Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Nej, jag har inga "bevis" på att kvinnor i burkha och niqab inte "får jobba". Det är dock ett rimligt antagande mot bakgrund av hur sysselsättningsgraden ser ut bland kvinnor med rötterna i ANT-länderna. För en tid sedan sändes ett radioprogram i P1 där man undersökte hur kvinnor med sin bakgrund i Irak gjorde sig på den svenska arbetsmarkanden. Jag vill minnas att man i programmet avslöjade att uppemot 90% av dessa stod utanför arbetsmarknaden. Man intervjuade kvinnor som levt i Sverige i tiotalet år och därutöver. Kvinnor som inte bar burkha eller niqab, då denna klädsel inte brukas i Irak, men som ändå befann sig oerhört långt från arbetsmarknaden. Man talade ingen svenska, trots den långa vistelsen och man ville inte arbeta, då det ansågs opassande och oacceptabelt att lämna bostanden utan eskort av någon manlig släkting. Man fick ju pengar ändå, så varför jobba?
Okej vi antar att du har rätt, kvinnor i slöja/burqa jobbar inte. Men du kanske inte har tänkt på att möjligheten finns att dessa kvinnor faktiskt vill jobba men inte får jobbet på grund av deras klädsel, vissa av dessa kvinnor kanske har större kompetens än "Kalle" men får inte jobbet då hon bär slöja/burqa utan Kalle får jobbet istället.
Citat:
Jag har rest en del i den delen av världen där detta klädmode praktiseras, jag jobbar sedan en längre tid inom offentlig förvaltning och har då ofta med individer ur dessa grupper att göra, jag är mer än hyfsat allmänbildad och jag följer med min tid, så utan att darra på manchetten, så kan jag med bestämdhet hävda att de kvinnor som bör burkha och niqab, i allt väsentligt inte arbetar i förvärvslivet. Hela grejen med deras klädsel är att hålla dem förpuppade och oåtkomliga för andra mäns snuskiga blickar. De varken kan, vill eller får arbeta. Oftast förbjudna och förhindrade därtill av männens, traditionen och religionens konventioner och förtryck. Kvinnan är en knullpuppa som skall föda barn, borsta golvet fritt från skräp, fixa med riset och vifta bort flugorna! Den graden av könsförtryck har vi aldrig haft här i Sverige ens på bronsåldern! Tycker du att sådana värderingar skall uppmuntras och tillskyndas i Sverige 2012? Nu förväntas vi omfamna och acceptera det?
Men nu är det så att vi pratar om dessa i Sverige, jag har ingen aning om hur det ser ut i arabiska länder. Tjejer som är födda här och bär slöja vill säkerligen arbeta som alla andra och inte ha till uppgift att vara en "knullpuppa".
Har vi aldrig haft könsförtryck i Sverige? För cirka hundra år sedan så fick inte kvinnor rösta och var just sedda som "knullpuppor", så var det överallt förr i tiden.
Citat:
Jag har förstått att du är en arg ung man som är devot antirasist och antivit, så det kanske är lite svårt att ta till sig av andra personers erfarenheter, men jag skulle råda dig att sätta dig in lite i den sociokuluturella kontext som råder i de länder där den här graden av religiositet är förhärskande.
Hur kan jag vara antivit då jag själv är vit samt är emot rasism vare sig det gäller mot vita eller svarta människor?
Citat:
Observera att vi inte pratar om chador, huvudduk, utan om riktiga tält som kvinnor höljer sig i och som begränsar deras synfält, hämmar deras förmåga att röra sig och förmågan att knyta och upprätthålla sociala kontakter. Inte många jobb som återstår på arbetsmarknaden för dessa damer.....
Här kanske problemet ligger, trots att kvinnorna har kompetensen till ett visst jobb så vill ingen anställa dem då de har niqab/burqa(?), d.v.s den typen där bara ögonen syns.
Citat:
Oavsett vad man slagit i dig på EXPO-kurserna och AFA-seminarierna, så har antisemtism aldrig varit en stor grej i Sverige. Det är inte så att "islamofobin" övertagit någonsorts roll av kanalisering av skuld och missnöje. Islamofobin, som ni kallar den, bygger i allt väsentligt på handfasta och praktiska erfarenheter som individer gör när de kommer i närkontakt med muselmanen och dennes tankevärld. Det är muslimerna själva som är pappa till den utbredda skepcis och sunda avståndstagande som existerar gentemot islam i Europa!
Nog var antisemitismen utbredd här i Sverige under WWII där det fanns skyltar som förbjud judar att handla i vissa affärer. Men jag pratar inte bara om Sverige, utan västländer i allmänhet.