2012-11-10, 10:55
Medlem
Ordet miljonär brukar ju låta fint men om man bara har 1 miljon kr i totala tillgångar räknas man som förmögen? Pengar minskar ju i värde hela tiden så i miljon kr är värd mindre idag än förr. Min fråga är när kan man säga att ordet miljonär inte längre är synonym med att vara rik?
Citera
2012-11-10, 11:04
Medlem
EdwardWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Ordet miljonär brukar ju låta fint men om man bara har 1 miljon kr i totala tillgångar räknas man som förmögen? Pengar minskar ju i värde hela tiden så i miljon kr är värd mindre idag än förr. Min fråga är när kan man säga att ordet miljonär inte längre är synonym med att vara rik?

Jag hade inte kallat mig miljonär om jag inte hade hus, bil och allt detdär + åtminstone 2-3 miljoner som löst kapital på banken.

Det är nog få som sitter på en miljon jämt och anser att de är rika, det vore en riktig lögn mot sig själv.
Citera
2012-11-10, 11:11
Medlem
Man bör nog räkna in inkomsten också.

Om man har hus, bil och allt sådant plus två miljoner på banken så försvinner de pengarna jävligt fort om man inte har någon form av inkomst.
Citera
2012-11-10, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EdwardW
Jag hade inte kallat mig miljonär om jag inte hade hus, bil och allt detdär + åtminstone 2-3 miljoner som löst kapital på banken.

Det är nog få som sitter på en miljon jämt och anser att de är rika, det vore en riktig lögn mot sig själv.

Varför det ? Har du en miljon så är du miljonär. Däremot håller jag med om att man är knappast rik.
Citera
2012-11-10, 11:16
Medlem
har du nånstans att bo, kanske en bil, sommarstuga? båt? inga lån och en mille på banken är du ju rätt så rik. i jämförelse med en medelsvensk.
Citera
2012-11-10, 11:29
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trolo1
har du nånstans att bo, kanske en bil, sommarstuga? båt? inga lån och en mille på banken är du ju rätt så rik. i jämförelse med en medelsvensk.

Jo, fast då har du tillgångar på minst ~3 miljoner. Alltså tre gånger så mycket som TS avser i trådstarten.
Citera
2012-11-10, 11:30
Medlem
Aimberts avatar
Och nej, man är varken förmögen eller rik om man har tillgångar till ett nettovärde om en miljon. Det har jättemånga svenska, t.ex. de flesta som ägt sitt hus i ett antal år.
Citera
2012-11-10, 11:34
Medlem
Har man 1 miljon så känns det inte som super mycket.
Visst, du är ju miljonär men att tro att man är rik är nog lite fel.
Du har råd att köpa en lägenhet i en mindre stad och så men sen är miljonen slut.
Hade du haft ett hus som du betalt av samt bil och kanske ett par miljoner så skulle jag nog se dig som rik.
Känns som ribban för att kalla någon rik bara höjs med tiden. Förr så var säkert 1 miljon riktigt mycket och då var man rik men idag så är det inte speciellt mycket.
Citera
2012-11-10, 11:44
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morx
Känns som ribban för att kalla någon rik bara höjs med tiden. Förr så var säkert 1 miljon riktigt mycket och då var man rik men idag så är det inte speciellt mycket.

Antagligen för att en miljon var mycket, mycket mer förr. Det kallas inflation.
Citera
2012-11-10, 11:55
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma

Nej.

Idag är var och varannan människa "bostadsmiljonär". Trots det så får man det knappt att gå runt i vardagsekonomin. Pinsamt hur många människor som spenderar 20-30 tusen i månaden på sitt boende, och sedan står och jämför extrapriser på Lidl.

Rikedom handlar för mig om ekonomisk handlingsfrihet. 1 miljon i likvida medel är rikedom. 1 miljon i tillgångar är i många fall en belastning.

Själv bor jag i hyresrätt och har råd med allt jag vill + ordentligt sparande
Citera
2012-11-10, 12:07
Medlem
EdwardWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Varför det ? Har du en miljon så är du miljonär. Däremot håller jag med om att man är knappast rik.

Att vara miljonär betyder inte att man kallar sig miljonär. Har man en miljon jämnt och kallar sig miljonär, så är man antagligen oerhört WT - även om man per definitionen faktiskt är miljonär.
Citera
2012-11-10, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Antagligen för att en miljon var mycket, mycket mer förr. Det kallas inflation.

Jo, tack. Jag vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in