2012-11-11, 14:26
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nejTILLrasism
Jag frågar dig samma sak, tror du verkligen själv på det du skriver?

Vad har krävande av moskéer med integration att göra, herregud, det är klart muslimerna ska få sina moskéer om det behövs då Sverige faktiskt är en demokrati med religionsfrihet. Återigen så är människor som dig exakt likadana som islamisterna i Saudarabien/Iran som ni fördömer, bara åt det ateistiska fundamentalistiska hållet istället för det islamiska. Gillar ni inte demokrati, religionsfrihet med mera som är en självklarhet i utvecklade demokratiska länder så är det kanske ni som borde flytta härifrån istället för muslimerna.

Läser du själv det du skriver? "Etniska svenska blonda kvinnor", vad har hårfärgen med saken att göra? Du låter verkligen som en fem åring när man läser dina inlägg. Det finns såväl svenskar som invandrare som skriker ord som "hora" till tjejer.

Jag har sett massor med invandrare på arbetsplatser.

Men en smarting som dig som pratar om IQ och annat borde väl kunna skillnaden mellan etnicitet och religiös tillhörighet? Du skrev "MENA" människor vilket syftar på etniciteten och inte själva religionen, en smart hårt arbetande & skattebetlanade man som du borde väl kunna sådana här simpla saker? Iranier är MENA människor oavsett religion.

Du verkar ha för dig att islam är någon sorts bidragande faktor till alla problem. Jag har även sett trådar som riktar hat mot kristna syrianer, hur går er logik ihop om det verkliga problemet är islam?

Jag har också sett massvis med invandrare på olika arbetsplatser, dock väldigt ovanligt med folk som har slöja enligt min erfarenhet. Oftast så rör det sig om folk med en europeisk bakgrund. Då det gäller det fetmarkerade så finns det vissa kulturella drag som delas av de personer som kommer från områden där islam är den dominerande religionen. MENA är för övrigt i första hand en geografisk/kulturell/ekonomisk kategorisering och inte en etnisk eller religös sådan.
Senast redigerad av Blundetto 2012-11-11 kl. 14:29.
Citera
2012-11-11, 14:32
Medlem
Golonkas avatar
Blanda inte ihop kuken med morötterna nu! Kvinnor i huvudduk, chador, är inte speciellt märkvärdigt. Denna begränsar inte rörelsefriheten, ansiktet är friliggande och medger både ögonkontakt och socialt samspel då man ser miner och ansiktsuttryck. Kvinnor i chador kan man se lite varstans och i arbete.

Jag tvivlar starkt på existensen av två Usk i niqab som jobbar med äldre. Bära niqab och burkha är som att bära en dräkt fr uppträdande i kontaminerad miljö eller skyddsdräkt för biodlare. Ansiktet är dolt och kroppen höljd i tygsjok som man knappt kan röra sig i.
Citera
2012-11-11, 14:33
Medlem
Arthass avatar
Hm, har sett:

- Förskolelärare (frågan är om detta räknas. Oftast är det sk musliska förskolor eller dylikt)
- En på apoteket
- Vårdbiträde (hemtjänst m.m)

Tänker så det knakar, har inte ens sett någon med slöja i tunnelbane-kurer eller som städar i tunnelbanan. Kan inte minnas jag sett någon i mataffär eller klädaffär, men det lär finns.
Förstå mig inte fel, det finns yrken där många invandrare jobbar, men sällan kvinnor med slöja.
Citera
2012-11-11, 14:37
Medlem
Oboros avatar
Mycket få här iaf.

Har bara sett två. En stekte burgare på BK och en tog hand om besökare när jag hälsa på arbetsförnedringen.
Citera
2012-11-11, 15:00
Medlem
nejTILLrasisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Nej, jag har inga "bevis" på att kvinnor i burkha och niqab inte "får jobba". Det är dock ett rimligt antagande mot bakgrund av hur sysselsättningsgraden ser ut bland kvinnor med rötterna i ANT-länderna. För en tid sedan sändes ett radioprogram i P1 där man undersökte hur kvinnor med sin bakgrund i Irak gjorde sig på den svenska arbetsmarkanden. Jag vill minnas att man i programmet avslöjade att uppemot 90% av dessa stod utanför arbetsmarknaden. Man intervjuade kvinnor som levt i Sverige i tiotalet år och därutöver. Kvinnor som inte bar burkha eller niqab, då denna klädsel inte brukas i Irak, men som ändå befann sig oerhört långt från arbetsmarknaden. Man talade ingen svenska, trots den långa vistelsen och man ville inte arbeta, då det ansågs opassande och oacceptabelt att lämna bostanden utan eskort av någon manlig släkting. Man fick ju pengar ändå, så varför jobba?

