2012-11-10, 22:10
Medlem
Hej!

Det är så att jag har fått ett återkrav från CSN att betala tillbaka en viss summa för att jag har fått för mycket studiemedel som jag inte vart berättigad till. Sköt dock upp detta vilket var riktigt idiotiskt av mig.

Gick igenom massa papper nyss och märkte att pengarna skulle va hos CSN tillhanda senast 31 oktober annars skulle det gå till Kronofogden och ansökas om betalningsföreläggande. Har tidigare fått påminnelser men har bara skjutit upp det.

Här står det mer om det: http://www.csn.se/aterbetala/aterkrav

Har alltså fått en räkning, och en påminnelse på det och sedan ett krav, nu är det betalningsföreläggande, men har inte fått brev från Kronofogden än.

Det jag undrar nu är om jag betalar in det med en gång till CSN, kommer jag fortfarande få anmärkning hos kronofogden eller drar CSN tillbaka sin ansökan från dom?

Ni får ursäkta eventuella stavfel, är väldigt stressad just nu.

Tack på förhand!
Senast redigerad av cashflash 2012-11-10 kl. 22:25.
Citera
2012-11-10, 22:25
Medlem
AnCa89s avatar
Ring till CSN på måndag morgon och säg att skulden är betald. Har den gått till KF så ringer du även dit och förklarar att skulden är fullbetald och skriver detta även på delgivningskvittot och bifogar även en kopia på betalningen.

Så enkelt är det, du kan inte på anmärkning förrän du delgivit/erkänt skulden.
Citera
2012-11-10, 22:29
Medlem
Så även om jag skulle få papper från KF på måndag och betalar skulden så blir det ändå ingen anmärkning, det räcker alltså med att skriva under delgivningskvittot och betala?

Tack för svaret!
Citera
2012-11-10, 22:50
Medlem
AnCa89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashflash
Så även om jag skulle få papper från KF på måndag och betalar skulden så blir det ändå ingen anmärkning, det räcker alltså med att skriva under delgivningskvittot och betala?

Tack för svaret!
Nej. Du får ingen anmärkning förrän du skrivit under delgivningskvittot och skickat det till KF, du har då 10dagar på dig att betala. Men ring till både KF och CSN och förklara det hela. KF brukar alltid vara trevliga och hjälpsamma.
Citera
2012-11-14, 03:15
Medlem
Nu är ju CSN tyvärr ett allmänt mål som går direkt till utslag, utan delgivning. Om CSN har skickat ärendet vidare så har du en anmärkning vilken dag som helst. Om du inte har några betalningsanmärkningar sen tidigare och inte har haft något ärende hos kfm under de senaste 2 åren så beläggs dock anmärkningen med sekretess och kommer inte att synas vid kreditupplysningar.

När det gäller enskilda mål stämmer däremot det som AnCa89 skriver.
Citera
2012-11-19, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3uphoria
Nu är ju CSN tyvärr ett allmänt mål som går direkt till utslag, utan delgivning. Om CSN har skickat ärendet vidare så har du en anmärkning vilken dag som helst. Om du inte har några betalningsanmärkningar sen tidigare och inte har haft något ärende hos kfm under de senaste 2 åren så beläggs dock anmärkningen med sekretess och kommer inte att synas vid kreditupplysningar.

När det gäller enskilda mål stämmer däremot det som AnCa89 skriver.

Vad innebär att anmärkningen beläggs med sekretess, är det att endast KF kan se min anmärkning?
Citera
2012-11-20, 06:20
Medlem
Nästa gång du får ett återkrav av CSN så be om att dela upp skulden istället för att sitta med ångest över den tills fogden blir inkopplad, CSN är alltid väldigt hjälpsamma.
Citera
2013-06-09, 11:10
Medlem
måste fråga en sak!
Har betalat en skuld till KFM för ett CSN lån. Drogs automatiskt från skatteåterbäringen (skönt skuldfri! trodde jag?!)
När jag loggar in på mina sidor på CSN har jag fortfarande en skuld där på samma belopp, står inget under "har mina betalningar kommit in".

Så frågan lyder: Om CSN lämnar vidare en skuld till KFM, försvinner den på mina sidor på CSN?
De har ingen telefontid idag så får ringa i morgon ASAP.
Citera
2013-06-09, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerosignal
måste fråga en sak!
Har betalat en skuld till KFM för ett CSN lån. Drogs automatiskt från skatteåterbäringen (skönt skuldfri! trodde jag?!)
När jag loggar in på mina sidor på CSN har jag fortfarande en skuld där på samma belopp, står inget under "har mina betalningar kommit in".

Så frågan lyder: Om CSN lämnar vidare en skuld till KFM, försvinner den på mina sidor på CSN?
De har ingen telefontid idag så får ringa i morgon ASAP.

Det tar TID. KFM gör "körningar" bara en gång i månaden. Det kan ta 1-2 månader lätt innan allt ser "rätt ut" hos dem du är skyldig pengar.
Citera
2013-06-09, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
Det tar TID. KFM gör "körningar" bara en gång i månaden. Det kan ta 1-2 månader lätt innan allt ser "rätt ut" hos dem du är skyldig pengar.

Tack för svaret, lugnade mig lite!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in