2012-11-10, 19:10
Medlem
swimmingpools avatar
OM man ska exponera sitt negativ på fotopapper i mörkrum är det Yellow, Magenta och Cyan man ställer in då på förstoringsapparaten?
Citera
2012-11-10, 19:29
Medlem
sommarlovs avatar
Kontrast på svartvit kemi bestäms av pappret, eller med hjälp av filter, om det är sånt papper.

Yellow, Magenta och Cyan finns på förstoringsapparater för färg.
Kontasten kan inte ändras.

Vad ska du göra?
Citera
2012-11-10, 19:52
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Kontrast på svartvit kemi bestäms av pappret, eller med hjälp av filter, om det är sånt papper.

Yellow, Magenta och Cyan finns på förstoringsapparater för färg.
Kontasten kan inte ändras.

Vad ska du göra?
Jag gjorde svartvit bild och då skulle man ställa in Yellow och Cyan. Det var första gången jag var i mörkerrum och några pratade om att dom behövde ändra kontrasten men jag hörde inte hur. Heller ingen som sa nåt om pappret.
Citera
2012-11-10, 20:47
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Jag gjorde svartvit bild och då skulle man ställa in Yellow och Cyan. Det var första gången jag var i mörkerrum och några pratade om att dom behövde ändra kontrasten men jag hörde inte hur. Heller ingen som sa nåt om pappret.
Ok, du ska göra svartvit med en färgapparat.
Pappret är olika känsligt för olika färger, yellow ger mer kontrast och cyan mindre, eller tvärt om, jag använde bara starndardapparter på min tid.

Du provar först ut vilken tid du ska ha, sedan om du önskar annan kontrast, höjer du den ena och sänker den andra lika mycket.
Citera
2012-12-08, 03:26
Medlem
503s avatar
Sent svar, men ts är ju fortfarande aktiv så:

Som sommarlov skriver så är det kontrastfilter du ska köpa.
De är halvstegsgraderade, vanligtvis från 00 till 5. 00 ger mjukast kontraster, 5 ger hårdast.

Jag har hört att man till viss del även ska kunna öka kontrasterna lite med hjälp av justeringar i färghuvudet (om man använder färgmaskin), men har inte provat det själv och vet inte om det fungerar.
Om jag inte missminner mig helt så är det magenta som ska ökas på vid exponering av svartvitt VC.
Men som sagt så har jag ingen aning om det fungerar. Återkom gärna med resultat om du provar (jag har ingen färgmaskin och inte tillgång till någon heller, annars hade jag provat).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in