2012-11-10, 15:39
Medlem
Har funderat länge och väl nu. Sonen fyller ett den 18e och skall göra en elmo tårta. Går bageri och konditori linje men min lärare är mer bagare och vet därför inte alls hurtig skall göra. Skall göra munnen med grädde med svart färg. Har köpt svart karamellfärg men den lär bli grå och det är till munnen så big no no. :/ någon som har tips? Vill ej ha sockerpasta eller liknande..
Citera
2012-11-10, 15:48
Moderator
evilhoneys avatar
Använd någon annan matfärg med bättre pigment i. Om du googlar på matfärg tex så kommer en del förslag upp.

Måste grädden smaka bara grädde? Om du tillsätter tex blåbärssylt eller kakao ihop med den svarta karamellfärgen kanske den blir bättre?
Citera
2012-11-10, 16:23
Medlem
Finans.killens avatar
Blanda blå och röd färg brukar för mig, oavsiktligt, ge en bäcksvart färg.
Citera
2012-11-10, 18:35
Moderator
Allaballawallas avatar
Om det blir svart eller bara grått beror nog mest på hur mycket du tar i.
Det är ju inte totalt extremt tokovanligt med svarta bakverk nu för tiden, så om du öser i extra mycket blir det nog svartare än grått...

Annars brukar det inte vara extremt svårt att hitta bläckfiskbläck; har själv färgat deg med det för att få kolsvart bröd och brödet blev verkligen kolsvart trots gräddning.

Med tanke på att jag utgår ifrån att grädden inte ska hettas upp antar jag att färgen bibehåller sin kulör tills den blivit uppäten och inte bleknar.
Citera
2012-11-10, 18:40
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Om det blir svart eller bara grått beror nog mest på hur mycket du tar i.
Det är ju inte totalt extremt tokovanligt med svarta bakverk nu för tiden, så om du öser i extra mycket blir det nog svartare än grått...

Annars brukar det inte vara extremt svårt att hitta bläckfiskbläck; har själv färgat deg med det för att få kolsvart bröd och brödet blev verkligen kolsvart trots gräddning.

Med tanke på att jag utgår ifrån att grädden inte ska hettas upp antar jag att färgen bibehåller sin kulör tills den blivit uppäten och inte bleknar.
Funkar nog inte i grädde.... smakar ju lite.
Citera
2012-11-10, 19:45
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Funkar nog inte i grädde.... smakar ju lite.

Det har du visserligen rätt i...
Har inte använt bläckfiskbläck i något är både så fett men ändå såpass smakneutralt som grädde, så smaken av bläcket skulle nog bli ganska tydlig.

Men på en tårta är det förhoppningsvis tillräckligt mycket annat som "dränker" smaken.
Citera
2013-02-09, 23:03
Medlem
Svart karamellfärg finns på både Panduro och Coop här, så det borde inte vara så svårt att hitta.
Citera
2013-02-10, 00:02
Medlem
Kocken85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jelle86
Svart karamellfärg finns på både Panduro och Coop här, så det borde inte vara så svårt att hitta.

Du kanske kan ägna 30 sekunder åt att åtminstone läsa trådstarten innan du kommenterar?

TS: Bläckfiskbläck funkar bra, och ger bara en svag hint om bläcksmak i grädden. Smaken döljer du enkelt med hjälp av vaniljsocker alternativt florsocker om du inte vill ha någon vaniljsmak på tårtan. Annars kan du ju färga så svart det går med karamellfärgen och bara spä på det sista med bläcket.
Citera
2013-02-10, 02:02
Medlem
christerys avatar
Blir det inte missfärgningar på dom som käkar det så, nu är dom väl emos så det kanske inte gör nåt.

Svart har jag inte sett nåt som får till utan att färga av sig (finns nån soya flaska som inte är soya tex), men brunt går ju enkelt. Anar att det kan bli grått - men det är bara en gissning.

Bläck från bläckfisk vet jag inte ens hur jag skulle få tag på i Sverige.
Citera
2013-02-10, 06:25
Medlem
Hej alla tårtbakare, nu för tiden används inte hushållsfärg i flytande form.Det ger bakverken slafsighet och späder till nackdel ut allt flytande man använder.
Pulver färg är att rekommendera till allt. Då får allt en intensivare färg och du tillsätter vätskan själv.

Gå in på:STOCKHOLMS ETER OCH ESSENSFABRIK, där hittar ni aromer och alla pulverfärger som finns.
Citera
2013-02-10, 16:03
Medlem
DingusMcDucks avatar
Om bläckfiskbläck fungerar eller ej kan jag inte svara på, men Lidl brukar sälja bläckfisk i bläck, åtminstone när de har spanskt tema. Finns säkert i andra butiker också.
Citera
2013-03-19, 19:04
Medlem
.-.-.s avatar
En sån här köpte jag, den gör allting, svartare än satan, enda nackdelen är att tungan kan också bli svart.
http://www.amazon.de/gp/product/B005...?ie=UTF8&psc=1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in