Okej vi antar att du har rätt, kvinnor i slöja/burqa jobbar inte. Men du kanske inte har tänkt på att möjligheten finns att dessa kvinnor faktiskt vill jobba men inte får jobbet på grund av deras klädsel, vissa av dessa kvinnor kanske har större kompetens än "Kalle" men får inte jobbet då hon bär slöja/burqa utan Kalle får jobbet istället.

Citat:
Jag har rest en del i den delen av världen där detta klädmode praktiseras, jag jobbar sedan en längre tid inom offentlig förvaltning och har då ofta med individer ur dessa grupper att göra, jag är mer än hyfsat allmänbildad och jag följer med min tid, så utan att darra på manchetten, så kan jag med bestämdhet hävda att de kvinnor som bör burkha och niqab, i allt väsentligt inte arbetar i förvärvslivet. Hela grejen med deras klädsel är att hålla dem förpuppade och oåtkomliga för andra mäns snuskiga blickar. De varken kan, vill eller får arbeta. Oftast förbjudna och förhindrade därtill av männens, traditionen och religionens konventioner och förtryck. Kvinnan är en knullpuppa som skall föda barn, borsta golvet fritt från skräp, fixa med riset och vifta bort flugorna! Den graden av könsförtryck har vi aldrig haft här i Sverige ens på bronsåldern! Tycker du att sådana värderingar skall uppmuntras och tillskyndas i Sverige 2012? Nu förväntas vi omfamna och acceptera det?

Men nu är det så att vi pratar om dessa i Sverige, jag har ingen aning om hur det ser ut i arabiska länder. Tjejer som är födda här och bär slöja vill säkerligen arbeta som alla andra och inte ha till uppgift att vara en "knullpuppa".

Har vi aldrig haft könsförtryck i Sverige? För cirka hundra år sedan så fick inte kvinnor rösta och var just sedda som "knullpuppor", så var det överallt förr i tiden.

Citat:
Jag har förstått att du är en arg ung man som är devot antirasist och antivit, så det kanske är lite svårt att ta till sig av andra personers erfarenheter, men jag skulle råda dig att sätta dig in lite i den sociokuluturella kontext som råder i de länder där den här graden av religiositet är förhärskande.

Hur kan jag vara antivit då jag själv är vit samt är emot rasism vare sig det gäller mot vita eller svarta människor?

Citat:
Observera att vi inte pratar om chador, huvudduk, utan om riktiga tält som kvinnor höljer sig i och som begränsar deras synfält, hämmar deras förmåga att röra sig och förmågan att knyta och upprätthålla sociala kontakter. Inte många jobb som återstår på arbetsmarknaden för dessa damer.....

Här kanske problemet ligger, trots att kvinnorna har kompetensen till ett visst jobb så vill ingen anställa dem då de har niqab/burqa(?), d.v.s den typen där bara ögonen syns.

Citat:
Oavsett vad man slagit i dig på EXPO-kurserna och AFA-seminarierna, så har antisemtism aldrig varit en stor grej i Sverige. Det är inte så att "islamofobin" övertagit någonsorts roll av kanalisering av skuld och missnöje. Islamofobin, som ni kallar den, bygger i allt väsentligt på handfasta och praktiska erfarenheter som individer gör när de kommer i närkontakt med muselmanen och dennes tankevärld. Det är muslimerna själva som är pappa till den utbredda skepcis och sunda avståndstagande som existerar gentemot islam i Europa!

Nog var antisemitismen utbredd här i Sverige under WWII där det fanns skyltar som förbjud judar att handla i vissa affärer. Men jag pratar inte bara om Sverige, utan västländer i allmänhet.
Citera
2012-11-11, 15:33
Medlem
90% av första generationens invandrarkvinnor från MENA jobbar inte och kommer inte jobba, oavsett vad. ( detta är fakta, givetvis finns ingen officiell statistik som bekräftar detta då det inte är tillåtet att ta fram sådan statistik i demokratin Sverige, men har man kompisar på SCB så har man......).

