joachim Marseille Ledtrådarna:

1) Bohem, tidvis långt hår, rebell.. Bröt mot regler, dök upp trött och bakfull och förflyttades.

2) Kallades Der Stern von Afrika.

3) Filmen The French Connection från 1971 utspelar sig i Marseille.

4) En av de 27 som mottog Ritterkreuz mit Eichenlaub, Schwertern und Brillanten. Men också en av de tre som aldrig motig den personligen.

5) Man byggde en pyramid till hans ära i Egypten.

6) Tiden på hans klocka efter att han råkat ut för sin dödliga olyckan. Han hade då inte fått sina ”diamanter”.

7) Gillade jazz, och utelivet.

8) Militärhistorisches Museum der Bundeswehr – Flugplatz Berlin-Gatow. Där finns delar från ett flygplan han flög.

9) Mycket riktigt Der Stern von Afrika från 1957.

10) Här ska flera höga nazister blivit chockade och Hitler lämnat rummet

En radiostyrd bf 109 målad i lämpligt kamouflage och frågan till dig!

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hans-Joachim_Marseille

Jag tackar så mycket! Återkommer strax med ny fråga.
Citera
2024-03-26, 19:59
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
Utan att ha riktigt förstått frågan eller ledtrådarna så vågar jag en gissning från allmän känsla, nu när smartare människor än jag har börjat gissa på flygare o Afrika o tyskar:

Men helt på det klara på att ett noggrannare studie av ledtrådarna enkelt skulle utesluta honom. Ett skott i mörkret.

Jodå, fast jag hann före lite. Men du tog på att du kände till honom i förväg och det gjorde inte jag, så snyggt jobbat. Att han beundras av andra flygare och var en speciell person ser man att han har en så lång sida på Wikipedia, jag höll på att fastna på den men insåg att det var bäst att posta svaret först innan jag läste allt.
Citera
2024-03-26, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar

Venator var före Ja, det är lite mer imponerande då han inte vann sina segrar på Östfronten.
Citera
2024-03-26, 20:08
Medlem
Citat:
Jodå, fast jag hann före lite. Men du tog på att du kände till honom i förväg och det gjorde inte jag, så snyggt jobbat. Att han beundras av andra flygare och var en speciell person ser man att han har en så lång sida på Wikipedia, jag höll på att fastna på den men insåg att det var bäst att posta svaret först innan jag läste allt.

Hans-Joachim Marseille anses vara världshistoriens skickligaste jaktpilot.

Rudel som har flest nedskjutna fiendeplan knutna till hans namn var en mer cynisk och strategisk krigare. Medan Marseille flög rakt in i fiendeformationer och litade till den egna överlägsna träffsäkerheten och skickligheten anses Rudel mer litat till fart, situation, position. Nåja, jag är inte flygare men alla militärflygare sätter Marseille på centralposition tempelalkoven.
Citera
2024-03-26, 22:35
Medlem
Venators avatar
Då söker vi...

1. ...ett fortskaffningsmedel för trupp som...

2. ...blev förebild för en mer kända versioner som sedan togs fram på motståndarsidan.

3. Byggdes fram till 1943 men användes kriget ut, mot slutet...

4. ... inte minst för att skicka fram förnödenheter.
Citera
2024-03-26, 23:04
Medlem
Citat:
Då söker vi...

1. ...ett fortskaffningsmedel för trupp som...

2. ...blev förebild för en mer kända versioner som sedan togs fram på motståndarsidan.

3. Byggdes fram till 1943 men användes kriget ut, mot slutet...

4. ... inte minst för att skicka fram förnödenheter.

Flygplan, halftrack, lastbil, båt.. lurigt Drar till med Daihatsu-klassen av landstigningsbåt för en ny ledtråd!
Citera
2024-03-26, 23:06
Medlem
Venators avatar
6. Nio man plus förare, en kulspruta som beväpning. Gjordes några olika versioner inklusive en större prototyp som kom aldrig i produktion.
Citera
2024-03-26, 23:08
Medlem
Venators avatar
Citat:
Flygplan, halftrack, lastbil, båt.. lurigt Drar till med Daihatsu-klassen av landstigningsbåt för en ny ledtråd!

En av dem är det!

Nej, ingen båt, men en habil gissning givet förutsättningarna.

2b. En modell som motståndarsidan tog fram transporterade även djur, fast med en soldat som skulle skjuta djuret om det kom loss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in