2012-11-10, 11:38
Medlem
Till-marschmusiks avatar
Jag råkar ha ett antal frysta kycklingar i frysen som tar massa plats. Och jag känner att jag bör göra något av dom nu, innan de blir dåliga.

Jag vill inte göra något curry recept.

Någon som har något gott recept.
Citera
2012-11-10, 13:35
Medlem
Brukar improvisera rätt mycket när jag lagar mat, så kan inte dela med mig av nåt direkt recept.
Men jag skulle nog ha meckat ihop nån gryta med krossade tomater och paprika(+ en massa annat, typ lök, vitök, selleri).
Citera
2012-11-11, 10:12
Medlem
Dirges avatar
Här är ett tips på en god och matig kycklingsoppa gärna med risoni i.
Turkisk kycklingsoppa med citron
Ingredienser
1 hel kyckling ca 1,2 kg
2 morötter
2 lökar
1 citron
10 vitpepparkorn
1 lagerblad
2 vitlöksklyftor
1 krm kajennpeppar
2-3 krm curry
2 tsk torra chiliflakes
2 hönsbuljongtärningar
Salt
1 tsk socker
Vitpeppar från kvarn
3 dl mellangrädde
Bladpersilja

Gör så här

Koka kycklingen med lök, morot, lagerblad, pepparkorn, buljongtärningarna och vitlöksklyftorna i ca 50 minuter eller tills kycklingen börjar falla isär.

Låt kycklingen svalna och under tiden silar du av kokspadet ca 2 liter i grytan och tillsätter grädden, kryddorna och den pressade citronen.

Rensa av köttet och skär i mindre bitar och tillsätt i soppan, låt småputtra i ca 30 minuter och smaka av så du blir nöjd med kryddningen/syran från citronen.
Strö över lite finhackad persilja.

Gott att doppa vitt bröd i soppan. Även gott med risoni i soppan.
Citera
2012-11-11, 12:07
Medlem
Till-marschmusiks avatar
mm det där lät gott. Det skall jag nog testa nästa gång.

Tyvärr så har jag redan lagt in kycklingarna i marinad.
Citera
2012-11-11, 12:53
Medlem
jajahars avatar
Den här soppan gör jag ibland. Smakar friskt och annorlunda. Nu saxade jag ett recept från internet istället för att leta upp mitt eget och där selleri ingår, brukar inte ha det själv men det kan vara gott i.

Grekisk kycklingsoppa

1 stor kyckling (helst minst 1,5 kg)
3 stora morötter (stora bitar)
1 stor lök (stora bitar)
3 stjälkar selleri (stora bitar)
2 dl ris eller vermicelli
2 citroner
2 ägg
salt & peppar

Lägg kycklingen i en stor kastrull och täck ordentligt med vatten. Lägg i grönsaker & kryddor och koka upp. Låt puttra i ca 1,5 timma. Sila av buljongen till en ny kastrull och koka upp den igen tillsammans med riset. Koka i 20 minuter. När riset är klart, ta kastrullen från spisen. Dela kycklingen i små munsbitar och släng ben & skinn. Lägg kycklingbitarna i soppan. Om vattnet har kokat ihop och soppan verkar bli lite "torr", så tillsätt mer vatten. Ibland blir smaken lite "för lite" pga att grönsakerna inte smakar så mycket som de gör i Grekland. Då kan man alltid lägga till ett par tärningar kycklingbuljong.

Vispa 2 ägg och saften av 2 citroner i en skål. Häll över lite av den varma soppan i äggblandningen (för att jämna ut temperaturen) och häll sedan över äggblandningen i soppan under omröring. Det får INTE koka, för då blir det äggröra.
Citera
2012-11-12, 14:52
Bannlyst
Inte en gryträtt men helt OK att göra av kycklingen,

Snitta upp bröstkorgen så den ser ut som en fitta.

lägg grovsalt på en plåt, ganska rikligt, typ ett helt paket, smör sedan in pippin lite med smör och peppar, sen lägger du pippin med ryggen neråt och grillar i ugn på 180 grader i 40 minuter, per sida,

till detta äts gärna ngn sallad,

annars grytor som inte är på curry så kan du ju i princip göra vilken gryta som helst och göra basen på krossade tomater, eller grädde eller cocosmjölk, sen avgör ju kryddningen vad för smak det blir,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in