Anledningen är främst kulturell, jag har själv flera framgångsrika MENA bekanta som bekräftar detta. I deras kultur är det ett socialt fiasko om kvinnan jobbar, mannen anses då som totalt misslyckad. Det är bättre om kvinnan går på bidrag eller annat. Det anses socialt bättre än att jobba.
Citera
2012-11-11, 15:37
Medlem
Min Mor,bondkvinna av urgammal svensk- finsk stam och född1916,gick dagligen i huvudtäckande duk
under olika arbeten på gården.Hon skulle aldrig tänka sig att vara barhuvad eller iförd manlig huvudbonad,Gud förbjude. Ungefär vid mitten av 60 talet avslutades den klädstilen för hennes del och hon blev "modärn".
Citera
2012-11-11, 15:37
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Det är så många fel i den här artikeln att mitt huvud snart exploderar.

De båda bor med sina familjer i var sin trerummare på 90 kvadratmeter.
Joumanna Barkaji som flyttade in i lägenheten 1996. Hon har alltså bott 16 år i samma lägenhet.
Fatme Elbustani har bott i sin och familjens lägenhet i tolv år.
För dessa båda familjer är det socialen som betalar hyran men de vet inte, eller tror inte, att socialen kommer att betala den högre hyran.
Fatme Elbustani och hennes familj försöker flytta från Herrgården.
– Vi står i bostadskö och skulle gärna vilja ha en fyra, gärna på Segevång,

90 kvadrats trea inte stor nog till två vuxna och ett barn? Socialen betalar? Har någon av damerna någonsin haft ett riktigt jobb?

Välkommen till Stockholms innerstad där mängder av familjer bor jättetrångt, trots att båda föräldrarna både har utbildning och jobbar. Fast de får å andra sidan betala för sitt boende själv och förväntar sig inte att samhället ska göra det. Gnäller inte heller.

Jag får snart hjärtinfarkt av ilska.

Ja herregud ! Trolig sov redaktören för SVD annars hade ALDRIG denna sanning om vem som verkligen betalar hyran gått igenom (PK!)
Ganska självklart att ingen av kvinnorna i artiklen jobbar .troligen jobbar inte männen heller med tanke på att Soc står för hyran.

Det här med att dom vill ha större lägenheter trots varken arbete och 100% bidragsberoende är INGEN unik grej för dessa kravmaskiner ,har varit precis samma sak i mitt samhälle ,gick så långt att MENA personerna i fråga gick till lokalpressen och grät ut ,vilket fick till följd att en STOR artikel om deras hemska boende förhållande i en normal två resulterade i att journalistpacket ställde Kommunen(som betalde hyran) och flera hyresvärdar mot väggen och dessa skulle då försvara sig

Anmärkning: I min kommun får en 3a kosta MAX 6000kr/månaden för socialbidragstagarna kostar den mera får dom själva stå för merkostnaden (2011)
Citera
2012-11-11, 15:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac
Jag tror jag sett 3 stycken, en på McDonalds, en expedit i en klädbutik och en busschaufför .

Inte för att jag besöker donken så ofta (tycker att deras mat är skit) men jag skulle faktiskt vända och gå därifrån ifall jag blev betjänad av ett 1-manstält.
Citera
2012-11-11, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleCroc
jag träffade nyss en kvinnlig läkare i slöja, hon var en av de bättre jag träffat också
så visst finns det

Låter som en skröna...jag säger inte att du trollar eller ljuger..men det låter otroligt att en religiös person skulle utbilda sig till läkare samtidigt som dom utövar islam. Jag kan vara fördomsfull nu men det låter inte rimligt att en slöjbärande person skulle bli doktor.
Citera
2012-11-11, 16:02
Medlem
Zabines avatar
Har sett somalier i gröna/orange kommunjackor som plockar skräp på gator, ibland skär sig slöjans färg med jackorna. Ser ut att vara 18-25 år. Bra att de gör nåt i alla fall.
Citera
2012-11-11, 16:03
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Låter som en skröna...jag säger inte att du trollar eller ljuger..men det låter otroligt att en religiös person skulle utbilda sig till läkare samtidigt som dom utövar islam. Jag kan vara fördomsfull nu men det låter inte rimligt att en slöjbärande person skulle bli doktor.

Varför inte? Det finns muslimer som är djupt troende men ändå lever moderna liv. De jag träffat på har ansett att deras tro är helt privat och ett rättesnöre att leva efter för att bli bättre människor, men de har inget intresse av att diskutera saken, missionera eller fördöma andra som inte delar deras åsikter. Heller inga behov av att förneka andra att leva som vi vill.
Jag har träffat en handfull människor som resonerat så och jag känner djup respekt för deras val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in